Bete, kraftfoder och hö.

Reykur

Trådstartare
Har några små funderingar.
jag har nu nästan skärt ner på kraftfodret helt, eftersom betet i Hagen gör att min häst växer så förskräckligt på bredden :crazy:
Han går just nu inte utan longeras/löslongeras endast varranan dag. Hur ska jag nu göra med fodringarna? Han äter just nu fyra kg hö fördelat på tre fodringar + Lite krafft grund, foderjäst, miner vit och betfor.
Jag funderar, Kan man ta bort ett kg på höet och skära ner kraftfodret till endast betfor och mineraler utan att det blir allt för stora rubbningar i kvoterna? man kan ju inte direkt analysera betet :p :smirk:
Mvh//Emma
 
Mina två travare som promenadrids går bara på gräs nu. Inget hö, inget kraftfoder. Dom är hur runda och fina som helst! :)
 
Om han inte rids borde betet räcka gott om du har hyfsade hagar. Rider själv min som vanligt (medelhårt) och henne minskar jag ner kraftfodret successivt (för vänjningen skull) nu och slutar nog om någon vecka. Får knappt 0.5kg korn och en näve betfor.
Betet är oerhört proteinrikt nu, ca 3-4ggr mer än i grovfoder vi ger under vintern, energin ligger ungefär samma.
 
Jodå, det finns värden på betet oxå men jag vet inte var ;) Vi har fått våra från en agronom som är mkt kunning inom hästfoder.

Beror ju på vad man gödslar med å så.. Inte så olika värden som det är i hö om jag inte minns fel..

Våra pållar har en foderstat för vintern baserad på hö och en på sommaren baserad på lite hö och bete. Övergångarna får man ju försöka få så smidiga som möjligt och kolla lite på hur mkt hö/bete de äter.
 
de flesta hästar som rids "normalt" klarar sig på betet. ser du att hästen börjar falla ur eller att den är för slö så kan du ju lägga till lite kraftfoder. hö behövs inte. nu utgår jag naturligtvis från att du har stora hagar där betet räcker åt hästarna. börjar det ta slut så får du väl börja fodra även med hö! MVH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 228
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 345
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag har precis fått hem 2 halvblod som får 10 kg hö var/dag + Senior müsli, lucern, betfor och foderjäst, betforen får dom för att de...
Svar
12
· Visningar
1 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp