Betesputs!!!

Abova

Trådstartare
Vill utöka maskinparken med en betesputs men har ingen vidare koll på vad som är bra eller dåligt!
Har dock sett att det skiljer mycket i pris och gissar därför också att de skiljer i kapacitet! Men vad är det som gör dem dyrare , är det bredd och att de klarar sly etc?
Vill ha en för vallkörning , sammanlagt ca 15 ha , mindre sly/döda pinnar kan förekomma så jag vill inte att den rasar ihop varje gång jag kör över en kvist. Men jag behöver således ingen värsting utan en maskin till vettigt pris, tänkte köpa en begagnad!

MEN jag vill nu ha tips och råd! Vad har ni själv för maskiner och är ni nöjda med dem! Vad bör man titta efter vid begnatköp?

Sv: Betesputs!!!

Vill utöka maskinparken med en betesputs men har ingen vidare koll på vad som är bra eller dåligt!
Har dock sett att det skiljer mycket i pris och gissar därför också att de skiljer i kapacitet! Men vad är det som gör dem dyrare , är det bredd och att de klarar sly etc?
Vill ha en för vallkörning , sammanlagt ca 15 ha , mindre sly/döda pinnar kan förekomma så jag vill inte att den rasar ihop varje gång jag kör över en kvist. Men jag behöver således ingen värsting utan en maskin till vettigt pris, tänkte köpa en begagnad!

MEN jag vill nu ha tips och råd! Vad har ni själv för maskiner och är ni nöjda med dem! Vad bör man titta efter vid begnatköp?

Kverneland , kanske :d

Har du en sådan ,finns det olika modeller , vad har du isåfall och hur funkar den?

Hej,

Vi har en Kellfri som vi är hyfsat nöjda med (stödhjul hade kanske underlättat, nu glider den på medar som ger spår i mjuk mark). Lagom storlek för din traktor är viktigt!

skakar lite liv i tråden då jag fortfarande inte hittat vad jag tror jag vill ha!
blev informerad idag om att det finns 2 varianter dels knivar och sen oxå något som hette "slagor"?:confused: som skulle vara hållbarare, vilka kör med detta, eller har ni andra knivar på era och hur pass hållbart är det?

Vi har en Scan-Agro 1,85 bred. Kostade 17.000 + moms. När du ska köpa något som har knivar är det värt att satsa på något nytt. Ofta har folk kört över stock och sten med de begagnade och de behöver ofta nya knivar och kan vara sneda efter stenpåkörningar.

Min går också på medar men ställer in den så att den precis nuddar vid marken och då gör den inga spår i marken.

Det beror på hur din mark ser ut vilken modell du väljer, sten etc.

Som jag ser det finns det vertikalklippare (=slagklippare) och rotorklippare. Vertikalklippare kan utrustas med antingen slagor eller knivar som du skrev och tål generellt mera stenar, sly och annat skräp men är förstås dyrare. En rotorklippare är mer som en stor gräsklippare och klipper bäst där det inte är alltför mycket växtlighet men kostar betydligt mindre.
Har själv en betesputs typ rotorklippare från kellfri. Kör rätt hårt med den vilket gör att den går sönder då och då, men kan man reparera själv och har nära till reservdelsaffären så tycker jag att det är ett alternativ. Snyggt blir det också. Att den går på medar ser jag inte som något problem. Men så här i efterhand så hade jag kanske gjort bättre i att köpa en vertikalklippare.
Hoppas du hittar något du blir nöjd med!

tack för era synpunkter , några fler? Måste ju finnas många med betesputsar så berätta vad ni har och hur de funkar?

Vi kör med grästrimmer. Okej, mer arbete, men mycket mer ekonomiskt. vi kör av ratorna så pass ofta att det inte blir så mycket på en gång. Blir inte lika mycket markpackning heller eftersom man slipper en stor traktor som dundrar över allt. Sen växelbetar vi iofs med nötkreatur, och de betar ju varandras rator.

vill du köra lite sly är det bara slagor som gäller, dock kräver dom lite mer hk än rotorklippare + att du måste köra lite långsammare men med 15 ha ser jag inte problemet, har själv en agimaster 2,60 m o drar med en 90 hk, går säkert ned till ca 55-60 hk. vill du riktigt finlra ska du skaffa en sidmonterad, är säker på att du hitta r det vill ha på blocket

är faktiskt tunt med betesputsar på blocket just nu, särskilt med slagor!

tack för era synpunkter , några fler? Måste ju finnas många med betesputsar så berätta vad ni har och hur de funkar?

Slagor tål ju mer om du kör i kvistar tex. Nackdelen är att den inte skär gräste lika fint. Snittytan blir inte lika fin helt enkelt. Detta gör att det tar längre tid innan gräset börjar växa ordentligt igen. Så vill du maximera grästillväxten så skall du ha en maskin som skär bra.

Det blir med andra ord en kompromiss. Vad är viktigast. En robust maskein eller en maskin som klipper "fint"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka