betätta om lucern

blizz

Trådstartare
ja, hur bra är lucern att ge till hästar som ser ut att behöva mer protein? (lite hängmage samt tunn överlinje tänker jag då på) blir det skillnad på hästarna om man lägger till lucernet till det övrig grovfodret, har ni märkt av förändring i hull ni som använder er av det?
Ni som fodrar med lucern, kan ni inte berätta mer!
Är det värt att prova iallafall?

Sv: betätta om lucern

Tycker det är toppen då det räknas som grovfoder = bra för magen.

Jag ger min häst lusernpellets uppblött i vatten. Tror pelletsen är billigare än hacket. Fördelen med hack är väl att jag fått för mej att det är lite godare, men lite besvärligare att hålla på med då man måste ge sådana mängder eftersom det inte väger något.

Efter som lusern är ett grovfoder så beroende på vilka värden det vanliga höet/ensilaget har kan man byta det helt eller delvis mot lusern. Det går att ge fri tillgång på lusern om hästen är riktigt nergången eller har stora behov som vanligt grovfoder klarar av att täcka.

Så om anledningen till att hästen behöver mer protein kommer från att det vanliga grovfodret har för låga värden så är det absolut värt att prova med lusern.

Min häst föll ur i vintras, (tappade överlinjen) Han började då få mer grovofoder och få lusern och på 1 månad såg man stor skillnad :)

så här såg han ut i vintras innan han började få mer mat.
http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=146463750&directlink=1

så här såg han ut typ 1 ½ månad senare.

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=170217798&directlink=1

Nu stod han och vilade pga kotledsinflamation är därför magen har växt så mkt ;) kan nog tänka mej att det blir ännu större skillnad om de rids lite och får bygga lite muskler oxå. Men redan efter en vecka typ så såg man att hans päls blev mkt finare, innan var den väldigt tufisg och ful.

jag tkr lusern är bra eftersom det räknas som grovfoder och de inte tar upp proteinet lika lätt därifrån som i kraftfodret. Det blir inte lika koncentrerat och magen hinner med att bryta ner det.
Tyvärr tkrt inte min häst att lusern var gott efter i månad :crazy: så då köpte vi krafft pritein oxå som oxå funkade väldigt bra, är ävldigt högt proteininnehåll och han fick bara 0.5 kg per dag ungefär han fick då proteinet uppdelat på 4 gg för att inte alt ska komma på en gång och magen ska hinna bryta ner det. Sen när vi satte igång han musklade han sig enormt mkt och man såg verkligen skillnad :)

Hoppas det går bra med din häst :)

Tror pelletsen är billigare än hacket. Fördelen med hack är väl att jag fått för mej att det är lite godare, men lite besvärligare att hålla på med då man måste ge sådana mängder eftersom det inte väger något.

Jag tycker att fördelen med hacket är att det blir mer att tugga för hästen. Jag tycker att mina hästar tröttnar fortare på hacket än på pelletsen. Men det är säkert olika. Fördelen med pellets är, förutom att de är billigare, att de går att få tag i utan melass. Jag tycker att det är bättre att ge dem bara lusern utan vad jag tycker onödig tillsats av melass.

så jag som tex. har en häst med stor mage och som inte ska gå på så mkt grönt, kan jag komplettera höet med lucern då?

Går jättebra eller att byta ut det helt eller delvis.
Som exempel har jag just nu ett sto som precis har fölat. Så jag har inte velat släppa ut henne med de andra dygnet runt på bete ännu. Hon och fölet har fått komma in på nättrena. Då har hon fått ren lusern som grovfoder under natten. Hon har i princip fått fri tillgång vilket innebär att hon stoppat i sig mellan 5 och 7 kilo på en natt. I vanliga fall har vi ensilage men det skulle inte gå att ge henne nu som ensam häst i denna värmen.

just det var en annan sak jag tänkte på: när man ska fodra lucernhack, väger man som vanligt grivfoder, alltså ikeapåse+hövåg? :)

Jag brukar väga det i en spann. Men det beror ju på vad som är mest praktiskt att göra och hur stor giva man ska ha.
Som nu till mitt sto så får hon en full balja var kväll och den rymmer cirka 6 kilo hack. Sedan brukar jag fylla på lite innan jag släcker för natten.

Lånar tråd! Ni som använder lusern hack till era hästar vad betalar ni för det och vilket märke är det?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: Rumpnissen
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 308
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 719
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka