Bete och kraftfoder

C

Camarotheking

När Camaro har stått hos K har han totalt fått 1 liter korn, 1 liter betfor,½liter havre och 3½ liter luzern hack.Då har han inte gjort annat än gått i hagen.I hagen har det funnits lite gräs att äta men inga mängder utan bara sånt som han kan gå och små nappa i.Och hö 3 ggr per dag.
Nu går han på gigantiskt bete.Det är meningen att han ska börja röra lite smått på sig så småning om.
Han är inte känslig.Han kräver mkt för att hålla hull och muskler.Just nu är han fin med tanke på att ha stått ett tag men han har inget direkt överhull.

Vad skulle ni ha gett honom i tillskott till betet?
Tacksam för alla råd och funderingar.
 
Hej!
Vad är Camaro för ras?
Detta är inte ett råd precis, men jag har också en häst som heter Camaro!
 
Om betet är bra skulle jag ej ge extra kraftfodertillskott om du bara ska rida lite.
Se till att hästen har tillgång till salt och mineraler.
 
Salt och mineraler har han tillgång till.

Men jag är livrädd för att han ska bli tunn.
 
Om han blir tunn får du väl börja stödutfodra. Är han normalt tunn eller?

Tänk på att merparten av alla hästar får för mkt kraftfoder...
 
Ja han är normalt tunn eller hur man ska uttrycka det.När han står på stall och är i ordentligt arbete får han 12 kg hö,3 liter havre,1 liter korn, 1 liter luzern och 1 liter betfor plus vitaminer och mineraler. Det är ganska lagom.Då har han orken han behöver, han är nöjaktigt rund och blank i pälsen.

Han kräver verkligen sin mat för att inte bli "ful" och jag har hittills inte "lyckats" få honom fet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 672
Senast: axel
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 701
Senast: axel
·
Foder & Strö Har ett halvblodssto som faller ur mer & mer. Just nu ser man tydligt ryggraden, korset & musklernas infästning i bakdelen. Hon ser...
Svar
5
· Visningar
1 400
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vd
  • Hiss och diss del 5
  • Väder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp