Betesläpp vad ska man tänka på?

Dalmas

Trådstartare
Som rubriken lyder och lite till!

Ska släppa hästarna på bete för första gången dom har gått hemma förut och betat och kommit in på kvällarna och blivit ridna/körda på dagarna, men nu i sommar så ska dom alltså få komma bort på bete pga att vi ska göra om hagarna, renovera stallet och sen har vi mer hästar nu så det blir för lite bete här hemma, så till saken, vad ska man tänka på

Innan man släpper dom på bete?

Myggmedel, avmaskning, hovarna annat att tänka på?

När dom är på betet:

Vad gör ni med dom då? Får dom gå och vila eller rider/ kör ni dom ändå några ggr i veckan. Åker ni dit och borstar dom dagligen? Flugtäcke, grimma eller flugpannband hur funkar det när dom går ute på STORA fält med MÅNGA andra hästar?
Har era hästar fått skador under betestiden? vilka i så fall?
Är det vanligt med skador vilka i så fall?

Efter betet:

Hur länge är era hästar på bete?

Hur beter sig hästarna när dom kommer hem? Är det stökigt? Är det problem att få in dom på kvällarna eller på dagarna när dom ska ridas mm eller är "allt som vanligt".

// Dalmas som alltid haft hästarna hemma och kanske har många dumma frågor;)

Sv: Betesläpp vad ska man tänka på?

Innan man släpper dom på bete?

Skickar in träckprov och avmaskar om så krävs, det är ett krav från dem som håller det bete min häst ska till.
inga skor bak tills dess att flocken har stabiliserat sig 1-2 veckor. sen får man slå på bakskor igen om man vill.

När dom är på betet:

Vad gör ni med dom då? Får dom gå och vila eller rider/ kör ni dom ändå några ggr i veckan.
jag planerar att rida på precis som vanligt i sommar, min häst har snart haft 3 veckors vila nu, (pga hälta)

Åker ni dit och borstar dom dagligen?
Ja i princip. måste ju å andra sidan rida henne minst 6 dagar i veckan för att hon ska vara ridbar också.

Flugtäcke, grimma eller flugpannband hur funkar det när dom går ute på STORA fält med MÅNGA andra hästar?
jag kommer försöka ha så lite som möjligt, behöver hon huva eller täcke så kommer hon få det men helst inte eftersom hon ska gå med både unghästar och föl som jag förstått, ingen grimma på.

början av juni sen officiellt till slutet av augusti, men får stå kvar in i september så länge det finns bete.

Hej!

Som föregående skrivare: träckprov innan, avmaska ca 4 dagar innan ni flyttar- om hästarna har så mycket mask att det behövs.

Jag tar inte av skorna på min, hon kan knappt gå med skor, barfota har jag en halt häst hela sommaren (ja, vi har testat det, inte med mening men får hon ont har hon ont lääänge).

Hovar och häst sköts som vanligt, hovis ca var 6e vecka, borstas varje dag. Vid ihopsläpp med främmande hästar är det boots och benskydd på- hon är lite klumpig och en favorit att jaga så "better safe than sorry".

Min fröken kommer max vila nån dag i veckan- hon kommer annars bli alldeles för fet, ingen långvarig sammanhängande vila blir det heller.

Inga extra kläder- hon får skav med variga sår av det mesta på sommaren och bete är egentligen från maj-oktober, men pga fetma blir det snarare juni-oktober i år.

/Lavinia

vi kör oxå avmaskning, hovarna ska verkas dagen innan betesläppet på 2 av hästarna de andra två blir medans dom går på bete,

sedan ska jag spraya dom för att hålla så mkt mygg och skit borta som möjligt, hemma brukar vi köra flugtäcke/huvor+ medel eftersom vi har så enormt med flygfän som äter på hästarna förra sommaren fick två av de mindre hästarna STORA problem och det var sår och svullet riktigt nasty!
Nu har vi skafat oss en häst som plockar med allt dvs grimmor och täcken på de andra hästarna så nu blir det svårare.

Vi kommer inte att använda hästarna under betestiden det blir semester för dom då, men det handlar inte om mer än max4 veckor för våran del när vi gjort klart här hemma så tar vi hem dom och då finns det bete här så det räcker till.

Är mest nervös för sparkskador på våra hästar eller orsakade av våra hästar:crazy:

Vi skickar in träckprov några veckor innan betessläpp, och avmaskar efter behov. Jag har aldrig använt något långtidsverkande medel mot insekter utan sprayar på hästarna efter behov under sommaren. Vi har inget krav på att ta av skor, folk får välja hur de gör men informeras såklart innan att de andra kan vara skodda.

När dom är på betet:
Ibland har jag låtit någon häst gå på bete helt utan arbete under en tid, en månad eller längre. För att låta eventuella skador/förslitningar få läka, hästen kanske behöver varva ner och äta upp sig eller liknande. Men för en del har träningen fortsatt som vanligt hela sommaren. Vi kollar givetvis igenom alla hästar varje dag så de inte har fått sår, blir alltför plågade av insekter osv.
Flugtäcke använder jag under de perioder när bromsarna är som värst, ihop med medel som jag sprayar under buken och mellan benen. Flughuva används nästan hela sommaren, och inga grimmor på.
Har varit skonad mot skador på hästarna. Men små sår kan ju bli besvärliga när värme och flugor är ivägen. En gång fick vi en dålig häst pga huggormsbett.

Vi brukar släppa ut i maj och ta in i september, beroende på väder såklart. Ju längre desto bättre!

Har tidigare släppt hästarna vid midsommar men blir nog tidigare i år, början av juni pga bättre betestillgång. Nu har vi en flock där rangordningen redan är gjord mer eller mindre, gruff förekommer men de har gått ihop sedan tidigare så där är inga problem. Gruff och bråk får man räkna med när det släpps ihop okända hästar, det kan se bryskt ut när rangordningen görs upp men själv har jag aldrig upplevt problem med större skador, någon enstaka spark men inga öppna sår utöver bremsbett :devil:, hästar hotar varandra först innan det smäller och ger sig den ena först så fullföljs aldrig sparkar.

Själv väljer jag att motionera min häst under hela perioden, men det är mer för att jag har nära till betet, hade jag inte det skulle jag nog begränsa ridningen och låta den njuta av betesperioden. För våra hästar är den ca 3 månader, längre kan vi inte garantera att bete finns i tillräcklig mängd pga betesarealen, så betydligt kortare än i södra Sverige eftersom betestillväxten kommer igång senare ju längre norrut man kommer, är dessutom rädd om min pålle då hon har lätt att gå upp i vikt och därmed kan ligga i "risk för fång" zonen, så i år överväger jag att prova med greenguard, hon gillade inte hinkmodellen från globus ifjol. Så det beror helt på vad du har för hästar, klarar de bete några veckor utan att gå upp för mycket (åt det extrema hållet) så är det ju helt ok att släppa ut dem utan aktivering från din sida, de går ju mycket om det är större yta att beta på. Vill du däremot bibehålla/underhålla flåset så bör du nog ta och aktivera dem kanske 4 dgr / vecka (?) och då menas inte slö skritt, utan hästen ska jobba ordentligt.

Insekter är insekter går nog inte skydda hästen helt. Eksemtäcken är nog inget du bör skaffa om inte någon av dina hästar är en sk insektsmagnet, (men det har du säkert koll på sedan tidigare sommarperioder, märks tydligt,) eller det är högt tryck av dessa på just det bete dina hästar ska till. Hör med de som haft sina hästar där tidigare eller markägaren. Täcken är dyrt i inköp och ska du då inte ha dem på bete även nästa år på samma variant av bete etc så kan jag tycka att det är en onödig kostnad. Satsa istället på en bra flughuva, har du hästar som gärna gnuggar sig så skaffa en med bra rejäl kardborre eller fransvariant som träs på grimma, det ihop med en bra insektsspray typ Ultra shield, gärna i kombination med någon fet salva för skapet, ljuver. Använder själv fyra ess / skillingaryd. Finns starkare medel också men det är inte alla hästar som tål det och bromsar tycker jag inte någon spray biter riktigt bra på faktiskt.:devil:

Avmaskning görs i första hand för att skydda markerna då det rör bete. Ska de gå tillsammans på mark som inte tidigare är betad så är det en bra idé att ta maskprov för att se om det behövs, har de mask blir marken nedsmittad för andra som ska beta efter dina hästar om det inte är mark som ska läggas i träda.

Upplever inte att det är svårt att få in hästen från betet vid skötsel etc men det där är mycket en förtroende grej, om hästen litar på dej så kommer den gärna när du ropar (min pålle är riktigt envist stoig och kommer när det passar henne :rofl: ) går däremot bra att gå fram till. Tycker om att komma ut. Rider ca 4-5 dgr/vecka och försöker hålla detta året runt, med undantag för oväder och -20 i temp, brrrr.....
Är inte alls stökigt efter betesperioden, lugn och ro, verkar tycka det är skönt att äntligen få komma in igen och sova utan insekter och en massa strö :)

Skor? Vanligt att hästar går oskodda på beten där många hästar vistas pga skaderisken.Fråga om detta före du kommer dit vad som gäller.

Går säkert bra. Lycka till!

Tackar! Ja det tror jag oxå går bra, men lite nervös e man ju:crazy:

Är van att ha hästarna på gården med daglig tillsyn, men dom ska till fint bete, där det finns vattenkoppar och ligghall och stödutfodring med hö vid behov.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 759
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka