Betamix hjälp!

S

skjootan

Började ge hästarna betamix för ca 2veckpr sedan och nu har båda två fått konstiga saker för sig! jag är jätte orlig nu,känns som stoet Quater/newforest har början till kolik av nått slag sista dagarna har hon varit konstig å blivit mycket fisig,Mitt kallblod visade idag klart obehag när jag tog honom bak på magen,vid dirveln han tom sparalkde åt mig,trodde inte mina ögon då jag nu ser att de är TORR BETFOR :eek: i betamixen,de var de int eför ett par år sedan när jag körde med d! De visspar ochså irriterat med svansen imellan åt när dom är inne (inga flugor/mygg/knott) å är lite anmält irriterade,kan detta bero på:confused: Betamixen? alltså jag blir galen!! HUR kan man säja ett hel foder med TORR BETFOR? befarar nu de väsrta kolik,tarmvred ja vad somhelst HJÄLP! nån anna som har erfarenhet av betmixen som den är nu?
:confused: :mad: :eek: :crazy:
:crazy:

Sv: Betamix hjälp!

Om företagets innehållsuppgifter är riktiga finns det inte betfor i fodret utan det består av korn och majs bundet med melass. Det är alltså väldigt stora mängder stärkelse i fodret. Jag misstänker närmast att stärkelsedosen blivit för stor och bakteriefloran i grovtarmen förändrats ogynnsamt. HH

TYVÄR så är de betfor i Betamixen. Jag hade den för 2½år sedan å såg den inte ut så här. Så jag började fundera,smakade på den å de är betfor! Plockade ur en näve å svällde å vists är de betfor torr dessutom. Jag precis som du har läst innehållsförtäckningen å att de bara ska vara korn å majs men de är de inte så nu sitter jag på pottkanten känns de som. :crazy: :cry:

Men torr betfor bör inte ge några besvär i tarmen. Att man ska blötlägga betfor beror på att den inte ska fastna i matstrupen när den sväller där. Om den väl passerat matstrupen bördet inte vara några problem. Tippar i alla fall på att det är stärkelsemängden som ger besvär. HH

Aha. Men förra gången han åt Betamix så hade han inga besvär alls,därför reagerar jagså starkt nu när han reagerar de är båda mycket gasiga i magarna ochså,å ger man en giva på 1kg (18dl) så blir de ju en del betfor som sväller i magen,men du tror alltså att de är stärkelsen,men varför reagerar han nu på de å inte förr?
I vilket fall som helst så kommer jag at sluta med Betamixen å söker efter ett annat helfritt havre foder nån som kan rekomendera nått. Bor ju i Häslingland verkar vara svårt att få tag på någe här hemma.

Alla foder *kan* skapa problem vid för snabb tillvänjning (som HH redan skrivit) och med tanke på ditt nya inlägg om olika hösorter dessutom, så skulle jag inte vara för snabb med att döma ut en fodersort - det finns ju flera aspekter i utfodringsrutinerna.

Tillvänjning av Betamixen har varit 10dagar då från havre som han åt före,jag vet att man ska vara försiktig å ja höet de är för mig en gåta hur de ska kunna lösas faktiskt när man inte kan bestämma själv över vad andra vill heller. Harerbjudit stallägaren att köpa samma hö som mig men hon har ju sitt hö som är grövre (vilken damen 20bast har svårarae att äta men ena fodervärden struntar i det) och hon har köpt upp rundbalar så hon ska klara sig *sucka* så men alltså bör jag inte vara orolig över betforen i betamixen då?

Står det verkligen betfor på innehållsförteckningen? Ser du på nätet så är det endast melass som bindningsmedel i det: http://www.husbykvarn.se/

Tio dagar tycker jag är ett ganska kort foderbyte, och jag tror ändå att alla höbyten osv faktiskt påverkar de också - och skulle lägga allt krut på att försöka fixa detta innan jag trixade med kraftfoder.

Varför har du för den delen valt betamix, du har ett hö med kvot på dryga 6 och detta foder tycks ha runt 6,5 - men om hästarna är bukiga kan det ju vara protein som saknas. Vanlig lucern har ju i allafall en kvot på dryga 12 med 20 gram smb rp mera per kilo?

Som sagt jag är ingen höjdare på foder å bad därför om hjälp. Dock vet jag ju med höet å tog med mitt egna hö för att de inte skulle bli chock artat byte,men mer än så känns de inte osm jag kan göra då stallägaren har sitt å de räcker inte åt oss,de är tre hästar dettagäller,hennes häst är dock frisk å kryå visar inenting (islänning nyligen importerad).
Anledning till att jag valde Betamix är att de är ett helfoder som har fungerat bra förut på min häst,han kan inte äta krafts vitamin/mineral så jag försökte få ett hel foder som även täcker dessa behov.
Nej de står inte nån stanns om betforen i betamixen,utan de fick jag upptäcka själv då jag tyckte fodret såg underligt ut.
Nu undrar jag hur fasen jag ska göra? Vad gäller höet så känns de inte som jag kan påverka de hela mer än de jag gör. Sedan Undrar jag varför dessa symtom kommit i samband med Betamixen de kan ju vara enbalnding av de hela helt klart de är jag medveten om.
Men jag vill inte ha betmixen så vad föreslår du som kraftfoder? En sade betfor å kli vitaminer/mineraler,dock så har jag alger som vitamin/mineral då han inte kan äta "vanliga".

Ärligt, jag kan inte föreslå nåt annat än att försöka få ordning på grovfodret och sen räkna ut vad hästen får i sig den vägen. DÄREFTER tillsätter man ev kraftfoder och mineraler.

Tänk på att hästar är individer, och att alla inte har problem med samma saker - precis som med människor. Upplever du att din/ dina har problem så är det bäst att se på ALLA tänkbara faktorer för att så snabbt som möjligt kunna hitta en lösning.

Hur skajag gå tillväga då? om jag nu struntar i kraftfoder,jag kan fortfarande inte göra någe åt själva hös ituationen.

I ren desperation prövade jag Betamix och hästarna vägrade till slut att äta den och inte blev de nått bättre i magen heller. Gillade inte det fodret.

Humm våra hästar tcyker dock jätte mycket om Betamixen men jagvågar inte chansa efter detta de gör jag inte. :crazy: vad rekomenderar du att jag gör? Min häst har ochså varit lite lösi magen,men Soet har inte haft några problem,där av att jag inte tror de beror på höet men ja de kan vara en bidragande orsak.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka