Bete för hingst med mamma?

höstmåne

Trådstartare
Hur gör ni i sommar med era hingstungar? Vänjer ni av och skickar iväg dem eller går dom med mamma på bete?
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Våran är nästan avvand (bor i egen box på näterna, men står med mamma i hagen på dagarna än så länge) och kommer troligen gå med resterande pojkar i stallet på bete.
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Hur gör ni i sommar med era hingstungar? Vänjer ni av och skickar iväg dem eller går dom med mamma på bete?

Hingstungar skall aldrig gå med ston efter 7 månaders ålder (om då inte stona är dräktiga förstås) annars finns risk för mindre roliga överraskningar 11 månader senare.
Hingstföl skall alltid gå med jämngamla hingstkompisar de behöver det för att få leka av sig och stärka sig. Så ja självklart skall en hingstunge skickas iväg på bete med jämngamla hingstar om man inte har det på hemmaplan helst skall de gå med jämngamla året runt, de blir inte tillräckligt stimulerade av att gå med vuxna hästar.
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Tack för svar.
Förstår att det var en dum fråga.
Naturligtvis ska min hingstunge få gå med andra jämnåriga, det var inte frågan. Han är född sent, men inser att jag nog får ta bort mamman därifrån, eller leta ett helt annat bete till honom.
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Hur kommer det sig då att det finns sådana som inte gått med hingstar och ändå klarat sig bra?
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Tycker inte alls det var en dum fråga. Så självklart är det inte med hingstbete som gylle påstår. Ja, för henne förstås, men inte för alla.
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Tycker inte alls det var en dum fråga. Så självklart är det inte med hingstbete som gylle påstår. Ja, för henne förstås, men inte för alla.

Kanske ingen dum fråga, men en relevant fråga pga skaderisken och dräktighetsrisken!
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Nej, det är inte självklart. Jag har aldrig skickat på "hingstbete" utan hör mig alltid för med vänner som har jämnåriga hästar som man kan komma överens med något om. Däremot har jag alltid lyckats hitta en lösning och då har det blivit 3-4 hingstar/valacker som gått tillsammans, men då har jag haft bete kvar till mamman hemma. Nu har jag tyvärr inte det, så får skicka till olika ställen.
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Hur kommer det sig då att det finns sådana som inte gått med hingstar och ändå klarat sig bra?

Det är stor skillnad på att klara sig bra och ha det bra :cool:

Även en vanvårdad häst överlever oftast men den har knappast de optimala förutsättningarna i sitt liv eller hur.
Lägger man ner all den tid arbete och pengar som det kostar att föda upp en häst så varför nöja sig med att ge hästen en halvbra uppväxt och inte en optimal där hästen får utlopp för hela sin energi, får den stimulans den skall ha genom lek med jämnåriga och få stärka sin kropp på det viset de är gjorda för att göra det. Hade du tyckt det var lika ok om någon hade ett barn som aldrig fick leka med jämnåriga lekkamrater utan alltid sitta hemma med mamma utan några leksaker ? Vist överlever ett sådant barn också men har det haft en rolig stimulerande uppväxt och blivit socialt kompetent ?
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Ja, det är klart att om man förmänskligar hästen så blir det en annan sak. Jag tror barn som får leka med barn som kanske är nått år mer eller mindre klarar sig lika bra.
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Min hingstunge är nu 6 månader och går med sin mamma fortfarande. Jag kommer inte att vänja av förrän han börjar visa intresse för henne eller hagkompisen, och då hoppas jag på att han ska kunna gå med den vuxne hingsten (7 år) tills jag hittar sällskap i lämpligare ålder. Annars har jag som backup-plan att låna eller köpa en annan hingst i samma ålder eller en ung valack helt enkelt. Den hästen letar jag redan efter för att vara beredd. Jag vill inte vänja av innan jag har någon annan häst han kan gå med, men än så länge diar han fortfarande.

Jag letar som en tok efter hingstbete redan nu men det verkar dåligt med det här uppe än så länge. Jag skulle helt klart föredra att han kunde gå hela sommaren med jämåriga hingstföl men det är inte alltid man får som man vill. Det handlar inte alltid om att "nöja sig" utan om att göra allt man kan och välja den bästa lösningen man kan hitta.
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Inte riktigt rätt ändå.
För ett årshingstar kan få det besvärligt med två och treårshingstar..

Då är det bättre med en äldre vallak som "pappa" och några ettårshingstar.

Själv tycker jag att just unghästbetet är ganska viktigt för framtiden.
Dom lär sig att föra sig i större flock, leker på lika villkor och blir väldigt sociala och bits ingenting senare i livet.

Det finns många som gnäller på att hingstfölen och vidare unghästen är gåpåig . bitig och lyssnar aldrig på nåt.

Något som säkerligen aldrig ens hade hänt om den fått utlopp för sin energi då den är ung.

Finns det ingen likvärdig att "ge sig på" så brukar oftast människan få sitta emellan.
Det är då "proffsen" börjar prata ledarskap och annat trams.

Det här är då direkt riktat till föl och ettåringar av hingstsort
AM
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Ja, det är klart att om man förmänskligar hästen så blir det en annan sak. Jag tror barn som får leka med barn som kanske är nått år mer eller mindre klarar sig lika bra.

Nej jag förmänskligar inte hästen (tror nog man blivit anmäld till soc ganska omgående om man haft barn i lösdrift dygnet runt ;) ), men det råkar vara så att vi också är däggdjur och precis som alla däggdjur så leker barnen när de är små en mkt viktig bit i deras lära för livet oavsett vilken ras av däggdjur de tillhör. Ofta löser ju naturen den biten själv iom att de flesta däggdjur får mer än en unge på samma gång, men när de inte får det så får man ju se till att ordna så att den biten uppfylls vilket ingen skulle fundera två gånger på om det verkligen är nödvändigt för ett barn men av någon anledning så är det helt ok med ett föl trots att alla med erfarenhet vet att fölen tom har större utbyte av denna gemenskap med jämnåriga än vad ett människobarn har, de leker inte riktigt lika vilt. Det handlar inte om att förmänskliga det handlar om att dra fram en jämförelse som nog alla har lättare att förstå.
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Mina unghingstar är gåpåiga och smånaffsar ibland. De går på lösdriften ihop med andra unghingstar så det stämmer inte riktigt som du skrivit :p Min åring har heller inga problem alls med 2-4 års hingstarna men valacken på 7 har jag fått bli tvungen att sälja då han bara är le mot åringen. Så jag har hellre en åring ihop med lite äldre unghingstar än en äldre valack :)
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Mina unghingstar är gåpåiga och smånaffsar ibland. De går på lösdriften ihop med andra unghingstar så det stämmer inte riktigt som du skrivit :p Min åring har heller inga problem alls med 2-4 års hingstarna men valacken på 7 har jag fått bli tvungen att sälja då han bara är le mot åringen. Så jag har hellre en åring ihop med lite äldre unghingstar än en äldre valack :)

Kanske inte helt jämförbart när det kommer till små minisar det handlar inte om så mkt kraft och styrka där som när man pratar om stora hästar, din åring är väl dessutom russ och alltså väl större än de små redan nu så inte så konstigt att den klarar att ta för sig jämfört med de äldre småttingarna.

Det spelar däremot ingen roll vilken ras det är hade man hållit på så som du gör med dina små med klippa dem och greja och dona med dem när de är små så hade alla varit brötiga och nafsiga att ha att göra med även om de går med jämnåriga alla unghästar som blir överhandterade blir så och det kommer inte bli mindre med åren utan tvärtom.
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Mina unghingstar har gått med hingstar på ettårsbete, sen kommit hem och blivit valackar. Den ena var hingstig och nafsig både innan och efter. Den andra var inget av det. Så det är nog ganska mycket vad gäller personlighet men också uppfostran av mamma.

Nu börjar folk redan hoppa på varandra i tråden om annat så jag ger upp med att försöka få svar i trådar. Får väl diskutera med bekanta istället, och leta vidare efter bete till min lilla hingst....:grin:
 
Sv: Bete för hingst med mamma?

Inte riktigt rätt ändå.
För ett årshingstar kan få det besvärligt med två och treårshingstar..

Då är det bättre med en äldre vallak som "pappa" och några ettårshingstar.

Själv tycker jag att just unghästbetet är ganska viktigt för framtiden.
Dom lär sig att föra sig i större flock, leker på lika villkor och blir väldigt sociala och bits ingenting senare i livet.

Det finns många som gnäller på att hingstfölen och vidare unghästen är gåpåig . bitig och lyssnar aldrig på nåt.

Något som säkerligen aldrig ens hade hänt om den fått utlopp för sin energi då den är ung.

Finns det ingen likvärdig att "ge sig på" så brukar oftast människan få sitta emellan.
Det är då "proffsen" börjar prata ledarskap och annat trams.

Det här är då direkt riktat till föl och ettåringar av hingstsort
AM
håller helt med naffa om att en hingstflock med en äldre "pappa" (eller gammelfarfar, som i mitt fall :love: ) håller ihop flocken och lär dem både det ena och andra samt att veta hut... När de får denna fostran blir de sällan eller aldrig besvärliga att hantera sen.

Sen i övrigt till TS - som någon tidigare skrivit så finns det mååånga exempel på "överraskningar" som tillverkats av hingstungar från ca 8 månaders ålder.
Någon skrev:
Jag kommer inte att vänja av förrän han börjar visa intresse för henne eller hagkompisen
Grejen är att det där intresset dyker upp plötsligt och då kan det vara för sent. Det är inte ens säkert att du ser de där enstaka minuterna som intresset syns tydligt...
Varför chansa?

Jag vänjer regelmässigt av hingstfölen vid ca 6 månaders ålder för att inte riskera något.
 
Senast ändrad:
Sv: Bete för hingst med mamma?

Jag provade att ha en jämnårig hingst med min...men det gick inte bra alls. Skickade iväg stoet och den ungen och tog hem en 4-årig shettishingst...Rocket är korsning med paint och okänd. Den shettishingsten är helt klart skyldig till Rockets goda manér. Dessa lekar som dom hade för sig var helt otroliga. Shettisen både lekte och fostrade på ett fantastiskt sätt så jag har faktiskt lämnat det där med att dom ska ha jämnåriga runt sig som ett måste. Det är helt individuellt...har jag fått upptäcka.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 660
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
554
Senast: skiesabove
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 018
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp