Bete efter får Är det farligt??

B

benito79

Hej
Min häst har fått ny hage för det finns så lite gräs i hans egen.
Men det har gått får i hagen innan och nu så har jag hört att det ska vara farligt för hästar att gå i hage där får har gått innan, för det har en speciell mask som finns i deras avföring som hästar får i sig ocg de kan bli sjuka.Tacksam för svar

Sv: Bete efter får Är det farligt??

Det enda som kan vara farligt i en fårhage är om det är fårnät som staket.

det är tvärtom. får och hästar har helt olika parasiter, så att växelbeta med får och häst är utmärkt för att hålla sig parasitfri.

Tack för svar! Där är riktigt häststängsel. Bra då vet jag.

Att växelbeta med andra djurraser är bara bra. parasitfritt i hagen! Var glad. (och kolla bara att det inte är fårnät runt hagen)

HeJ!

Min förra häst gick MED får i sin hage och ja.. de enda som led av det var fåren när hon fick för sej att leka "fårhäst". (hon fick inte gå med korna för hon älskade att flytta kor, fåren gjorde inte lika mycket- dom hade inga lamm).

Som andra sagt, det är bara bra, de betar olika saker och har olika parasiter. Fårstängsel ska inte vara så bra, när dom väl bestämmer sej för att fastna i det blir det fula skador.

/ Lavinia

Precis som mackan o bigganl säger är det idealiskt att växla mellan får och hästar på bete,

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
592
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 252
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 004
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024