Beteende o Ålder

Kookaburra

Trådstartare
Vilken ålder på häst tycker ni är GULD och vilken är VÄRST?
Beskriv varför gärna med egna erfarenheter! :)
Allt från föl till gam-häst!
:banana:

Sv: Beteende o Ålder

Guld = FÖlet PÅ 1 MÅnad
Guld = Imre, Avelshingst Jag Rider Som Är 10 År Gammal
Bra= UnghÄsten PÅ 4 År I Hans BÄsta Dag Är Han VÄrd Guld , Men PÅ Hans SÄmsta Dag SÅ Är Han Inte VÄrd NÅgot.

Silvret GÅr Till Mitt Sto Juni PÅ 15 År, Avelsto,fÖrut TÄvlad I Division Laget Och Underbar Skogsmulle.

När det gäller min egen häst har han varit toppen sedan 10-årsåldern (är nu 17). Han var jättebussig som föl och unghäst och ganska vild mellan 3 och 7 år. Jag tycker de flesta hästar verkar bli allt bättre med åren. De blir coolare och värdigare (precis som människor...) :D

2-4 ungefär är min favoritålder. Jag tycker allra bäst om unghästar :D De lär sig fort, de är alltid så läskigt positiva (iaf de jag har haft) osv.

Så eg borde jag väl köpa och sälja ;)

Men den jag har nu får stanna. Hon gnäggar så fort hon ser mig och kommer i galopp :love: Hon är snart två så de närmsta åren är hon perfekt i ålder också :D

Jag har en tendens att gilla lite äldre hästar/ponnyer. 14 år och uppåt brukar vara bra tycker jag :P Dem har varit med om det mesta men dem kan fortfarande vara busiga och glada x)

Var ålder har sin charm;). Tycker inte att någon är bättre eller sämre...Det är ju som med barn, man gillar dom ju ändå:D

Femåringar är hemska av nån anledning. Då har det börjat fatta det hela och har kondis muskulatur och en hög dos självförtroende. Är nån slag trots period just då. Annars är ju hästen som bäst typ runt 12-15 det är vekligen guld åldern om nu den har följt utbildningskurvan som den ska.

Ja, det håller jag med om. Har träffat några 4-5-åringar och de flesta har ju varit föööör jobbiga! :O Speciellt ett russ sto som jag fick rida xD Herregud vad stönig.. Fast då var hon ju ett russ också :)

Femåringar är hemska av nån anledning. Då har det börjat fatta det hela och har kondis muskulatur och en hög dos självförtroende. Är nån slag trots period just då. Annars är ju hästen som bäst typ runt 12-15 det är vekligen guld åldern om nu den har följt utbildningskurvan som den ska.

Jag vet jag har en (5-åring alltså)..Jag räknar med att det går över:angel:Älskar honom ändå:love:

haha, jag kanske kan räkna med att min är som en femåring? hon ligger två år efter pga två föl :p

det går nog över! ;)

GULD VÄRD = Min egna galna häst på 18 år som ibland beteer sig som en gammal kinkig gubbe och ibland beteer sig som en yster fölunge. :D:p:bump::rofl:

VÄRST = Fölungar och unghästar som ska uppfostras eller som trotsar...:cool:...haft hand om sådan shettis i mina yngre dagar...inte så trevligt...

Alla åldrar har sin tjusning. Pratar vi beteende så är ju utvecklingsfasens alla delar jätteviktiga att förstå och roliga att uppleva.

Kan omöjligt välja.

Guld: hästarna jag haft/har, 3 varmblod och en welsh cob.
vbl 1: sto 12 år, inget dåligt med henne.
Vbl 2: sto 3 år, Jättetrevlig och villig till att jobba, men mycket unghäst fasoner i henne ;)
Vbl 3: Nuvarande, 5 år, jättesnäll men väldigt tjurig i vissa lägen.
Welsh coben: vart 14 år, var världens snällaste och mysigaste ponny, hon var alldeles för bra nästan.. hade dock en stoor atros och pålagringar i en has och halt på båda fram pga att hon la över all vikt fram.

Värst: kallblodstravare på 1-3 år, varenda en jag träffat har varit riktigt otrevliga, sparkande, bitande och bara allmänt jobbiga, men dom blir bättre efter 3 år, då dom brukar bli riktigt trevliga av någon anledning :p (inget emot kallblod, men har själv bara otrevliga erfarenheter av dessa i denna ålder)

Älskar unghästar :love:
Så mellan föl till 4 år är de som bäst!
Förutom trotsåldern.. som inträffar när de är typ 2½-3 år..
Då är de absolut värst!
Eller när de är uppåt 20 och bara GÖR saker :crazy:
Nä, kanske 1 och 2-åringar om jag får välja :love:

Femåringar är hemska av nån anledning. Då har det börjat fatta det hela och har kondis muskulatur och en hög dos självförtroende. Är nån slag trots period just då.

haha jag kan inte annat än att hålla med dej. har just nu fått en 5-åring med skyhögt självförtroende, och nu håller hon på och testar mej, och håller på och trotsar en hel del.

guldåldern tycker jag är ungefär 8/9-11år

Det beror på hästens personlighet, helt klart.
Men överlag skulle jag väl säga att en 1 årig hingst är rätt så tålamods proövande :D

För tillfället är mina hästar
2,2,4,16,17 och 20. Hos mig verkar det vara "äldst är vildast" :rofl:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 495
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar