Betala full moms på frakt

Sv: Betala full moms på frakt

Jag blev lite lätt snopen när jag beställde ett paket där varan kostade 185:- och frakten 135:-. När jag fick hem paketet var det nämligen inslaget i lite bubbelplast och en plastkasse samt lite tejp och frankerat med två trettio kronors frimärken alltså 60:-? Så de hade lagt på 75:- för att tejpa ihop en plastkasse och lägga det på brevlådan :confused: Jag antar de har en standard frakt för alla sina paket, frakten stod angiven vid beställning. Då man inte vet vad varan man beställer väger är det svårt att avgöra om fraktkostnaden verkligen är rimlig.

Men om 9 utav 10 kunder betalar det dubbla mot vad frakten verkligen kostar så blir det ganska många kronor i vinst skulle jag tro :meh: Dock så kommer inte jag handla därifrån igen.
 
Sv: Betala full moms på frakt

Men om 9 utav 10 kunder betalar det dubbla mot vad frakten verkligen kostar så blir det ganska många kronor i vinst skulle jag tro :meh: Dock så kommer inte jag handla därifrån igen.
Fast om man tittar på de där 75 kronorna så är det 60 kr när momsen är borta. Bubbelplasten och påsen är kanske en femma, lågt räknat. Återstår 55 kr för arbetet med att packa och skicka paketet, det tar gissningsvis någonstans mellan 5-10 minuter. Inte orimliga pengar egentligen, i min värld.

Sen kan man förstås resonera om hur stor del av kostnaden för varuhantering och frakt som skall ligga i varans grundpris och hur stor del man lägger i en egen kostnadspost. Det finns ju webshopar som erbjuder fri frakt, det innebär ju inte att företaget inte har några kostnader för frakten utan att man har valt att lägga de kostnaderna i varornas grundpris istället. ;)
 
Sv: Betala full moms på frakt

Jag hämtade ett paket på posten idag där faktura låg i, inget konstigt med det. Men det jag reagerade på är att varan kostar 360 och frakten 52' fortfarande inget konstigt... MEN nu till det som jag inte tyckte såg rätt ut.

Transportbelopp 412 kr (alltså vara plus frakt)

Och på DETTA belopp har företaget lagt moms... Jag har för mig att frakten brukar stå längst ner, efter att momsen är pålagd.

Men jag kan vara ute o cykla... Jag får kolla i kväll. I och för sig är 11-12 kronor inget att bråka om. Men det är lite av en principsak. Det är lite för lätt att starta webbutik ibland...

Frakten innebär ett mervärde för vara, alltså ska du betala moms på den med.

Men hur det funkar om du köpt en begagnad vara inom EU vet jag inte ty den är ju redan momsad en gång....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp