Bete och kraftfoder?

Magnum

Trådstartare
Hur gör ni med kraftfoder på betet?
Främst riktat till er som har era hästar igång, tränar och tävlar. Men ni andra får gärna svara också! ;)

Förutom mineraler gav jag inget kraftfoder förra året under betet, men anade trötthet och orkeslöshet i slutet av träning/tävling hos pållen. Så jag testade att ge kraftfoder under en period med gallor som följd, (vilket jag befarat)så jag slutade med det och började inte ge det igen föränn slutet av betet.
(Av olika anledningar kom de från betet först mitten av sep och under sista månaden stödfodrades de med hö och fick då också kraftfoder igen.)
Kanske finns det nån annan sort man kan ge som är lite "mildare" men ändå ger energi? Kanske är det proteinet som blir för högt? Därav gallorna? *spekulerar* Just under betet alltså? Har ni några tips? *spekulerar mycket* :smirk:

Anledningen till att jag inte gav kraftfoder är för att han inte behöver så mkt kraftfoder utöver sitt grovfoder(ja beroende på höinnehåll förståss). Betet är desutom sått (och gödslat) . Så blir det för mkt av det goda får han gallor som sagt..
Han står nu på 13 kg hö och 1 kg hippo müsli, vilket ligger över hans eg behov..vilket har visat sig på magen i vinter :crazy: (Men inte fått några gallor av då)
 
Sv: Bete och kraftfoder?

Jag har min häst igång hela sommaren, hon får bara mineraler utöver betet.
 
Sv: Bete och kraftfoder?

Har min häst på vila ett par veckor under betet och stödfodrar med både kraftfoder(inte mycket) och hö vid behov. Nån vecka efter midsommar brukar betet bli så pass kraftigt att man kan skippa höet men lite kraft får dom.
Har alltid haft "feta å fina" beteshästar med torra ben och har även haft s.k svårfödda hästar(som inte blir feta av bete)som har blivit riktigt fina efter några veckor.
Sen kan väl tilläggas att jag bor rätt många mil ovanför polcirkeln, så nån ruggig betes säsong kan jag inte skryta att vi har....
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 278
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Jag har en ponny som lätt blir överviktig. Vi vet inte om han haft fång tidigare i sitt liv. Röntgad UA (ej rotation). Förrförra...
Svar
4
· Visningar
985
Senast: axel
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 112
Senast: Boerperd
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 105
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp