Betäckt igen på 3e brunsten, vad gör jag?

Lycanthrope

Trådstartare
Nordis är på betäckning, betäcks för hand. Hon är 13 år, inte haft föl innan. Fisk och i bra hull!
Där brukar de göra så att de betäcker under brunsten, och om stoet inte brunstar igen=dräktigt. Om hon tar hingst igen=Ej dräktigt.

Hon blev betäckt första och andra.
Tredje brunsten verkade först inte komma (yipppie!) men ack, det gjorde den, ett par dagar senare än beräknat.

Jag vill ju verkligen ha ett föl, jag har ju beställt en hingst :angel:

Jag tänkte på det där med att de kan vara brunstiga trots betäckning.
Bör jag ta ut en vet för UL eller helt enkelt avvakta?

För OM hon är dräktig kan hon väl ev resorbera?
Är det snabba ryck som gäller eller är det försent isåfall?

Sv: Betäckt igen på 3e brunsten, vad gör jag?

Här hemma kollar vi hellre med UL än gör mistaget att stoet brunstar trots att hon e dräktig, vilket då resulterar i kastning av foster. Har du kollat stoet med UL innan betäckning för att kolla att allt är som det ska och att hon har ägg kvar i produktion. Mycket att tänka på i bland !

Hon är inte ULad innan :o:(

Ska jag ringa och be dem att inte betäcka henne då förrän jag fått gjort UL?
Jag hittar inte ens någon vet i närheten.. gaah.

Det brukar finnas distriktare som har mobilt ultraljud, för det använder vi oss av här hemma.
Finns ett annat bra knep om de har svårt att ta sig NP äkta vetegroddsolja är finfint både till stona och hingstar, jag använder det till mina hingstar och ston för bra resultat.

Var står stoet ? hos vilken hingst ??

Vetegroddsoljan finns på granngården (dyr där) finns även på börjes i tingsryd.
Vet att det finns bra distriktare runt omkring i bohuslän men det borde de som har hingsten ha koll på tycker jag för de har ju hållt på ett tag, Jag har ju inte så många år som hingsthållare men har slukat info hos de gamla erfarna farbröderna samt korsförhört min distriktare som jag nu kallar min stuterivetrinär. Men kolla lite med hingsthållaren, de vet säkert någon vet.

Har hon löpt om två gånger så har endera hingsten dålig fertilitet, annars är risken stor att stoet är infekterat.
Ett bakterieprov vore på sin plats.

Vetegroddsolja hjälper inte det minsta mot t ex coli.

Okej!

Kommer veterinären ut och gör ett sådant?
Vet du ungefär vad det kan kosta?

Kanske kan vara lika bra att göra ett UL samtidigt?

Det bästa och billigaste är att köra stoet till en seminstation, där de fixar både UL och bakterieprov.

De flesta seminstationer har inget emot att det kommer ston för enstaka undersökningar, även om de betäckts någon annanstans.

Finns det någonstans man kan se närmsta seminstation?

Det ligger som sagt i Ljungskile.
Jag har ingen koll på området och känner att jag måste få tag på en vet imorgon.

Det är viktigt att UL:a för att kolla om det är tvillingar också. Tvillingar är inte en bra idé på häst och det brukar ofta sluta med att båda fostren dör då stoet kastar dem sent i dräktigheten. Dessutom är det en fara för henne själv!

UL:a alltid! Det är bäst så för alla parter.

Du åker i väg till en atg klinik, eller en semin station och tar bakt prov, det skulle du har gjort innan du åkte till hingst.

Lycka till, hoppas du får ett föl nästa år.

du hitar seminstationerna på ASVH:s hemsida, titta under avel så finns länken till höger. Som CK sa så brukara det gå utmärkt att bara komma med ett sto även om det inte betäcks/semineras där. Oftast är seminveterinärerna mycket duktigare på denna typ av problem än de är på en vanlig klinik.

Det där är en sanning med mycket modifikation. Det finns många semistationer som inte har med ASVH att göra. Listar verkligen ASVH de stationer som bara jobbar med travston? Jag åkte iväg till en sådan igår och fick hjälp med mitt sto som inte visat ordentlig brunst. Tack för hjälpen :bow:

Nej, travstationerna är inte med på den listan, om de inte vill.

Jag t ex vill inte stå med på ASVH's lista, eftersom jag inte vill ta emot mer än enstaka halvblod.

Jag fick tag på en seminstation i närheten som gör UL!
Imorgon morgon blir det isåfall, men de kunde inte göra bakteriprov på fredag eftersom det blir gammalt då, så får bli på måndag isåfall..

Men det kanske kan vara värt att göra UL då?
Måste ringa och säga att han inte lägger på hingst innan bara.

Min var på station från maj till juli (en hel evighet) och blev betäckt på tre brunster. Den första igångsprutad (efter fyra veckor på plats...), andra och tredje naturliga. ULades hela tiden och vi gjorde även ett baktprov som var rent. På sista brunsten så tog hon sig faktiskt :D (Jag tog hem direkt efter, orkade inte vänta fler brunster).

Åh jag vill också att hon blir dräktig!

Pratade med en på seminstation som sa att det inte någon idé med UL nu eftersom hon inte är dräktig om hon tar hingst, vilket hon gör.
Så ska göra UL sen efter denna brunst.

Bakterieprov var tydligen ingen nytta nu eftersom hingsten är där med snorren.

Är hon inte dräktig får vi väl prova med andra hingsten :angel:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 331
Senast: Ketrawzc
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 434
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka