Betala mer för större box

Berin

Trådstartare
Som rubriken säger. Skulle ni vara villiga att betala mer för en större box åt er häst? Om vi säger att vi har en byggnad som är 6x12 meter så går det antingen att få in 4 st 3x3 meters boxar (förutsatt att hästarna är max 1,70 cm i mankhöjd). Men om man ökar det till 3x4 meter så blir det bara 3 boxar som får plats. Det skulle innebära att man som stallägare helst vill ha in den kallhyra som den fjärde boxen skulle ha inbringat. C:a 1000:- i månaden. Är det ok att öka priset då med 300:- för de större boxarna? Hur resonerar ni? Är ni villiga att betala ett högre pris för bättre komfort för hästen?
 
Sv: Betala mer för större box

Hur lång utevistelse är det och hur ser hagarna ut? Hur mycket tid måste hästen tillbringa på box?
 
Sv: Betala mer för större box

Mycket möjligt att det finns som vill betala mer. Men det enda jag vet som gjort att man fått betala mer för större box har varit när det fölboxar och det då med tiden kommer att vara två hästar i den (sto med föl). Ja också att man kan ha fått betala mindre om man har en liten ponny än en stor häst.
 
Sv: Betala mer för större box

Det är valfritt hur länge man vill ha sin häst ute eller inne. Det är just boxen som jag koncentrerar mig på här. Tänk er ert egna stall där ni är inackorderade. Skulle ni betala mer för större utrymme än den standardstorlek som de 9 kvm som är den vanligaste boxstorleken när man köper fabrikstillverkade boxar för att er häst skulle få 3 kvm till?
 
Sv: Betala mer för större box

Anledningen till att jag frågar om utevistelsen är för att den är direkt avgörande för mitt svar på frågan.

Om det är MYCKET utevistelse (14-16h) så hade jag inte betalat extra för en större box då hästen ändå kommer spendera mestadelen av sin tid och bara använda sin box för att vila, kissa och äta lite.

Är utevistelsen dålig eller okej, så skulle jag kunna betala extra för en rymligare box då hästen isåfall kommer vara mer aktiv inne.

Nu är frågan för min del helt hypotetisk då jag har egen gård med eget stall. Men så skulle jag fundera i allafall.
 
Sv: Betala mer för större box

Nu har vi olika hyror på våra boxar, och de är baserade på hur stor boxen är. Men det är inget som vi har ändrat på under vägens gång utan det har alltid varit så, det finns önskemål om att plocka bort en box. Det innebär att den boxhyran måste fördelas över de övriga boxarna som finns kvar, huruvida det funkar med en höjning på 300 kr hänger ju samman med vad som ingår i boxhyran samt läget.
 
Sv: Betala mer för större box

Nu har jag bara pyttehästar (runt maxad D-ponny i storlek) så måtten du talar om är inte aktuella för min del. Hade det handlat om att mina pyttehästar skulle få välja mellan en mindre ponnybox (som ändå var godkänd) eller en storhästbox hade jag nog kunnat tänka mig att ge en extra slant för en storhästbox. Särskilt om det var lång "innevistelse".
 
Sv: Betala mer för större box

Hur är det tänkt med strö? Ingår det eller köper man själv?

Jag skulle nog inte vilja betala mer för att få en större box, under förutsättningen att boxen var av godkända mått för min häst.

Där jag tidigare var installad, hade jag min D-ponny i en box som var godkänd fölbox för storhäst. Jag betalade "ponnypris" för henne trots att det var en enorm box.
Det var inte jag som hade valt den boxen, utan hästen hamnade där för att det var den boxen som var ledig när jag flyttade in i stallet.
 
Sv: Betala mer för större box

Hur är det tänkt med strö? Ingår det eller köper man själv?

Jag skulle nog inte vilja betala mer för att få en större box, under förutsättningen att boxen var av godkända mått för min häst.

Där jag tidigare var installad, hade jag min D-ponny i en box som var godkänd fölbox för storhäst. Jag betalade "ponnypris" för henne trots att det var en enorm box.
Det var inte jag som hade valt den boxen, utan hästen hamnade där för att det var den boxen som var ledig när jag flyttade in i stallet.

Strö eller inte är medräknat i det här. Utan enbart själva hyran av boxen. Om det sedan är så att allt ska skötas av den som hyr eller ett fullservicestall är en annan diskussion. Här handlar det enbart om hästägare är villiga att betala mer för större utrymme inomhus åt sin häst. Att sedan hagar, ridhus, tillgänglighet och tillgång på stall har inverkan är självklart det också. Men om det finns två stallar på en gård och det ena stallet har 12 kvm boxar och det andra 9 kvm boxar. Skulle du då vara villig att betala 300 kr mer per månad för de större boxarna. :)
 
Sv: Betala mer för större box

I nästan alla stall där jag stått har det aldrig varit några slagsmål om den största boxen, och jag har alltid varit överlycklig när jag har lyckats få den största boxen ofta med fölningsboxmått till min häst - oavsett vilken storlek på häst jag haft för tillfället. Jag har försökt fråga varför ingen vill ha de stora boxarna men inte fått några vettiga svar fast vad jag tror är att de flesta är snåla då de tror att det går åt mer strö i en större box.

Så jag skulle nog säga nej. Folk vill inte betala mer för en större box. Fast jag tror att gör du ett stall med större boxar och allmänt gör att det ser lite mer trivsamt ut så är det inga problem att ta ut lite mer.
 
Sv: Betala mer för större box

Som rubriken säger. Skulle ni vara villiga att betala mer för en större box åt er häst? Om vi säger att vi har en byggnad som är 6x12 meter så går det antingen att få in 4 st 3x3 meters boxar (förutsatt att hästarna är max 1,70 cm i mankhöjd). Men om man ökar det till 3x4 meter så blir det bara 3 boxar som får plats. Det skulle innebära att man som stallägare helst vill ha in den kallhyra som den fjärde boxen skulle ha inbringat. C:a 1000:- i månaden. Är det ok att öka priset då med 300:- för de större boxarna? Hur resonerar ni? Är ni villiga att betala ett högre pris för bättre komfort för hästen?

Jag skulle se på det på ett annat sätt. Säljer jag stallet får jag fler köpare om det dessutom går in 1.70+ hästar. Ger antagligen dessutom ett luftigare och därmed trivsammare stall med färre och större boxar.
Jag är inte helt säker på att det är rätt att räkna med att slå ut hela kallhyran för den "förlorade" boxen på de övriga. Det är en häst mindre som dricker vatten, tar upp plats i stallgången, sliter på stall och hage, en person mindre som tänder lyset etc. Jag hade nog lagt på hälften, d.v.s 150 kr.
 
Sv: Betala mer för större box

Jag hade kunnat tänka mig att betala mer för en större box, men 300 kr mer är dyrt tycker jag .
Tror du inte bara kan tänka så heller utan grejen är ju hur marknadsmässig din hyra blir generellt mot andra stall och deras utbud .
 
Sv: Betala mer för större box

I ditt fall hade jag hellre gjort större boxar eftersom 9 kvm inte är godkänt för samtliga hästar. Jag som jag en häst av modell större tycker det är lite problem ibland att hitta boxar av rätt mått. Stött på flera som trott att 9 kvm är godkänt för "stora hästar" så man fått förklara att bara för det är godkänt för stora hästar så betyder det inte att det är godkänt för alla hästar.

Jag kan tänka mig lägga lite mer pengar för en större box. Men inte mycket mer. Åtminstone i mitt stall har jag samma tillgång på strö och foder som de alla. Min stora box går det alltså åt lika mkt till som de små. Tycker det är orimligt att betala mycket mer för att min häst ska stå i en laglig box.
 
Sv: Betala mer för större box

Ja det skulle jag nog, det beror på övriga förutsättningar på gården. Min maxade D står i en ca 4x3 box och jag betalar samma som andra med större eller lika stora hästar i samma eller större storlek box, vi har lite varierande storlekar. Jag ställer henne inte i mindre för att hon ska ha plats att röra sig på och sova liggandes. Skulle inte ställa henne i en box med minimimått.
 
Sv: Betala mer för större box

I stall där boxarna är olika stora brukar man ju betala olika kallhyra (åtminstone i stallen häromkring) så det ser jag som logiskt.
Jag hade personligen gärna betalat lite extra för en något större box, men 300 kr extra i månaden var kanske lite saftigt.
 
Sv: Betala mer för större box

KL

Jag hade nog inte varit så sugen på att betala 300:- extra i månaden för det, för mig är det inte så stor skillnad på storleken på 3x3 och 3x4 utan jag hade nog lagt pengarna på annat.
300x12 blir ju ändå nästan 4 papp och för min del en oväsentlig skillnad på storleken.

Väljer stall med lång utevistelse främst, men visst är det lyxigt m lite större box men inte avgörande för mig att jag hade betalt 300:- mer i månaden för det utan jag skulle känna att det kvittar, bara hästen har lång utevistelse och 3x3 funkar alldeles utmärkt.

Min gubbe står i en gigantisk fölbox, betalar inget extra men det som gäller för alla i stallet är att vi inte har några specifika boxar, utan kommer det in en gigantisk sak eller sto m föl tex så får vi garanterat byta box. Lyxigt, men jag skulle inte gråta blod om vi "tvingades" maka på oss för plats åt en annan häst till en mindre box.
 
Senast ändrad:
Sv: Betala mer för större box

I ditt fall hade jag hellre gjort större boxar eftersom 9 kvm inte är godkänt för samtliga hästar. Jag som jag en häst av modell större tycker det är lite problem ibland att hitta boxar av rätt mått. Stött på flera som trott att 9 kvm är godkänt för "stora hästar" så man fått förklara att bara för det är godkänt för stora hästar så betyder det inte att det är godkänt för alla hästar.

Instämmer. Och 9 kvm är MINSTA mått för en häst på 161-170 cm i mkh.
Enligt Jordbruksverkets föreskrifter;
De mått som anges i dessa föreskrifter är minsta mått
Hästar som hålls i stall ska hållas i utrymmen som minst uppfyller de mått som anges i tabellerna

Så varför inte göra boxarna lite större än minimi måttet? Dessutom tycker jag att hästen grisar ned mer i en box som är gränsfall till liten - även om måttet är godkänt, eftersom de hela tiden trampar runt i bajset.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Frågan gäller som rubriken lyder: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för att ha ridhus på gården? För ca 10 år fanns...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 743
Senast: mackan
·
Träning Liite missvisande rubrik men den bästa jag kunde åstadkomma. Såhär är det: Jag har stall med tre boxar. I en annan byggnad finns...
Svar
4
· Visningar
1 124
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp