Bete vs tävlingshäst

Ja och då hoppas jag att de inte sover... Men det har väl inte så mkt med att inte sova de andra dagarna att göra? Tom min häst sover inne om vi är borta och har gjort något "annat".

Men skulle jag ställa in henne ett par dagar innan vi ska iväg så skulle hon bara vandra, hon är van att gå ute.
 
Mina hästar tränas minst 1h/dag och tävlar 1-2 meetings i månaden. De går i beteshage 7-20 med paus på ett par timmar när de tränas. De står inne på natten och får kraftfoder och hö. När vi är på tävling så försöker vi beta dem mycket så att foderstaten inte ändras så mycket. Jag tävlar på elitnivå, hästarna jobbar mycket och försöker alltid att göra sitt bästa. Jag vet hur skönt dom tycker att det är att få gå i stora hagar. det är en fröjd och se dom när de släpps ut varje morgon. Anledningen till att de inte går ute dygnet runt är att dom inte vill äta hö då + att det känns tryggt att de står på box under natten när man inte har uppsigt över dem, dessutom så har jag försökt att lämna dem ute under en period förra sommaren då jag var skadad och hästarna skulle vila två veckor. Men det var bara och glömma de gick bärsärkargång vid grinden och natt två så kom de lösa. Med den lösning som vi har nu så verkar dom nöjda och då är jag oxså det.
/M
 
Min personliga åsikt är att sommaren är ett ypperligt tillfälle
för att ge hästen hennes semester.
Tävlingshäst, som promenadhäst.
Dock vet jag att långt ifrån brukar gå till så.
Våra hästar som tävlas står fortfarande inne på nätterna,
och är ute samma timmar som tidigare. Dock finns det numera
ett och annat grästrå i hagen, så vi fodrar inte lika mycket
i hagen, som vi gjorde tidigare, såklart.
 
Hästar är vilddjur-okej. De sover 4 timmar per dygn, tror du inte de kan hitta 4 timmar på ett dygn att sova?
Precis som någon annan skrev innan så tror jag att hästarna är "normal pigga" när de går ute dygnet runt och "över pigga" när de står inne halva dygnet.

Tror du verkligen att hästen, som är gjord att vara ute och röra på sig dynget runt mår bättre av att stå inne helt stilla i X antal timmar? Nu räknar jag inte med EXTREMA insketstider, mycket dåligt väder osv.

Jag tycker att det är viktigare att hästarna mår bra och får leva så naturligt som möjligt än att de alltid ska fungera maxat som ridhäst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 070
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 599
Senast: svea
·
Avel Så har jag gått och nojjat mig över att den nyinköpta hästen. Jag behöver lite perspektiv från er. Min första unghäst, köptes när den...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 630
Senast: LionQueen
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 049
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp