beteendeförändringar

panzy

Trådstartare
vad kan det finnas för anledningar till att en häst ändrar beteende?

från att va världens coolaste, litar 100 på ägaren, gör allt man ber om etc

till att inte vilja följa med ut ur hage, ej gå in i stallet/transporten, bli rädd för allt (t ex flyga baklänges när täcket ska på). När ryttaren väl sitter på och rider ut i skogen funkar allt som vanligt, men går ej att styra på ridbana.

ej min häst, jag rekomenderar klinikbesök men inte jag som bestämmer :grin:

så tills just denna häst är utredd skriver jag mest för att utöka mina egna kunskaper

Sv: beteendeförändringar

Min tanke blir precis som din, kolla upp hästen på klinik! Hoppas ägarna får den tanken också, hästen försöker ju säga något!

Jag har varit med om två beteendeförändringar hos mina hästar:

Sto - ville inte bli fångad i hagen en dag (men gick upp till grinden och väntade på mig där) = klinikbesök och konstaterad hälta (senare utdömd)

Valack: började skrapa lite vid uppsittning = klinikbesök och konstaterad hälta (senare utdömd)

Idag tror jag att jag hade märkt på rörelsemönstret att något inte var helt ok innan de hade behövt säga "hallå matte"...Men på exempelvis valacken så sa veterinären när vi kom dit, han är inte speciellt halt:crazy:

Mina fina hästar lärde mig att lyssna, ingen häst ska behöva skrika att något är fel!

Det kan vara i princip vad som helst. Ledinflammation, kissing spines, försämrad syn, hjärntumör osv osv.

Om ägarna inte vill ta hästen till vet så får de väl börja titta på vad som har förändrats i hästens omgivning. Men om förändringen är drastisk och ägarna kliar sig i huvudet för att de inte kan se någon uppenbar orsak så är det rent korkat att inte låta en vet undersöka den. Vad tror de själva kan vara orsaken?

korkat ja.. :grin:

synförändringar är väl det jag hört från dem, stämmer väl rel. bra med symtomen också (ej gå in i mörka utrymmen, ej gå genom staketöppning)

Inget i miljön som ändrats, han vilade en vecka pga att ryttaren va bortrest o var sån här efter det.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 530
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka