Hingstförslag i sista minuten

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare solita_cna
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstförslag i sista minuten

Tycker som du, Rubinrot har kommit in på fakta bladen idag.
Väldigt förmånliga priser, 2000kr 16dygn, 6500kr 90dygn,
alt för alla som gillar levande föl 7500kr.
Har för mig att han var dyrare förra året.
Kan ha fel...:crazy:

Sara-Ida skrev:
Hej
Nu har ju jag inte HELA underlaget förstås :), utan talar bara utifrån de jag sett, men de dög inte i mina ögon (nu är jag hård men vi ska ju förbättra gången!). Dålig mekanik och rörlighet med låsta bogar. Klass I innebär ju inte nödvändigtvis dressyrpotential – och absolut inte eftersträvansvärda gångarter.
Bra att det är fler som är hårda när de bedömer vad de vill ha. Hur som helst så ska vi använda våra hästar att rida på, jag kan bara uttala mig om min egen Rubinrot eftersom jag inte har ridit andra avkommor efter honom, och han har i alla fall ärvt R som i ridbarhet som R stammen är känd för, och jag är säker på att han hade fått högre poäng om ridningen bedömts då han mer kommer till sin rätt där. Det finns många hästar som får höga gångartspoäng på treårstesten, men som sedan blir upphunna av de som hade lägre poäng om de inte är lika ridbara.

Jag tycker jättebra om Don Primeroavkommorna, grannen har haft några stycken fina. De jag såg på treårstestet i år hade jättefina gångarter, men de var 161 resp. 157 cm höga, så man ska kanske inte ha för små ston till honom. Ingen av dem var speciellt mycket riden verkade det som då det båda sprang runt med huvudet i vädret och försökte hänga på andra hästar när de reds, inte så kul att se då de egentligen hade fin gång, men detta är mer en fråga om hur mycket energi ägarna har lagt ner på dem.

Hej igen och tack för alla inlägg och förslag. Från början hade jag tänkt anv Rubignon men fick till svar att de inte hade bestämt sig för om han skulle anv i avel eller tävlas. Nu när jag ringde så hade de bestämt sig och börjar på fredag denna vecka. Detta innebär att jag "hinner" använda honom och det känns så rätt. Föresten, även om jag har bestämt mig så kan det vara intressant med en opinion....

Lycka till med betäckningen, jag har tidigare varit uppstallad i ett stall med två Rubignon avkommor som hade mycket hög ridbarhet, så jag tror på R:en.

elle12 skrev:
Lycka till med betäckningen, jag har tidigare varit uppstallad i ett stall med två Rubignon avkommor som hade mycket hög ridbarhet, så jag tror på R:en.

Fast Rubinrot har väl redan nu fler klass I-avkommor än vad Rubignon lyckats skrapa ihop? Jag gillar Rubignon väldigt mycket men har tyvärr inte sett att han lämnat så värst många klass I-avkommor efter sig som hans härstamning utlovar.

Till Clownen: Huhu, vilken svår fråga! :) Potentiellt en mkt bra häst, låter det som... Hur ser hon ut? Kraftig eller lättare typ? Gång? Lång-kortlinjerad? Meriter? Är det ett pangsto skulle jag kanske fundera på Sandro Hit trots allt.
Blir garanterat en snygg häst och stoet borde ha mkt lätt för samling, som kan kompensera hingsten.
Vilket avelsförbund tillhör hon förresten? Mejla gärna bild! :bump:
Den enda bilden jag har på henne nu finns här och är tyvärr en fölbild - jag har inte fått dem nya bilderna nerifrån Belgien ännu...

http://users.telenet.be/kleineheide/kleineheide/foals2003.html. Hon är reggad oldenburgare... Hon heter Belleamour och det finns dessutom en video på henne där om det kan vara till någon hjälp...Tack !

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Wow, vilken tjej!! :banana:

Stort grattis till det köpet!! Är jag avis eller... :) Hon rör sig super!

Mmm... Jag skulle nog kunna kosta på henne Mr Hit himself om hon utvecklar sig väl, alt. någon reslig, långlinjerad Lauries Crusador-son för att bevara elegansen och ädelheten – han själv kanske inte finns i livet den dagen det är dags :cry:

Skulle kunna bli super, i alla fall i min fantasi! :)

Bland trakehnerhingstarna har Hofrat utmärkt sig också (Hotline är fin!) samtidigt som det säkert kommer komma nya sensationer hos ex. Schockemoele och bluehors.

Men lägg på en riktigt bra hingst... Det är hon värd, inte minst med den stammen!

Swedski skrev:
Fast Rubinrot har väl redan nu fler klass I-avkommor än vad Rubignon lyckats skrapa ihop? Jag gillar Rubignon väldigt mycket men har tyvärr inte sett att han lämnat så värst många klass I-avkommor efter sig som hans härstamning utlovar.
Det är mycket möjligt att det är så. Rubignon var ju i USA några år, så han har inte betäckt så många heller. De Rubignon avkommor jag har sett är i år 4 år, båda hade ok skritt och trav och mycket bra galopp och var mycket samarbetsvilliga. Om jag själv skulle välja mellan de två skulle jag tagit Rubinrot, men det beror nog på att jag har en som jag gillar. Det är mer vakenhet i min Rubinrot avkomma än vad det var i Rubignon hästarna, men jag vet inte om det är generellt så.

Om Rubignon

om vi nu ska vara hårda....:-)

Har en rubignonavkomma och har tack vare detta tittat extra noga på de jag lyckats hitta.

Är inte så väldigt impad.... Det som jag inte gillar hos min egen har återkommit hos dem jag sett. Men även det jag gillar...

Det jag INTE gillar är att de inte får med sig bakbenen. de måste sannolikt ridas in, finns inte där av sig själv. I frihet hamnar bakbenen bakom även om gången är lätt och graciös. Vår egen fick klass I på fölvisning och det är han sannolikt värd pga typ o ben. Men gången är inte så mkt att hurra för. Luft, men han kommer inte någonstans liksom. Vi har en e Cortus o samma mamma som har betydligt bättre gång, alla tre gångarterna förresten.

Han stämplar inte avkommorna. De jag sett har inte varit spec lika varann. Vår egen är väldigt lik stoet. Det enda jag ser att han definitivt ärvt av pappa är den starka underhalsen. Tyvärr. Dessutom saknar vår lite av egen bjudning ännu. Men han är bara 4.

Jag tror att R inte är spec stark förärvare och att man inte alltid kan vänta sig gång hos avkomman. Framförallt har jag inte sett så mkt trav hos dem jag lyckats se. Galoppen förbättrade han hos stoet däremot. Fast, (börjar låta som let's dancejuryn..:-) ) hennes avkommmor har alla bättre galopp än hon.

LYNNET hos vår är däremot sagolikt. Fast så är stoets andra avkommor också... ähum

Vi kommer inte att använda honom igen. Fast smaken är olika.

Galoppen och samarbetsvilligheten stämde med din häst och de två jag känner till ganska väl. Nu hade även mödrarna bra gångarter, så förbättrat skritt och trav har han inte gjort till de två, möjligen förbättrat galoppen. I frihet rör de sig, precis som du säger, inte mer än andra, men båda dessa har lätt för att sätta vikten på bakdelen när de är under ryttare, vilket även min Rubinrot har. Nu är de så unga, så någon direkt samling är det inte tal om ännu, men alla de R hästarna samlar sig själva och trampar ändå på när man gör en ansats till att korta dem. De två 4-åringarna e. Rubignon var lite "tröga" utan egen bjudning i början precis som din, men det har förbättrats mycket. Min Rubinrot har alltid varit "på hugget" och velat jobba själv, men sedan är den stostammen även av det pigga/heta slaget, så det kommer nog därifrån också, han är också känsligare än vad Rubignon hästarna var. Den ena av 4-åringarna hade ganska mycket underhals.

Sara-Ida skrev:
Wow, vilken tjej!! :banana:

Stort grattis till det köpet!! Är jag avis eller... :) Hon rör sig super!

Mmm... Jag skulle nog kunna kosta på henne Mr Hit himself om hon utvecklar sig väl, alt. någon reslig, långlinjerad Lauries Crusador-son för att bevara elegansen och ädelheten – han själv kanske inte finns i livet den dagen det är dags :cry:

Skulle kunna bli super, i alla fall i min fantasi! :)

Bland trakehnerhingstarna har Hofrat utmärkt sig också (Hotline är fin!) samtidigt som det säkert kommer komma nya sensationer hos ex. Schockemoele och bluehors.

Men lägg på en riktigt bra hingst... Det är hon värd, inte minst med den stammen!
Tack för dom fina kommentarerna !

Nu har jag fått ännu mer att fundera på. Själv så har jag bla. funderat på Samarant :smirk: Vi får se när den dagen kommer hur hon ser ut och verkar då. Vägen dit är lång och mkt kan hända utmed vägen.

:bow: än en gång.

Helen

elle12 skrev:
Det är mycket möjligt att det är så. Rubignon var ju i USA några år, så han har inte betäckt så många heller. De Rubignon avkommor jag har sett är i år 4 år, båda hade ok skritt och trav och mycket bra galopp och var mycket samarbetsvilliga. Om jag själv skulle välja mellan de två skulle jag tagit Rubinrot, men det beror nog på att jag har en som jag gillar. Det är mer vakenhet i min Rubinrot avkomma än vad det var i Rubignon hästarna, men jag vet inte om det är generellt så.

På detta sätt har jag också tänkt och därav valt Rubignon framför Rubinrot. Även (larvigt nog) färgen. Men f.f.a ang temperamentet, mitt sto är ganska bitchig men fungerar bra om man löser problem "medurs".

solita_cna skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att välja Rubignon, direkt (inte gm ngn son) men vet ngn om han ska anv i avel i år? Och i övrigt, åsikt om honom. Ni ser att mina tre val inte är helt säkra heller!! Channon t.ex är intr också men han är ju så hög (snyggt hög visserligen - långbent) dessutom är han .. skimmel.. Men där får man både Donnerhall, Rubignon och Chagall och han rör sig mkt bra. Har ngn fått ngt föl där än?

Mitt sto e. Maraton-Lansiär fick ett stoföl e. Channon den 26/4. En mycket långbent ädel fuxdam med luftiga rörelser.
Kort kan ses här
http://community.webshots.com/album/549855850WJlWJi

No prob... Samarant är också kanonfin. Det kan verkligen bli en - just det - Hit! :) Lycka till!

clownen skrev:
Den enda bilden jag har på henne nu finns här och är tyvärr en fölbild - jag har inte fått dem nya bilderna nerifrån Belgien ännu...

http://users.telenet.be/kleineheide/kleineheide/foals2003.html. Hon är reggad oldenburgare... Hon heter Belleamour och det finns dessutom en video på henne där om det kan vara till någon hjälp...Tack !

Helen

Wow...vilken goding till fölis och du finns i Västmanland också...

Jag tänkte starta en ny tråd då jag har lite frågor men jag försöker hoppa in här istället då jag också letar hingst i "sista minuten". Jag undrar om någon här har, känner eller vet någon som har en Hispano-arab? Alltså korsning Andalusier ( P.R.E ) och arabiskt fullblod. Vill veta hur stora hästarna kan bli, eller hur små, färger...ja allt vill jag veta :d

elle12 skrev:

Finns det ngn här som har ngn Rubignon avkomma, bild etc? Vore kul.

Liknande trådar

B
Avel Hej! Har fått för mig att jag ska betäcka några av mina ston i år.Vet att det börjar bli sent men har inte kunnat bestämma mig för...
Svar
12
· Visningar
1 404
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka