Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan finnas utmärkta anledningar till att vilja börja tidigt, som inte hänger ihop med att man vill ha tidigt födda föl. Två år i rad har jag stått i augusti/september och förgäves försökt få dräktigt för att jag har börjat för sent (juni/juli) och det har strulat. Ena året fick jag tack och lov dräktigt på sista försöket i augusti, förra året var det rätt många tusenlappar som gick åt skogen utan att få ett plus.
Det är lätt att säga att det handlar om att man vill ha tidigt födda föl men i mitt fall handlar det om att jag vill ha gott om tid på mig för att få dräktigt.
Jag vet, jag har fått det påtalat för mig också, min veterinär är inte så sugen på att börja tidigt egentligen.Dock är det så att om man börjar för tidigt är risken stor att man stör så mycket så att man inte får dräktigt alls. Det är en avvägning.
Ja, men nu ville jag börja _tidigt_ med mina i år. Jag ville bara betona att i mitt fall så beror det inte på att jag vill ha tidiga föl.Fast det är väll skillnad att börja i juni/ juli mot att börja 2-3 dje brunsten i maj ?
Vad är det för hingstar det står mellan?Vi kör stona i Maj till station. Treåringen får åka direkt från beridaren till seminstation då de ligger 10 minuter från varandra. Vi börjar alltid i sen April/tidig Maj ifall att man tajmar fel och missar en brunst. Alternativt körs stona på andra brunsten efter fölning, alltså inte fölbrunsten.
Vi har dock ett hingstval vi velar på... som vanligt
Vad är det för hingstar det står mellan?
Jag får nästan skämmas detta året så som jag har ändrat mig med bägge stona.
Jag skulle inte åka . Brunstade hon inte på SEX veckor förra året när hon kom till seminstationen så var väll inte alla hormoner på plats Och ingen riktig brunst . Sen kunde ju komma igång med andra ston och sol men ha ingen panik . Vänta du en brunst till så kanske det går smidigare istället .Står i valet och kvalet om jag ska köra mitt sto till seminstationen i kväll.. Det har alltid varit svårt att se brunst på henne och när vi kom till seminstationen 2015 hade vi precis missat en brunst, och sen tog det 6 veckor (mitten av maj till slutet av juni) till nästa Stuteriägaren tyckte därför att jag skulle komma tidigt i år. Men skulle hon ta sig på en gång så blir det ju väl tidigt... Marsföl i Dalarna är ju ingen hit
Jag känner mig lite nybörjare på det här med avel och har några funderingar. Min första uppfödning kom till genom att jag, lite på vinst och förlust, körde stoet till Lövsta där aktuell hingst stod. De seminerade direkt och hon blev dräktig på första försöket. I år känns det som det kommer bli krångligare. Vill ngn vänlig själ svara på mina funderingar?
- när kör man stoet till seminstationen? Vid första brunsttecknet? Hon har brunstat två ggr hittills i vår, första tecknet 6 april och nu 26 april.
-om man kommer till stationen och de ser att stoet är på väg att släppa ett ägg så görs en beställning. Skickar hingsthållarrn nog sperma för en seminering då eller för flera, tänker på om stoet inte släpper ägget när man tror?
Om det är Lövsta du ska till kan jag tipsa dig om att ringa och prata med Malin som är ansvarig där, hon är verkligen tillmötesgående och hjälpsam och kan hjälpa dig med vad som är bäst för er och med den hingst du har valt. Det känns aldrig som att några frågor är dumma när man pratar med henneJag känner mig lite nybörjare på det här med avel och har några funderingar. Min första uppfödning kom till genom att jag, lite på vinst och förlust, körde stoet till Lövsta där aktuell hingst stod. De seminerade direkt och hon blev dräktig på första försöket. I år känns det som det kommer bli krångligare. Vill ngn vänlig själ svara på mina funderingar?
- när kör man stoet till seminstationen? Vid första brunsttecknet? Hon har brunstat två ggr hittills i vår, första tecknet 6 april och nu 26 april.
-om man kommer till stationen och de ser att stoet är på väg att släppa ett ägg så görs en beställning. Skickar hingsthållarrn nog sperma för en seminering då eller för flera, tänker på om stoet inte släpper ägget när man tror?