Betala mer för större box

Sv: Betala mer för större box

På min klubb finns det två ponnyboxar till reducerat pris, vi har den ena till vår c-ponny.
 
Sv: Betala mer för större box

Hugger min egen knapp som ett tillägg.

Jag kan iofs inte tycka att det är konstigt om man får betala mer för en större box än den mindre. Jag har mina hästar i större boxar än de lagligt skulle behöva ha och få betala mer för det. Detta är mitt val, precis som om jag skulle ha valt liten eller större lägenhet. Även här får man betala olika hyror pga storleken i många fall.

Däremot är jag tveksam till att en höjning med 300 kr per box och månad är försvarbart, nu så betalar jag faktiskt 1300 i kallhyra per månad och om ingen bor där nu så ser jag inget konstigt med att hyra ut för 1300 per månad. Har boxarna däremot hyresgäster, då blir det lite konstigt om man höjer priset med 300 per box.
 
Sv: Betala mer för större box

Jag tycker absolut att det är rimligt att betala mer i hyra för en större box och lite mindre för en mindre box.

Dock hade jag inte betalat 300kr/mån extra för att få en större box.

Sen tycker jag att det är galet att 3x3m ses som standard för en storhästbox när det faktiskt är minsta tillåtna yta som en stor häst behöver.
Dessutom är det inte alls ovanligt med hästar som är 170+ idag så bara av den anledningen hade jag valt att bygga större boxar.
Sen skulle väl ingen bli förvånad om sjv bestämmer sig för att minsta ytan ska vara större så av den anledningen är det väl också klokt att göra större från början.
 
Sv: Betala mer för större box

Strö eller inte är medräknat i det här. Utan enbart själva hyran av boxen. Om det sedan är så att allt ska skötas av den som hyr eller ett fullservicestall är en annan diskussion. Här handlar det enbart om hästägare är villiga att betala mer för större utrymme inomhus åt sin häst. Att sedan hagar, ridhus, tillgänglighet och tillgång på stall har inverkan är självklart det också. Men om det finns två stallar på en gård och det ena stallet har 12 kvm boxar och det andra 9 kvm boxar. Skulle du då vara villig att betala 300 kr mer per månad för de större boxarna. :)

Nej jag skulle inte betala mer för den större boxen.
 
Sv: Betala mer för större box

Ja, jag skulle definitivt betala mer för en större box. Min erfarenhet är att hästen trivs bättre, det blir mer lättskött och går mindre strö i en större box. Sen känns det bättre för mig också att hästen har större plats att röra sig på :laugh:
 
Sv: Betala mer för större box

*kl*

Om du har kallhyra på 1000kr skulle jag inte vilja betala 300 mer för en lite större box.

Men om det var flera liknande stall jag valde mellan så skulle boxstorleken spela in i valet av stall.

Skulle även betala lite mer för en större box om jag hade en häst som tex hade lätt att stelna eller svälla om benen över natten och att utetiden inte var så lång som jag önskade.
 
Sv: Betala mer för större box

Strö eller inte är medräknat i det här. Utan enbart själva hyran av boxen. Om det sedan är så att allt ska skötas av den som hyr eller ett fullservicestall är en annan diskussion. Här handlar det enbart om hästägare är villiga att betala mer för större utrymme inomhus åt sin häst. Att sedan hagar, ridhus, tillgänglighet och tillgång på stall har inverkan är självklart det också. Men om det finns två stallar på en gård och det ena stallet har 12 kvm boxar och det andra 9 kvm boxar. Skulle du då vara villig att betala 300 kr mer per månad för de större boxarna. :)

Jag hade varit beredd att betala mer men det är ju också avhängit av vad totalkostnaden blir, om det är lång utevistelse osv. Sen är det ju bekvämare för mig som hästägare om det är färre hästar i stallet men det kan också vara en nackdel om det är ojämnt antal med tanke på ev hagkompis/ar.

En aspekt är att det ofta går åt mindre strö med en större box, hästen drar inte runt skiten lika mkt.
 
Sv: Betala mer för större box

Varför inte göra 3 x 3,5 eller liknande. 3 x 3 är ganska litet för alla stora hästar under 170.

Om boxarna är försedda med galler runt om spelar också in på hur mkt de kan utnyttja sina boxar.
 
Sv: Betala mer för större box

Om jag jag hade fått välja på 9kvm box eller 12kvm hade det för mig varit en självklarhet att betala 300kr extra för 12kvm. Allt för hästen så långt det går! :)
 
Sv: Betala mer för större box

KL
Det kan bli ett dilemma om en ny hyresgäst anländer som har BEHOV av stor box o ngn med en mindre har occuperat den o kanske vägrar byta till en mindre, men ändå tillräcklig
Hyresvärden brukar inte behöva skriva annat i kontraktet annat än att den ska hålla med box.

själv har jag alltid fått stora boxar för att det har behövts o funnits, men jag har faktiskt inte behövt betala mer. Det skulle jag lätt kunna tänka mig sålänge det är rimligt.
 
Sv: Betala mer för större box

Jag betalar mer för att min häst ska ha en av de största boxarna i stallet, ca 140kr mer i kallhyra, det gör jag gladeligen, dels så går det åt mindre strö och våra hästar är ute mellan 8-16(vintertid) så det behövs.
 
Sv: Betala mer för större box

Som rubriken säger. Skulle ni vara villiga att betala mer för en större box åt er häst? Om vi säger att vi har en byggnad som är 6x12 meter så går det antingen att få in 4 st 3x3 meters boxar (förutsatt att hästarna är max 1,70 cm i mankhöjd). Men om man ökar det till 3x4 meter så blir det bara 3 boxar som får plats. Det skulle innebära att man som stallägare helst vill ha in den kallhyra som den fjärde boxen skulle ha inbringat. C:a 1000:- i månaden. Är det ok att öka priset då med 300:- för de större boxarna? Hur resonerar ni? Är ni villiga att betala ett högre pris för bättre komfort för hästen?

Ja och nej.... bra svar va?
Det jag menar är att om jag har en normalstor häst, och utevistelsen är bra, så skulle jag inte betala mer för en större. Eller jo, om jag tittar på stallet, och det är enda lediga boxen, och det framgår att denna boxen kostar det här för den är lite dyrare pga storleken. Vill jag då stå i det stallet får man gilla läget.

Men hade jag då valet mellan två boxar, skulle jag nog ta den billigare. OM inte hästen var väldigt stor, då skulle jag kanske tycka att det var värt 3600 extra om året. Eller kanske tom boxstorleken gör att jag tar det stallet, för inget annat stall erbjuder det....

Och så det vanliga, vad kostar det i stall i närheten? Man kan aldrig räkna baklänges och ta ut i stallhyra vad man vill...
Finns det massa stall nära med tomma boxar så är kanske inte efterfrågan så stor och då är det nog inte så många som vill betala extra för att boxen är större tror jag.
eller jo här i krokarna finns det stall som tar 7300/månad.
 
Sv: Betala mer för större box

jag betalar 100 kr mer för en större box om man utgår från de normalstora i stallet, 200 mer än den minsta. Den minsta är 10 kvm (denna är 100 kr billigare än de normalstora). De andra, normalstora, är 12 kvm. Min är 13,5 kvm och den största som är ytterligare 100 kr dyrare är 14,5 kvm.
 
Sv: Betala mer för större box

Fast varför är det orimligt? Är det orimligt att betala mycket mer i hyra för en 2-rumslägenhet på 65 kvadratmeter än för en 3-rummare på 100 kvadratmeter? Har man behov av så mycket mer utrymme så har man. Det borde ju inte komma som en överraskning för de som köper en stor häst att stora hästar ofta äter mer, sliter mer på hagen (tyngre och trampar sönder mer) och behöver en större box. Detta gör ju att det kostar mer för stallägaren. Sedan finns det givetvis små hästar som sliter mer pga att de gnager osv, men om man bara ska jämföra själva grundförutsättningarna. Du skriver ju själv att det är svårare att hitta stallplats som passar en stor häst, dvs mindre tillgång, ja då blir det nog dyrare hyra :idea:
 
Sv: Betala mer för större box

Hur resonerar ni? Är ni villiga att betala ett högre pris för bättre komfort för hästen?
Min uppfattning, precis som Nixehen m fl, är att boxytan är svår att bryta ut som enskild variabel. Utevistelsen - hur stora är hagarna, hur stor andel av dygnet/veckan står hästarna inne - spelar stor roll för bedömningen. Det finns absolut omständigheter där jag skulle tycka det vore värt ett par hundra extra i månaden för att hästarna skulle stå i box som är större än den absolut minsta acceptabla yta som 9 m2 är.
 

Liknande trådar

Anläggning Frågan gäller som rubriken lyder: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för att ha ridhus på gården? För ca 10 år fanns...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 743
Senast: mackan
·
Träning Liite missvisande rubrik men den bästa jag kunde åstadkomma. Såhär är det: Jag har stall med tre boxar. I en annan byggnad finns...
Svar
4
· Visningar
1 124
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp