Betesfrö utan "fång-gräs"

Sv: Betesfrö utan "fång-gräs"

Det skulle jag också bra gärna vilja veta? Hur gammal är vallen och hur har den skötts? Och vad är det för några växter som ingår?

Du kan ta hjälp av den virtuella floran om du vill kolla upp växterna.

Är du nyfiken kan du alltid skicka in den på analys. Om du får värden för stärkelse, WSC (vattenlösliga kolhydrater) och ESC (etanollösliga kolhydrater, främst enkla sockerarter) säger det väl i alla fall något om dess lämplighet för fånghästar. Equi-analytical i USA gör de analyserna för en billig penning. Dit har jag skickat prov, men det finns så klart fler ställen också man kan skicka till.

Åsa

Är du nyfiken kan du alltid skicka in den på analys. Om du får värden för stärkelse, WSC (vattenlösliga kolhydrater) och ESC (etanollösliga kolhydrater, främst enkla sockerarter) säger det väl i alla fall något om dess lämplighet för fånghästar. Equi-analytical i USA gör de analyserna för en billig penning. Dit har jag skickat prov, men det finns så klart fler ställen också man kan skicka till.

Åsa

Fast den typen av analys är inte riktigt intressant för nordiska förhållanden. Våra gräs lagrar inte kolhydrater som stärkelse utan som fruktan. I varmare länder finns stärkelselagrande gräs. HH

Men klöver lagrar väl stärkelse? Eller?

Menar du att man inte alls behöver bekymra sig om mängden stärkelse i svensk hö? Det är då energi, socker och fruktan man ska oroa sig fö?

Ja klöver och en del naturbetesväxter lagrar energin som stärkelse. Men det blir väldigt små mängder, åtm på sommaren eftersom klövern framför allt vinterförvarar sin energi som stärkelse. Det är inte alls sådana toppar av stärkelse under försommaren som gräsen kan ha av fruktan. I ett tyskt arbete räknade man ut att en 500 kg häst vid 10 graders värme under försommaren kunde få i sig 3-4 kg fruktan på en dag!

Min uppfattning är att det är fruktan man ska se upp med i första hand liksom fetma. En smal häst har betydligt mindre risk att reagera negativt på enkla sockerarter i gräset. HH

Det skulle jag också bra gärna vilja veta? Hur gammal är vallen och hur har den skötts? Och vad är det för några växter som ingår?

Du kan ta hjälp av den virtuella floran om du vill kolla upp växterna.

Åsa

Vallen är närmre 10år och har bara slagits på sommaren. Massa olika rajgräs har jag hittat iaf. tistlar, riddarsporre, kråkvicker, storven, johannesört, pilört.. Ett och annat timotej finns ju med, men det verkar gå under äng..

Så du menar att det är mer stärkelse i klöver när det är kallt?

Intressant, när min ponny fick fång första gången, hade de släppts i hage som inte hade betats under sommaren. Det var en del klöver i botten samt långt gräs (vet tyvärr inte vilken sort), som kanske hade fått frost under natten.

Men kan det varit mer stärkelse i klövern då än på sommarn, eftersom det var på hösten och det hade varit några kalla nätter?

Hur farligt är det med klöver i hö? Är det någon skillnad på röd och vit klöver?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
652
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
623
Senast: Hello
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023