Bete till fånghäst...

Texaz

Trådstartare
Min fundering gäller vilket bete som fungerar för fånghästar. Vad jag har förstått så kan väldigt nerbetade ytor vara dålig, eftersom hästarna då äter av det späda gräs som växer upp.

Tanken jag har är då att det borde vara bättre med frodigt, men äldre gräs, på en vall som inte gödslats på många år.

Är jag helt ute och cyklar?:confused:

Går det inte alls? Med/utan green guard, inne på nätterna eller inte alls???

Sv: Bete till fånghäst...

om detta tvistar de lärde... och det beror nog lite på vad orsaken till fången är.
Är det insulinresistens så du behöver lågkolhydratmat till hästen så ska förvuxet gräs vara det bästa, efter vad jag förstått. Frågan är väl då bara hur man täcker proteinbehovet?

Mina två flickor som båda sannolikt har insulinresistens (inte testade för just detta, men symptomen stämmer precis) går just nu i en stor hage med hårt nerbetat gräs, där har de varit i snart 2 veckor utan fångtendenser. Men börjar det regna så tillväxten ökar där kommer de få flytta tillbaka till lilla fånghagen.

Aktuell häst har hela sommaren gått i en hårt nerbetad hage, orsaken är högst okänd, men teorin är att det kan ha kommit upp en del nytt gräs. Har regnat rätt sparsamt här, kanske 15 mm senaste månaden....

Kan det annars vara så att hästen i fråga ätit något olämpligt?

Känns enormt tråkigt då ägaren verkligen gjort allt som stod i dennes makt för att slippa fång (hästen har aldrig tidigare uppvisat symptom enligt säljaren...)

Her den fått fång iår så hade jag inte vågat släppa på gräs mer denna sommaren. Min fångis funkar bra med betesreducerare

Funkar den med betesreducerare i vanlig hage? Hur snabbt efter ett fånganfall vågar man prova gräshage med betesreducerare?

Tänker som så att det ju är just det FÄRSKA gräset som är farligt. Nu vet jag iofs att det finns olika sorters fång.

Men med betesreducerare då? Skulle det då kunna fungera i år? Kommer dock främst att gå i skogshage.

Och hur är det med sly o dyl? Är det också farligt?

Självklart kommer ägaren att konsultera veterinär, men jag är mest nyfiken;)

:confused:En fundering så här in på småtimmarna..kanske inte alls är så men om nu "äldre" högt gräs så att säga vore bäst utan gödning osv.....ett mycket senare betesläpp än normal dvs när gräset vuxit högt och långt och kortare betesperiod?

Men som sagt jag kan vara lite förvirrad, trött och snurrig pga av att katten hoppar studsmatta på mig på nätterna:bump::bump::bump:

Det är verkligen jättesvårt att säga...

Kortkort nerbetad gräs har mer socker pr kilo, men ett längre gräs får ju hästen i sig mkt mer av. Att begränsa tiden hjälper ej, då äter den bara mer hysterisk när den väl har möjlighet.

Jag har äntligen lyckats vänja min vid munkorg, och munkorg+välväxt gräs är nog den bästa varianten. Då begränser man mängden gräs kraftigt samtidigt som det gräs hästen får i sig inte har skyhögt sockerinnehåll. Den får jobba rätt hårt för att få tag i gräs. Och den kan få gå med sina kompisar.

Och så fodring med hö i grushage utöver det förstås, och inne med hö på natten. Blötlägg allt hö.

Om du vill att hästen ska få i sig så lite gräs som möjligt välj hinkmodellerna med väldigt litet hål. Greenguard får dom i sig mkt mer med.

Det här med fång blir man aldrig klok utav... Jag har följt en sida där dom förklarar gräsets tillväxt, och under vilka tider på dygnet det är som bäst/sämst att ha ute hästen. Har tyckt att det låter rimligt men sedan läste jag i en tidning att det var helt tärt om så jag har ingen aning om vad jag ska tro på. Min häst har i alla fall den snällaste betesreduceraren och hon får gå 1 timma om dagen på bete. Betet är aldrig gödslat och är egentligen en året runt hage som stått i ett år. Så det är mycket gräs men magert ändå. Resten av dagen går hon utan munkorg. Vi fodrar 4 ggr om dagen om hon inte går på bete och 3 om hon går 1 timma på bete.

Liknande trådar

Hästvård Tre hästar hos oss har fått nässelutslag den senaste veckan, och nu funderar jag över gemensamma nämnare som kan ha triggat det hela...
Svar
1
· Visningar
2 454
Senast: Lindsen
·
Ekonomi & Juridik Nu efter tredjeskörden kommer vi att få tillbaka en del av den vall vi har utarrenderad. Det blir lite drygt 5 ha som vi nu funderar på...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: Nelle
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 031
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama