Sv: Betala för dyra hingstar?
Tja det vet jag inte.. Man sparar och gnetar och förhandlar...
Jag har ston av flera raser och tycker att hblsidan är billig jämfört med travsidan!
MEN enkom för det så vill man ju inte betala mer än nödvändigt.
Jag har i år valt en hingst som enbart finns på fryst semin. Den "fasta kostnaden" är 1000:- i bokning 2500:- i språng 8000:- på 90dygn samt stationsavgift 1200:- och semin 4000:- + moms.
utöver detta tillkommer uppstallning på 100:-/dygn. Skicket från spermaägaren till veterinären + våra resor till och från station med sto. Har man sedan otur behöver hon behandlas alt. tar sig inte på första DÅ kan man hålla sig för skratt
Så för dessa två ston jag går med till denna hingsten så kalkylerar jag ca 20-25000:- vardera fram till 90dygns.
I år får jag ett litet helvete!
5 ston är redan betäckta och nästa vecka ska vi dräktighetskolla 3 av dem. Sedan kommer de två hblstona varav den ena åker till station på lördag då hon beräknas gå i brunst på måndag.
Vi fick lyckan att arrendera lite med vall och den behövde gödslas upp om det ska vara lönt att ta nåt hösilage där. Den räkningen kom idag och den var ganska saftig (7800:-) Som om inte det räcker så har vi tre veterinärräkningar som börjat segla in lite smått....
Hur jag löser detta? tja frysen är välfylld, man handlar inget onödigt, låter gubben jobba över och ringer upp Surren (han som levererade konstgödningen) och ber att få dela betalningen i två, åker förvisso på lite ränta. Sen blir det nog krediten som får träda in
Såvida det inte kommer någon hugande spekulant och vill köpa tre tvååringar av oss
Många hingstägare är ganska snälla, antingen dimper det ner en faktura per månad för tex. station, semin och stallning, nästa på stallning osv. Eller vilket jag tycker känns skönast är när hela kalaset kommer nerdimpande i augusti. Då har jag hunnit spara undan och vet hur mycket jag måste skrapa ihop på annat håll. Tömma huskontot etc.
Själv gillar jag levande fölavgift. Vilket är vanligast inom travet och som även Flyinge har samt ett fåtal privata hingstägare.
Men jag förstår ju även hingstägaren, har man fått stoet dräktigt och har ett levande foster på 90 dygn så är nog hingsten inte så skyldig till ev måndagsexemplar. och sena kastningar etc. Men det vore ju tacksamt om det ingick en foster/fölförsäkring i 90dygnsavgiften vilket långtifrån alla har. Men det är ju ren goodwill.
Ett tips är att ringa runt till olika stationer och kolla stationspris samt seminkostnad. Det kan skilja tusenlappar!
Jag har kollat två olika stuterier i min närhet där båda kan seminera FAI den ena tar 4000:-+ moms och den andra 6000:-+ moms