P

Pepita

Hur mycket bete ska varje häst ha? Jag kanske ska hyra ut bete i sommar. 12 hektar...hur många hästar kan gå där under en hel betes-säsong? :bow: Mycket Tacksam För Svar.

Sv: Bete

Ett hektar per häst är en tumregel som jag har hört. Men det beror väl mycket på hur betet ser ut och hur "hungriga" hästar man har...

Sommarhagen utanför mitt hus är ca 10 hektar och där gick ca 10 hästar ute hela juni tom augusti, några gick kvar hela september. Där räckte betet utan problem.

Säger som Anna, 1 hektar är tumregeln...fast nu har jag läst på senare tid 1,5 hektar. Fast det kan man väl ta med en nypa salt tycker jag. På ett välskött bete kan ju 1 hektar räcka gott och väl åt fler än 12 hästar, medans kanske på ett eftersatt bete kanske det räcker åt mycket mindre antal.

Antagligen:)...Glömde 2: an tror jag ;)...Fast visst vore det den ultimata drömmen. 12 hästar på 1 hektar :D

Säger som dom andra, 1 häst/hektar.

Däremot skulle jag dela upp hagen i 2 lika stora hagar.

Detta för att det inte ska bli alltför nerbetat och för ev. avmaskningar.

Det beror ju på hur stora hästar man har och hur bra betet är. Det är ju en otrolig skillnad på att ha bete på bra åkermark och i magra beteshagar. När det gäller god åkermark så kan man ibland klara 2 hästar per ha.

Mina 3 islänningar blev feta som grisar på 2,5 hektar magert bete. De hade att äta från när stråna började växa på våren, till en bit in i oktober.

Precis!
Det är så många faktorer som spelar in, jordens beskaffenhet, gödning, var i sverige det är, vad är det för typ av bete vall eller naturbete, hur är övrig växtlighet buskar träd, hur är vädret detta år, har det bara gått hästar där senaste åren eller har det varit växelbete med t.ex. kor så att ratorna inte är för stora, är delar av hagen sank vissa tider på året, är det bara fråga om betet räcker eller ska de ha någerlunda yta att röra sig på.....

Våra sommarhage är på 5 ha och 10 hästar hade gott om bete från slutet av maj till december, och då har vi tagit en skörd vall på 2 ha av sommarbetet.Vinterhagen är lika stor.
Därför kan man aldrig säga rent generellt hur mycket det ska vara men det kan aldrig vara för mycket ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

skulle ha skickat min unghingst på sommarbete som var 1.6 hektar, det skulle gå 4 unghingstar i dena hage!!

när jag var där och titta så åker han inte dit!!

alldeles för lite bete för 4 hingstar???

Tycker jag!!

eller är jag mesig och det hade räckt??

Nja, jag skulle heller inte trycka i hop 4 hingstar på en sån lite yta....Lite utrymme måste det ju finnas också...men tveksam om gräset räcker 3 månader till 4 hästar. Förra sommaren hyrde vi in och på olka lägder, den första var knappt 1 hektar och det räckte några veckor åt 3 hästar....och ändå var betet helt ok. Det handlade om 1 halvblod, 1 varmblod samt ett 3 årigt halvblod.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hur ofta tillsyn av köttkor på bete? Hur många hektar bete för kor med kalv? (Köttkor)
Svar
3
· Visningar
717
Senast: sweep
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
863
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama