K

karatefisken

vad ger ni era hästar för mat när de går på bete.. eller ger ni dem ingenting? på förra stallet var dom jätte noga med att hästarna skulle få betfor, havre, mineraler, vitaminer, linfrö, osv. och de stod ute dygnet runt. stallet ja står på nu ger de som rider sina hästar lite havre eller nått efter ridningen, eftersom de tycker att hästarna får i sig alla mineraler och allt i gräset. jag ger min ponny lite havre efter att jag har ridit.
vad ger ni era?
 
Ingenting om inte hästen faller ur, vilket aldrig hänt mig förrutom förra året med digivande sto. T.o.m mitt svårfödda fullblod närde sig mkt bra på vårt bete.
 
Jag ger min pålle i princip samma foderstat som annars, dock lite mindre. Alltså havre, betfor, kornkross, Vitafor häst sport (vitaminer, mineraler, spårämnen mm) och majsolja. Han går rätt hårt, och behöver fodras med kraftfoder oxå för att hålla hullet(varmblod). :smirk: Ger två gånger om dagen! Det där med att inte ge mineraler o vitaminer när pållen går på bete e jag osäker på, får de verkligen i sig vad de ska endå??? Nån som vet?? :confused:
 
vad ger ni era hästar för mat när de går på bete.. eller ger ni dem ingenting? på förra stallet var dom jätte noga med att hästarna skulle få betfor, havre, mineraler, vitaminer, linfrö, osv. och de stod ute dygnet runt. stallet ja står på nu ger de som rider sina hästar lite havre eller nått efter ridningen, eftersom de tycker att hästarna får i sig alla mineraler och allt i gräset. jag ger min ponny lite havre efter att jag har ridit.
vad ger ni era?

Jag har skulle inte ge stödfodra en häst som går på bra näringsrikt bete. Gräset innehållet de vitaimer/mineraler som behövs. Om jag planerar att rida/träna mycket med min häst under betesperioden skulle jag kanske ge lite kraftfoder (havre) men annars skulle jag nog enbart sätta ut en saltsten och vatten i massor.

Dessutom skulle jag nog ge rätt mycket äpplen, morötter, vitlök o annat färsk mumsigt man kan hitta på sommaren. Skulle oxå gå med hästen o låta den beta annat gräs. Och ge betfor bara för att den tycker det är såå gott!

Så tror jag att jag skulle gjort..
 
Jag skulle inte ge hästen nånting alls, om den inte börjar falla ur efter ett tag på betet. Inte ens om jag tränade...
Jag tror faktiskt att de flesta hästar klarar sig bra på betet utan extra foder.

Man får vara observant på minsta tecken på att den börjar tappa i hull bara. Att hästen blir "slö" av att gå på bete beror nog mest på att den slappnar av och blir lugnare, och det är nog svårt att göra nåt åt med fodret... :p


Sen att många (även jag) kanske ger en skvätt betfor med mineraler, vitlök och sånt i är en annan sak, eftersom det knappt tillför någon energi. :)
 
Ingenting utöver betet. Har dock funderat på vitlök, morötter etc bara för att det är gott och en liten belöning efter arbetet. Min tre-åring skulle bli ännu mer tunn-lik annars! :smirk: Ändå är hon ett stort halvblod, men har så förbaskat lätt att gå upp i vikt.
 
Jag ger mitt fullblod uppblött lusern, dels för att hon faller ur annars, dels för att få i henne vitlök och ledtillskott.
I början av sommaren får hon dock pyttelite, men senare måste jag öka på för att hon inte ska bli benrangel :)
 
om man ska stödfodra eller ej beror väldigt mycket på hur betet ser ut. hur mycket gräs där finns och även vilka växter betet har. men om betet är bra så behöver man inte stödfodra. inte mer än om hästen skulle falla ur form som många tidigare har skrivit. mineraler är dumt att ge på ett bete då det bara bidrar till övergödning... vi måste tänka på miljön!!!!!!!

NU är det snart studenten!!!!! :bump:
 
Stoet får ½ dl groddolja, 100 g miner grön och en näve fibergi.
Olja för pälsen (hon har lätt att bli dassig i pälsen under sommarmånaderna), mineraler för att säkerställa att hon får tillräckligt, fibergin bara att blanda oljan i.

Valacken får ca 1 kg Fibergi, 100 g miner grön och ½ dosmått Glucosamin.
Fibergi för att han är svårfödd, mineraler för att säkerställa att han får tillräckligt, Glucosamin för att hovslagaren rekomenderade det mot stelheten i ena bakbenet.
 
Ger ingenting extra förrän i mitten, slutet av augusti. Hon har dock mineralsten samt saltsten i hagen om hon känner att hon behöver det. Håller henne i full träning, ngt mer tom än vintertid. Har dock bra och gott om bete.
 
Mitt halvblodssto som rids rätt så hårt får äta så mkt havre hon vill ha innan och efter ridning, under den halvtimmen hon står inne pillar hon i sig ca 0,5-1kg havre. Vi har en mineral/saltsten i hagen!!! Framåt mitten av juli, början av augusti börjar jag ge ca 1kg lusern och senare börjar vi stödfodra med hö!!!
 
Hon går inte på så kraftigt bete + att hon står inne på nätterna. Så hon får krafft betfor mineraler fördelat på morgon o kväll. + ca 3 kg hö på kvällen så hon ska ha något att göra under natten.
 
Har alltid behövt ge massor med kraftfoder för att inte hästen ska falla ur, även på rejält bete... :(

Men i år är första året vi nu ska prova att inte ge något alls ett tag, och kanske att hon får lite havre sen om hon verkar trött i ridningen. Hästen har plötsligt blivit tjock! Och inte bara buk, utan hull. Tror det är kanonbete de går på... :D
Ger bara mineraler, glucosamin och vitlök. Saltsten o vatten finns i hagen.
 
Jag ger min ett halvkilo groov blandat med b-vitamin, magnesium, salt och vitlök nu. Magnesium får hon för att det är brist hos oss och för hennes muskler, b-vitamin för att hon har hudproblem och vitlök för fästingar och knott, salt för att det behövs.
Grooven är mest till för att ha nått att blanda med.
 
Hästarna får en skvätt mineraler av stallägaren varje dag (praktiskt för då ser hon att alla är okej och inte har brutit något ben) och sen får Patsy 3dl vitapro med vitlök och salt i, saltet är jag jättenoga med för hon kan inte slicka på saltstenen pga greenguarden.

Sen runt slutet av juli behöver hon stödfodras med kraftfoder på det bete vi har nu för att inte tappa muskler.
 
hon kommer äta lite drygt hälften så mycke kraft som nu, och 4 kg hösilage om dan.
går på dagsbete
 
Sen att många (även jag) kanske ger en skvätt betfor med mineraler, vitlök och sånt i är en annan sak, eftersom det knappt tillför någon energi.

Eeehh... Skulle VILJA ge, alltså! :smirk:

Igår var första natten de var ute, och när jag skulle ge Pinkisen sina "nyttigheter", som dessutom husse gjort sig besvär att göra i ordning tidigare eftersom jag inte hann, vägrade hon äta! :devil:

"Matte, DÄR BORTA finns det GRÄS, och vi vildhästar äter inget annat! Du kan äta ditt klet själv! Kan du förresten klia mig innan du låter mig gå tillbaka till vildmarken?"

Det var ungefär så hon uttryckte det, det otacksamma djuret... :p
 
Havre efter jag ridit (för att blanda vitaminerna med) och betfor mitt på dagen, så dom ska äta mineralerna. ;)
 
Jag ger 5dl havre efter ridning bara för att han ska få i sig vitlöken. Kan inte ge betfor ist för den hinner börja lukta illa i burken innnan han får den.

Sen är han inte en häst som faller ur om han inte får kraftfoder. En vecka på bete utan någon ridning orsakade dendär fölmagen på min vallack :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
876
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
760
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 829
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp