Betäckningstips -i sista minuten

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Birgitta
  • Startdatum Startdatum
B

Birgitta

Hej!
Har fått för mig att jag ska betäcka några av mina ston i år.Vet att det börjar bli sent men har inte kunnat bestämma mig för hingst.Sysslade med avel för 15 år sedan och då var det mycket enklare.Ett fåtal på semin mest Flyingehingstarsamt ganska god kunskap om hur avkommorna blev + betydligt billigare samt oftast dräktiga ston.Tycker att jag är lite dåligt insatt i hur hingstarna idag förärver sig,tänkte att någon kanske kan tipsa mig.
Sto: Bellini-Ciceron-Pegasus-Piaff. Snyggt sto,långlinjerat,lågställd och lång,tungbra benställning,något långa kotor.Rör sig bra,behöver bättre galopp.
Humör och tänkande häst.Ifrågasätter allt som inte är rutin.
Vill ha en dressyrhingst som ger ädla,högställda,kortare avkommor som är i uppförsbacke med bra temperament,Ej för stora eller tunga.Nästan alla är långa tycker jag.Tacksam för tips.
Sto:Krevad-Indus-Dragon-Heristal.Litet ädelt.Mycket fullblodstyp.Lång rygg,Parallellförskjuten fram.Bra bakbensrörelser,rör sig genom hela kroppen.Får emellertid inte frambenen med sig.Hetsigt fullblodshumör men snäll och framåttänkande.Måste upp fram med bra ben+rörelser,lugn.Tips.

Sv: Betäckningstips -i sista minuten

Hej, jag har sett flera otroligt fina caganchoavkommor just med lite lätta ston. Ditt ens sto tänkte jag på.

Har en avkomma som har fullblod som mamma o tror mkt på den! www.penarpsgården.com finns det lite bilder på min men även andra avkommor.

Cagancho ger högresta spänstiga mkt modiga avkommor som hoppar högt utan att behöva ta i.

http://www.youtube.com/watch?v=K-N-0jradSk

Annars tror jag att Calido är bra om man vill ha fryst! han ger oxå lite plus på mankhöjd.

Emmerton likaså?

Till sto nr 1 hade tittat på Rosevelt som finns på Tullstorp. Hittar inte hans användningsråd, men vet att han rekommenderas till ston med långa ryggar eftersom han själv är ganska kort i ryggen.
Omdöme från bruksprovet, gångarter: Taktmässig, rörlig, avspänd skritt, taktmässig, energisk, lätt och välbalanserad trav, taktmässig, bärig, välbalanserad galopp. Testryttarnas uttalande: Mycket känslig för hjälper, lätt i handen med stor talang för sam-ling. Ger en fantastisk känsla i alla gångarter. En hingst man kan göra allt man vill med.
En kompis har en avkomma som har ett mycket gott temperament, lugn och sansad men ändå med på noterna och mycket lyhörd.
Rosevelt betäcker med AI endast på Tullstorp.

Till sto nr 2 hade jag tittat på Belamour som finns på Flyinge, här är hans användningsråd från ASVH:
En mycket välbenad hingst med ett utmärkt temperament, prestationsvillig men samtidigt mycket avspänd, och med mycket hög ridbarhet.
Han har tre välbalanserade gångarter med extra plus för galoppen. Han kan rekommenderas till de flesta typer av ston för en målinriktad dressyravel, speciellt för att förutom gångarterna även förbättra extremiteter och ridbarhet.
Jag har sett honom riden en del, och det är en njutning, han ser mycket avspänd och samarbetsvillig ut.

Titta in på dessa två hingstars sidor på webben, där står det lite mer om dem.

ah! det trodde jag!! att det var hopphingst hon ville ha på andra stoet....ja, kan tyvärr ej ta bort det nu...eller ändra..

Senast ändrad:

Jag har ett sto med snarlik stam (F 5)(e.Nostradamus-Chapman-Gassendi-Ciceron-Piaff). Hade även mormor till henne och båda dessa var stora (173 resp. 176 cm) och långa. Bild på henne högdräktig

27678520.jpg

Har en dressyravkomma e. Bocelli som blev just kortare och lite mindre 170 cm som 5-åring. Bocelli typar sin avkomma mkt och jag har sett flera olika avkommor med olika mödrar men där avkomman är läskigt lika vad gäller typ och storlek.
5684537.jpg

Sto 1: Twilight från Millgarne, lite nerv har han dock;)

Sto 2: Nobel från Gränsbo

Hej!
Tack för svaren.Har också tittat på Roosevelt, bra hingst,men gillar inte hans
dåliga dräktighetsresultat.Stoet är 13 år,kan bli knepigt ändå.Är också lite
rädd för hans kompakthet,vill ha lite mer linjer men ändå högställd och ädel till Bellinistoet ,däremot tror jag att det skulle passa det andra Krevadstoet bättre,gillar inte att han biljarderar samt dräktighetsres.Jag har kryssat Bocelli,Figaro,Highlander,Hohenstaufen,Don Romantic men är rädd för storleken,Blue Hors Rush Hour vet inget om honom,Londonderry,någon med Sandro Hit,någon med Lauries Crusadur XX eller kanske Zuidenwind.Vad vet ni om dessa,
Figaro grova stora avkommor eller? Övriga vet jag inget.
Krevadstoet är enklare,går bra med en större hingst.Visserligen gav mamman
mycket varierade avkommor.Olika storlekar på samtliga.Genomgående mer el. mindre bra ben samt traven.Skritten bäst.Funderar på att strunta i alltihop,börjar bli sent nu,tycker emellertid att stammarna är ganska bra och ångrar lite att jag la av.Tycker det är jobbigt att fara fram och tillbaka ideligen hela sommaren.Varför kan man inte inseminera hemma som med kor?

Funderar på att strunta i alltihop,börjar bli sent nu,tycker emellertid att stammarna är ganska bra och ångrar lite att jag la av.Tycker det är jobbigt att fara fram och tillbaka ideligen hela sommaren.Varför kan man inte inseminera hemma som med kor?

Sent är det väl knappast? Det funkarväl utmärkt att seminera hela juli.

Fara fram och tillbaka är inte heller nödvändigt. Det rcäker väl att ställa stona på station och hämta när de är dräktiga?

Första stoet hade jagtittat på Faustinus eller Tsarvitj. Båda snygga hingstar, med fantastisk lätt, modern typ. Båda gör dessutom sina sista säsonger i landet och jag tror att båda har mycket att ge.

Till andra stoet håller jag med om förslaget om Belamour. Lägger även till Wladimir OA som också har en härlig ridbarhet och fint psyke samt en typ som borde passa.

Och jag håller med Fiorano om Faustinus och lägger till BH Lodestar (LC blod)

Liknande trådar

Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·
S
Avel Nu har jag funderat fram och tillbaka och behöver råd. Ska betäcka mitt sto för 1a ggn. Har skrivit lite om henne här förut...
2
Svar
35
· Visningar
2 453
Senast: solita_cna
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III