Betesfrö utan "fång-gräs"

Tussemaja

Trådstartare
Finns det nån betesfröblandning som är speciellt sammansatt med tanke på fångrisk? Jag har hört att rajgräs ska vara högrisk men det är det väl i de flesta betesblandingar?

Sv: Betesfrö utan "fång-gräs"

Du kan alltid göra egna blandningar, exempelvis Olssons Frö har "rena" grässorter i 5 kg påsar och örter i 1 kg påsar. Eftersom det går åt runt 20 kg/ha så kan man sätta samman en anpassad mix. Köper man från fröfirman direkt så har man mycket större valfrihet jämfört med exempelvis Granngården.

Jag ska antagligen ringa en höbonde inom kort som annonserar att han har ett "hästhö" och ett "timotejhö" (analys från förra året finns än så länge i väntan på årets analys). Är det alltså rimligt att tänka sig att timotejhöet faktiskt är till största del timotej då? Man kan alltså köpa/mixa blandningar som endast innehåller timotej?

/bettysmatte - med fånghästar och vill undvika rajgräs som pesten:crazy:

Visst kan man ha "rena" timotejvallar. Anledningen att man blandar är att olika växter trivs vid olika väder, har olika svårt att övervintra och har olika utvecklingstid till full skörd. Ren gräsvall kräver också extra kvävegödning, det är därför många blandar i klöver, kärringtand eller annan kvävebindande växt. Har man inte tillgång till flytgödsel så är konstgödning det vanligaste alternativet för att tillföra kväve, tyvärr är konstgödning inte direkt miljövänligt, man ökar bland annat tungmetallhalterna i jorden.

Varför just timotej? Det är ju ett rätt så högavkastande kulturgräs, så jag vet inte om det skulle vara mitt förstahandsval till ett bete för fånghästar eller ponnyer.

Jag skulle nog hellre vilja ha olika lågavkastande gräs, t ex olika arter av svingel och gröe och lite hundäxing.

Timotej sägs innehålla mycket små mängder av fruktan, jämfört med många andra grässorter, varav rajgräs är bland de värsta.

vi sådde en hage förra året, och då blandade vi timotej, ängsvingel och rödsvingel, mest timotej.

sägs att timotej inte är så tramptåligt, men hästarna älskar det. så länge hagen inte betas för hårt så tror jag inte det är något problem, man kan ju alltids harva lite lätt och så in lite mer på hårt belastade områden.

när vi nu ändå diskuterar insådd...
måste fröna ner i jorden eller kan det räcka att sprida dem uppepå?

Jag funderar på om jag skulle kunna sprida lite frön manuellt (eller via gödningsspridare eller nåt), kanske innan vi sprider gödseln till hösten? Finns det nån chans att det kan funka? att det inte blir lika bra resultat som om man puttar ner fröna i jorden kan jag väl begripa, men det blir ju väldigt mycket billigare än att hyra in en maskin till det så det kan ju vara värt att testa kanske?

Med tanke på att vallfrö är ganska dyrt så bör man nog satsa på de bästa förutsättningarna för att det ska bli bra. Samma regler som för att anlägga gräsmatta. Fröna ska inte djupt ner, det räcker att välta med gallervält. Oftast är det billigare att hyra en bonde som sår eftersom man annars sår för mycket frö om man handsår.

fast jag ska ju inte så in på öppen jord utan bara lägga till lite extra frön i befintlig vall
det var därför jag tänkte att man kanske ska sprida gödseln uppepå fröna, då täcks de ju av gödseln.
(han som sprider vår gödsel har en gödselspridare som sprider gödseln jättefint, i ett tunt jämnt lager över marken - funktionen är liknande den som saltbilen till vägarna använder)

tror personligen inte att det är lyckat att försöka "laga" en gammal vall. Vi har en planerad omläggning av vallarna efter cirka 5 år vilket gör att man blir av med fleråriga ogräs och får önskad vallsammansättning.

Jag tänker faktiskt prova på en liten bit på en av våra åkrar, den lades om för tre eller fyra år sedan, innan vi köpte gården. På en bit kanske 20*50 m blir gräset bara 20 cm högt, har inte kollat vilken sort det är men det är bara samma sort över hela den biten så där ska jag prova att slänga på lite timotejfrö, funkar det så är det jätte bra och funkar det inte så har det ändå inte kostat en förmögenhet :)

Läste förresten den här artikeln, står iof inget om vall där men lite intressant är det ändå. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/bonderna-slutar-ploja-jorden-1.891051

Så ren timotej?

Blir det inte väldigt enformig mat, med bara en sorts gräs i? Jag tänker att olika gräs kanske har olika förmåga att binda näringsämnen och mineraler och att det är bra med mångfald. Men jag kanske har fel...

jag kan säga att i det hörnet av ridbanan som jag några få gångar har gett hästarna hö så växer det MASSA gräs.

så till viss del fungerar det iaf.

om du vill spara pengar så använd uppsop från hö, där finns det massa frön.

tror personligen inte att det är lyckat att försöka "laga" en gammal vall. Vi har en planerad omläggning av vallarna efter cirka 5 år vilket gör att man blir av med fleråriga ogräs och får önskad vallsammansättning.
Det är inte aktuellt i det här fallet. Det kostar mångdubbelt mer än det smakar eftersom vi inte bedriver jordbruk och skördar, utan bara har tänkt prova att ta en egen skörd någon gång och se vad det blir av det..
Jag är bara ute efter att få in några fler grässlag i vallen för att det alls ska vara lönt att skörda där.
jag kan säga att i det hörnet av ridbanan som jag några få gångar har gett hästarna hö så växer det MASSA gräs.

så till viss del fungerar det iaf.

om du vill spara pengar så använd uppsop från hö, där finns det massa frön.
Uppsop från hö innehåller frön bara om det är sent skördat så att gräset hunnit blomma och sedan bli frön. Jag använder inte så sent skördat hö.
Men jag vet att det kan fungera så, för jag har haft hösilage (andraskörd med kanonvärden)med rödklöver i som lyckats sprida klöverfrön - som uppenbarligen överlevt ensileringen - så att det växte mängder med klöver på de plättar där balarna stått ute i hagarna...
Jag hoppas att det finns lite såna frön kvar i gödseln som ska spridas på åkern.... Det har i alla fall vuxit mycket klöver på gödselstacken. :)

Senast ändrad:

Jag tror inte man ska hoppas för mycket på undergörande vallfröblandningar. Även om rajgräs kan nå extra höga halter av icke-strukturella kolhydrater betyder det inte att andra grässorter inte kan innehålla farliga halter. Halterna varierar ju också väldigt såväl över dygnet som över längre tid. Jag är rädd att folk invaggas i falsk säkerhet om de sår med "fångvänliga" grässorter.

Vi vet helt enkelt inte tillräckligt mycket om olika grässorters fångfarlighet ännu för att kunna göra mer än spekulera.

Det skulle vara intressant hur äkta gammaldags ängsmarker klarade sig i en sådan undersökning. De är ju i alla fall mycket mer lågproducerande än vallar.

Åsa

Dra inte alla svinglar över en kam :-)

Ängssvingel, ängsgröe och hundäxing växer alla gärna på gödslad, kväverik kulturmark medan man hittar fårsvingel på mager ängsmark. Rödsvingel växer precis överallt däremot känns det som.

Åsa

Jag skulle bara tillägga att eftersom vi inte vet vad som orsakar betesfång (även om vi har teorier) är det svårt att veta hur det ska förhindras.

*delvis kl*

Hur funkar det med en gammal vall? Mitt hö blev som ängshö? Kan det vara nåt för fånghästar? Höet är en salig blandning av allt möjligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
646
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
611
Senast: Hello
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka