Bete vs tävlingshäst

alice

Trådstartare
Usch, nu börjar jag fundera igen :o....alldeles för tidigt. :D Det är ju minst ett år kvar till det är dags....Men, hur gör ni som har tävlingshästar (dvs tävlar mer än 4 ggr/år) med betesgången? Släpper ni på bete dygnet runt, eller bara dagtid, eller inte alls, eller bara vissa tider? Stödfodrar ni rent av? *nyfiken*
Nu fattar jag ju att det beror på hur mycket man tävlar, vilka klasser och vilken individ man har. Berätta gärna hur mycket och vilka klasser ni tävlar så man får ett litet perspektiv.

//Alice
 
Min lilla 5-åring tävlas och går ute dygnet runt nu. Ska jag tävla eller träna så får hon sova inne en eller två nätter så att hon verkligen sovit ordentligt innan.

Idag får hon lite kraftfoder och mineraler utöver ett ganska så kraftigt bete. Jag borde nog egentligen sluta med det... :crazy:

Ridmässigt sett så märker jag ingen skillnad om hon går på bete, kanske lite piggare än normalt. Hom är dock mycket lugnare och harmonisk i stallet - är väl antagligen lite trött.

/C
 
jag hoppas på att kunna tävla L:B L:A i sommar kanske 6-7 tävlingar under juni juli augusti...

Hon får ganska mycket havre och betfor vitaminer och mineraler och sover inne på nätterna!

Blir för trött av att vara ute! jag vill att hon ska sova ordntlig och få äta i lugn och ro!
 
Min tävlingsponny går ute dygnet runt på sommaren, fasst innan SM brukar hon stå inne en vecka så hon vänjer sig vid att stå inne och gå på hö eftersom hon gör det under SM.

Jag stödfodrar med ungefär 0,3 kg eggersmann lite havre och betfor.

Jag brukar rida två gånger om dagen under sommare och det är inga problem, märker ingen större skillnad.

Skrattar lite åt det där om att hästarna ska få "sova ut" ordentligt. Tror folk verkligen att hästen sover mer för att den inte har något att göra eller mindre för att den går på bete? Det är ju knappast sömn det handlar om. Att vissa hästar tappar energi, eller snarare samlar energi när de står inne på natten är en annan sak.
 
Min har sovit ute en natt än så länge, har henne inne om det regnar mkt på kvällen. Brukar ha henne inne natten innan tävling också, mest för att hon inte ska skita ner sig och förstöra knopparna!

Ger nu 1kg havre om dagen men ökar ev på det. Senare, i mitten av juli ungefär börjar jag ge något kg lusern och framåt sensommaren stödfodrar vi med hö! De ska få en salt/mineralsten i hagen så jag ger inga extra mineraler i år!
 
Mina går på bete men "sover" inne,
då dom blir tröttare då dom går ute på nätterna.
Sen när tävlingarna är över
och dom ska vila får dom gå ute på nätterna.
Dom får kraftfoder 3ggr/dag (morgon, insläpp, natt)
 
Bete dygnet runt och sen rider jag av bara faan för at hålla nere magen :D
De kan bli lite kassa i kistan av betet så tre dagar innan tävling så börjar jag ge Protexin en gång om dagen och kvällen innan tävling så får den stå inne i boxen och får då protexin både kväll och morgon samt lite när vi kommer fram till tävlingsplatsen.
 
"Hom är dock mycket lugnare och harmonisk i stallet - är väl antagligen lite trött"

Eller så är hon mer tillfreds/nöjd?
 
Det har jag också funderat på, många säger att deras hästar blir så trötta av att gå ute dygnet runt.

Jag har en känsla av att det är hästens "normalpigghet" som kommer fram när de går ute, och att de är "överpigga" när de stått inne på nätterna och lagrat energi. Men eftersom det är det vanliga, så tror man att det är normalt?

(Kanske borde atartat en egen tråd om det här... :o)
 
Det verkar som om det flesta låter sina hästar gå på bete iaf. :) Intressant! Själv är jag utan åsikt än så länge när det gäller tävlingshästen. Det beror väl lite på betekvalitét, individ och hur mycket och vad man tävlar.

Fler som vill dela med sig av hur det gör???

//Alice
 
Jag låter min häst vara ute dygnet runt en period, typ 8-10 veckor. Sen får han stå inne på nätterna resten. Han har helvila i två av de veckorna, men annars rider jag som vanligt. Han stödfodras för att hålla hull och energin. Han blir lite slöare av att gå på bete, men inte mycket.
Kan ju säga att jag inte har släppt ut honom ännu...
 
kommer väl tävla min 5 åring kanske 2 gånger i månaden i sommaren (kanske blir mer vad vet jag :p) och han går ute dygnet runt på bra bete.
stödfodras väl med lite havre och betfor (kan behövas då han inte är den direkt heta typen :crazy:)
jag tar in honom kvällen innan tävling.

våra travhästars tävlingar tar ju något enormt mycket mer på krafterna och är mer ansträngande än hopp/dressyrtävlingar, de går ute lite då och då på nätterna och står inne veckan innan tävling.
 
min pålle går ute på nätterna och han blir bara piggare fast jag inte stödfodrar honom
fast han bara går på halvkraftigt bete.
 
Själv tävlar jag inte alls men min hästs stallkompisar tävlar upp till 1.20 och Msv dressyr, samtliga går ute dygnet runt. Jag tror att åtminstone vissa stödfodras med havre, de som är svåra att hålla i hull. De lastas på betet och körs direkt till tävlingar, sover alltså inte inne före tävlingen.
 
Nu så har vi inte kommit så långt men hon går på lösdrift och kommer så att göra även när hon börjar tävlas "på allvar". Och därmed också bete, dock med Greenguard och lite extra kraftfoder så hon blir inte så fet och tappar inga muskler.

Hon är bara fyra så det är ju dåra LC/LD som gäller eller främst kvalitets etc.
 
Jaa skratta du.

Det är nog individuellt, men många hästar ägnar stor del av natten åt att beta.

Många lägger sig inte heller och sover lika gärna, då det ofta blir kallare i matken av fukt under natten samt att de känner sig mindre trygga och därför är mera på sin vakt ute än i boxen

Många är också väldigt känsliga mot insekter och kan inte slappna av ordentligt under natten eftersom de vaktar och viftar mot dessa.

Inne i stallet sover de när maten tar slut, de lägger sig och sover och de slappnar av bättre.

Såhär fungerar iaf min häst, vilket ger att hon är klart piggare och har mycket mera energi om hon får sova inne!

Skönt för dig om din häst fungerar annorlunda...
 
Åh kraftfodret är 2dl för att hon ska vara "invand" på det när hon behöver extra i augusti sen för att inte tappa. Och så blandar jag i vitlök för odjuren och så salt eftersom hon inte kan slicka på saltstenen med greenguarden på.

Tar jag bort greenguarden så blir hon FET och det går fort.
 
Lägger sig sällan även på dagen, vilar mest... Sover inte lika många timmar...

Insektsplågan finns kvar, nu är det istället väldigt varm och det gör hästen trött, en trötthet som tillsammans med "dålig nattsömn" ger mycket lite energi i hästen...

Jag har haft sabina ute dygnet runt, men då funkar inte hon som ridhäst!

Därför måste hon sova inne!

Det är mina erfarenheter och de delas av min tränare och många av mina hästkunniga vänner och bekanta...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 070
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 599
Senast: svea
·
Avel Så har jag gått och nojjat mig över att den nyinköpta hästen. Jag behöver lite perspektiv från er. Min första unghäst, köptes när den...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 630
Senast: LionQueen
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 049
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp