bete på "sumpmark"

Pigalle

Trådstartare
Förmodligen kommer våra hästar gå på bete från juni i en hage som mest består av sumpmark med vass:confused: i en del.
Hagen är avspärrad och den andra delen består mest av skogs och tuvgräs.
Vi har haft där innan men kommer inte ihåg hur de klarade med hull och näringsvärde då.
Det finns ngr få björkar som ligger som i en ring men annars är det inte ngra träd.:o
Nån med erfarenhet av sumpmarksbete?:D

Sv: bete på "sumpmark"

Är det tuvtåtel som växer där så är det inte gott. Hästarna äter inte förrän de är riktigt hungriga. Så ett sådant bete ger inte precis feta hästar.
Växer det däremot gräs där så kan det vara ett mycket bra bete speciellt om det blir en torr sommar. Då brukar de här markernna klara sig mycket bra och ha gräs även under de torraste perioderna.

Skulle det bli en våt sommar finns risker för mugg och att mer parten av betet kommer att stå under vatten. Plus att det kommer att bli ganska mycket insekter där.

Aha tack för svar. vad är tuvtåtel, utseende?
ja det är synd att hagen är avspärrad för i den andra delen ser gräset fint ut.
Det växer väl gräs i ngr små partier i sommarhagen, men som sagt det dominerande är sumpgräs.:eek:
Ja det som är bra är att det iaf inte torkar ut.
Vet en sommar för ngr år sen, då hade det inte gått o ha hästar där pga det var översvämmat:crazy:
Hmm kommer ihåg att hästarna stod och åt av de vassliknande växterna med, men de har ju inte "grönskat" än.:D
vet att det brukar iaf va fullt av sumploppor när man går där haha

Haha vilken bra sida!
Men tror inte det växer riktigt sånt där, det skulle va det som liknar vass kanske då.:cool:
Men vet inte vad man kan kalla gräset, det är ju gräs men "sumpigt" svårt o förklara:

Nån Sumpnoppa vet jag dock inte om det är:rofl: :angel: "vilket namn"

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 147
Senast: cirkus
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 902
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka