Bete för hingst med mamma?

Sv: Bete för hingst med mamma?

Såhär tänker jag:
Hingstarna går med sina mammor fram till mars-april (aldrig har vi fått någon "överraskning" 11 månader senare..) Sedan släpps de in till hingstflocken, med hingstar och valacker från 1-4år. De går tillsammans i flock tills det är dags att ta hem dem för inridning. De hanteras inte mer än vid nödvändigheter; ex. verkning, vaccination osv. De tittas även till dagligen.

I "det naturliga" går hingstarna i flock, i blandade åldrar (yngre hingstar) och ibland joinar någon äldre hingst som "blivit av med" sin flock, unghingstflocken. Hingstarna går tillsammans från de lämnar mammans sida tills de är mogna nog att hitta sin egna flock. -Så därför tycker jag att man kan ha 1-4åringar tillsammans och inte 1åringarna försig. Hittills har det gått lugnt till och de äldre grabbarna är schysta. DOCK blir de 1åringarna som enbart gått med mamma (och möjligtvis något mer sto) "mobbad", : de som gått i större flock sen de föddes med ex. flera avelsston och unghästar smälter bra in i nya hingstflocken ganska direkt.
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

och valacken som är så pass le mot honom så jag fått sälja den är en mini-shettis så storleken spelar inge roll, det har med psyke att göra på dom inte storlek, det är snarare att miniatyrerna är coolare och socialare än storhästar som gör att de går så bra ihop med åringen. Miniatyrerna klipps ca 4ggr på ett år och ledtränas & träna på uppställning endast framtill 2½ så hur du får får dig att de överhanteras vet jag inte, du måste veta mer om hur de hanteras än en annan efter kunna komma och påpeka en massa ;) Samma där olika raser har olika psyken. Kan tillägga att även de andra unghingstarna som inte blivit klippta eller hanterade så mkt är lika på dom ^^ Mina hästar tycker om att umgås med mig och är grimman på sköter de sig helt ypperligt, bättre än många vuxna storhästar av alla de kön :D
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Då rättar jag Naffa lite.
Dom ska ha en vettig gammal valack som tar hand om dom.
Annars kan jag bara hålla med Naffa m fl om det är det bästa för unga hingstar. En vettig förståndig äldre man och jämnåriga kompisar. Så har jag själv mina unghingstar sedan mer än tio år tillbaka och har inga problem med dom. Så länge valacken eller en äldre hingst finns hos dom så är dom inte ens intresserade av stona eller visar hingst tendenser. Vilket också är helt enligt naturen att den mest kapitala hanen är den som styr flocken och det är den vuxne hästen i det här fallet. Om den då är vettig och uppfostrar de yngre så blir så mycket enklare för oss människor att sedan hantera dom.

Men har man en äldre fostrare som klarar av jobbet så är det en helt annan sak. Alla hästar har ju inte fått rätt start själv och fungerar inte naturligt i flock.
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Ledarvallakens roll är jättteviktig.

Vi har provat med ett par avvarter som det bara var att ge upp med.

Nu har vi två fungerande. Ja just...11 och 14 år tror jag dom är :D

Busiga, men rättvisa och lyfter aldrig någonsin en bakfot. Däremot tjoar dom högt och stampar med framfötterna när småttingarna blir för jobbiga.

Så det måste man ta med in i kalkylen. ALLA passar absolut inte som ledarhästar till en flock med gangsters
AM
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Så länge valacken eller en äldre hingst finns hos dom så är dom inte ens intresserade av stona eller visar hingst tendenser.

Den biten håller jag tyvärr inte med om längre, när de vaknar vaknar de tyvärr. Har de stark drift så har de. Den minsta här hemma insåg att han inte hade en chans att ta över från den gamla hingsten men stona var lika intressanta för det när han plöjde staket och tog med sig den gamla hingsten till stona så var måttet rågat och kulorna försvann.
Den andra höll sig tyst fram tills han varit iväg på treårs där vaknade han och sen den dagen ser han den gamla hingsten som en rival han vill slåss med för att ta över och det går inte ens att ha dem i hagar i närheten av varandra, just nu är det lugnt iom att det är off season och det lutar nog åt att även de kulorna ryker innan det blir säsong igen för f-n vet om jag vill ta risken att det verkligen blir krig här hemma en dag hur klok den gamla än är så verkar den unga inte riktigt lika sansad i sättet längre. Så vist fram till ca 2,5 funkar det utmärkt sen är det inte lika säkert att det fungerar längre.
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Visst. Men efter att 11:an på hingstbete som 1-åring blivit sparkad i huvudet så illa att han idag är enögd (och hade flera sprickor i skallbenet) så tror jag att ägaren har tänkt om.
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Det fungerar på mina så länge dom är kvar hemma. Men visst så fort dom lämnar visar dom glatt hur mycket karlar dom verkligen. Det tog ett tag innan jag förstod hur mycket "rätt" fostrare/ledare gör. Sålde ett par unghingstar till olika ställen och sa att dom inte var hingstiga. Men man hann knappt lasta av dom på det nya ställena innan dom flippa ut helt.
Här hemma kan den ene valacken lätt få tvåårshingstar att föltugga när han tittar på dom. Men som Naffa skriver han skulle aldrig lyfta en bakfot mot dom. Han är helt enkelt en ledare ut i hovspetsarna.
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Jo tack jag fick mig en glad överraskning när jag lastade ur unghingsten som aldrig varit ett dugg hingstig på 3 års och han förvandlades till alfahane nummer ett som var helt säker på att han var störst bäst och vackrast och skulle tala om det för alla. Man kan lugnt säga att jag fick händerna fulla det är ju ingen liten grabb och när man är van vid att han är snäll och lydig som vilken valack som helst så blir det lite snabb omställning. Att gå i röran med hästar utanför var inte helt kul. Värre var att han tog sin nyväckta hingstighet med sig hem inte i hanteringen tack o lov men viker sig inte en tum för den gamla hingsten längre utan utmanar honom ständigt.
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

knapplån
Det finns ju alltid undantag där det inte fungerar planenligt, men rent generellt så tycker jag nog att det är just så att hingstarna håller sig på mattan så länge det finns en äldre dominant kille (med eller utan kulor) i hagen. Min egen treårshingst säger knappt pip där han går i sin hage med två gamla valacker (19 resp 25 år). Men visst kan det bli som med din yngling Gylle, att de inser på bortaplan att de inte längre har sin överman med sig och DÅ kan det nog explodera ordentligt...

Hos mig ryker kulorna direkt om de blir så hingstiga att de påverkas själva av det. Jag hade en unghingst som var världens snällaste, lugnaste. I april då han blev 3 år blev han plötsligt ett vrålhingstigt monster, som nog sprang bort 30 kg på en vecka. Han blev av med kulorna direkt och jag fick tillbaka min underbart supersnälla barnponny igen.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 660
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
554
Senast: skiesabove
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 018
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp