Bete eller ej? (Exem?)

MsSleepalot

Trådstartare
Jag har en kallblodstravare som på somrarna är jättekänslig för mygg, knott, flugor, bromsar ja allt och kliar av sig halva manen och springer i hagen som en tok på kvällarna när mygg och knott kommit fram. Vet inte om det är någon sorts exem heller, det bli inga skorvar eller så. Utan bara avkliad man. Han står uppstallad under nätterna och har gjort senaste 6 åren. Innan vet jag ej hur han fick göra.

Jag vill ha han på bete, alltså så han får gå ute dygnet runt, för att han ska få äta gräs och att hagarna runt gården ska få vila. Men ska han få gå ute bland all mygg och knott när han är så känslig? Hur skulle ni göra? Låta han få stå i stall?
 
Senast ändrad:
Sv: Bete eller ej? (Exem?)

Om du ska ha honom ute dygnet runt tycker jag du ska skydda honom med ett exemtäcke, det har jag på min exemhäst och det funkar bra. Men jag tar in dem på kvällen i bland i alla fall, om det är väldigt mycket knott. Släpper du ut honom utan skyddande täcke är det nog väldigt stor risk att han kliar sönder sig och mår dåligt.
Lycka till!
 
Sv: Bete eller ej? (Exem?)

kl
Jag tycker det låter bra med täcke till din häst särskilt om han springer för insekterna, det skyddar bra! Men jag tycker du förutom det ska se till att ha en BRA insektsspray som sprayas på dagligen - helst flera gånger.


Jag har själv en eksemhäst där täcke bara förvärrade eksemproblemet (han har aldrig sprungit för insekterna).
Jag hanterar hans eksem på här i stället: han blir smörjd med Näckens hudvårdsolja (säljs inte längre i Sverige :cry: ) på utsatta ställen varannan till var tredje dag, sprayas med insektsmedel 2-3ggr dagligen, duschas 1ggr/v eller mer sällan beroende på insektstryck med Head&Shoulder shampo, samt att jag smörjer med skillingaryd tjärsalva vid skapet dagligen.
Han äter dessutom linfröolja, som ska vara dokumenterat bra för eksemhästar, sen i mars nångång.
Det är ett pyssel men hittills i år har han bara kliat sig litegrann 3ggr och det syns bara om man tittar NOOGGGA i manen att det är några strån avkliade samt att han är lite "veckig" längs mankammen = betydligt bättre än något år tidigare och det tror jag har med linfröoljan att göra då det är den som är ny för säsongen.

Min går ute dygnet runt sen ca 2veckor ska jag kanske tillägga oxå...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bete eller ej? (Exem?)

Hej, min fjording har samma problem. Fick svaret nu att det var knott-allergi.. Ska prova nu en blandning av äppelcidervinäger, olja och vatten och se om det blir bättre. annars är det väll bara täcke som gäller antar jag.. Lycka till
 
Sv: Bete eller ej? (Exem?)

gubben skrev:
Jag har en kallblodstravare som på somrarna är jättekänslig för mygg, knott, flugor, bromsar ja allt och kliar av sig halva manen och springer i hagen som en tok på kvällarna när mygg och knott kommit fram. Vet inte om det är någon sorts exem heller, det bli inga skorvar eller så. Utan bara avkliad man. Han står uppstallad under nätterna och har gjort senaste 6 åren. Innan vet jag ej hur han fick göra.

Jag vill ha han på bete, alltså så han får gå ute dygnet runt, för att han ska få äta gräs och att hagarna runt gården ska få vila. Men ska han få gå ute bland all mygg och knott när han är så känslig? Hur skulle ni göra? Låta han få stå i stall?

Hej!

Jag skulle ha satt på hästen Swits On (stavas det så?), exem/flugtäcke och sprayat på utsatta ställen med ytterliggare ett annat flugmedel.
Knott angreppen är som värst i gryning och skymning (samt veckorna runt midsommar), så om hästen skall få komma in för omvårdnad och ev. kraftfoder, så varför inte ta det i samband med att insekterna är som värst? Då slår man ju två flugor i en smäll, så att säga ;)

Lycka till med hästen i sommar!
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina...
2
Svar
27
· Visningar
2 667
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp