Bete eller inte?

Piek

Trådstartare
Förra sommaren fick min häst en allergiskreaktion mot nånting som vi inte vet vad det var.

En kväll var hon plötsligt kraftigt uppsvälld i alla fyra och hade rejäl puls, mest bak. Efter telefonkontakt med distriktsvet så skulle vi behandla som fång med boxvila på djup spånbädd trots att hon inte var halt eller övrigt påverkad. Var hon inte bättre dagen efter skulle vet komma och kolla, hon tyckte inte det lät akut så som det var då.
Dagen efter var hon bättre och svullnaden försvann sakta men säkert och så även pulsen efter några dagar så hon fick gå i vinterhagen där betet inte var kraftigt och snart också börja med skritt promenader. Hon var något gallig i ena bakbenet hela sommaren sen.
Framåt sensommaren när betet inte var jätte kraftigt i sommarhagen heller fick hon börja gå där igen och då gick det bra.

Var in till kliniken för undersökning senare på hösten och dom hittade inga tecken på att hon skulle ha haft ett fånganfall utan var säkra på att det var en allergisk reaktion och att det inte gick att säga mot vad.

Så nu är frågan. Vågar man släppa henne i sommarhagen nu när betet närmar sig? Självklar med långsam och försiktig invänjning.
Kan tillägga att hon har gått i samma hage tidigare år och det då inte vart några problem.

Vill ju inte att hon ska bli sjuk samtidigt som jag vill att hon ska få äta massa gott gräs i sommar :(

Sv: Bete eller inte?

Min ponny som troligen har lätt för att bli IR reagerar så ibland.
För ett par dagar sedan hade hon lyckats tappa munkorgen. Jag vet inte hur länge hon gick utan den. Men hennes ben svullnade vid kotorna (inte hur mkt som helst men klart märkbart) och pulsen blev förstärkt i ena frambenet.

Jag tror att detta är ett tecken på att hon har ätit för mkt gräs vid fel tillfälle (när gräset innehåller mkt socker och fruktan). Det kan ju ha varit så med din häst och det kan ha gått tillbaka när den fick stå inne och sedan byta hage. Min ponny har haft fång för drygt tre år sedan.

Är hästen smal eller tjock?

Det kan nog vara all ide att ta det lugnt med betet.

Hästen är ett fullblodssto av den smäckra svårfödda typen därför känns det väldigt konstigt om det skulle vara fång, som även veterinären sa.

OK jag håller med dig det verkar inte som en IR häst precis.

Nu vet man ju aldrig i och för sig men jag antar att det är troligare att det är ngt annat.

Neej det är det som är så himla svårt! Hade det vart tydligt att hon fått i sig nått giftigt eller om det gick att säga vad reaktionen berodde på så hade det inte vart någon tvekan men nu har jag ingen aning.
Hästen mår som bäst under sommarbetet så känns så dumt att inte låta henne gå på gräs om det egentligen inte är någon fara :(

Ge lite bakjäst när du vänjer på så hjälper du tarmen. En av mina hästar fick reaktion på något han ätit ute i hagen med alla fyra benen tjocka som telefonstolpar.

okej! hur mycket ska man ge? och är det bara att smula i kraftfodret eller hur gör man? :)
För visst är det väl sån här jäst som menas med bakjäst?
bakjast001_72759711_122372818.jpg

Bilden tagen från google

Ja, den blå är det :)

Man kan ge ett paket om dagen under någon vecka och sedan ett halvt tills man tycker det inte behövs. Smula det ovanpå fodret så äter de flesta det. Finns vissa som inte gillar det, men alla i vårt stall äter det iaf.

Okej! Ja det kan ju vara värt att prova absolut! Kan det vara skadligt att ge över en längre period?

Okej! Ja det kan ju vara värt att prova absolut! Kan det vara skadligt att ge över en längre period?

Man kan ge jäst länge. Den förbättrar miljön för mikroorganismerna i grovtarmen. Det finns mag/tarm preparat för häst som innehåller samma jästsvamp som finns i vanlig bakjäst men det är naturligtvis mkt dyrare.

Liknande trådar

Hästvård Förra veckan hade många av oss kraftig nederbörd i några dagar som nu följts upp av sol och värme. Livsfarligt tänker jag för hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 115
Senast: MayGrace
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 636
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 628
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 210
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka