Betäckning!

B

Born96

Jag undrar hur gammal ett sto kan vara när det betäcks för första gången?
Min kompis har ett fjordingsto som är 19 år. :smirk:Är det för gammalt?:confused:
Hur märker man när hästen är i brunst? Märks absolut inget i humöret på henne. Eller finns det ston som aldrig kommer i brunst?
Hemskt tacksam för alla svar!:bow:

Sv: Betäckning!

Hej är inte så där jätte haj på detta ämne men 19 år vet jag är för gammalt för första gångs sto har för mig ska helst inte vara äldre än 10 år. Man kan se det att de är lite mer intresserad av vissa valacker lyfter på svansen och små skvätter och kollar man där bak så kan man se att de klickar med slidan alltså att den öppnar sig så man ser de rosa slemhinnorna och sen sluts, Hoppas du fick lite svar på dina frågor

Jag tycker att man bör göra en veterinärundersökning av stoet om man ska betcäka det för första gången vid den åldern. Risken finns att antingen fölet eller stoet dör.

instämmer med ovan men vill för kunskaps skull tillägga att om stoet "blinkar" med slidan dvs brunstar,men viftar på svans när hingst är i närheten vill hon ofta inte ta hingst. går man med hingst i närheten så lägger stoet sin svans åt sidan och viftar inte , då är hon "villig".

Är verkligen 10 år för gammalt? Varför skulle det vara det?

Kompisen betäckte sin märr första gången vid 20. Hon kastade fölet i nionde månaden, höll på att dö själv.

Vet ett sto som är 20 o betäckt nu för första gången. Enligt veterinär så ska det inte vara några problem om stoet är i bra kondition.
/W

Man brukar säga att en förstföderska helst inte skall vara över tio. Hästarnas kroppar åldras ju också...

Vilka är "man"? Är det såna som avlar marsvin? Hästens kropp åldras, men eftersom hästar har så rymliga förlossningsvägar så är det ingen fara.

Vilka är "man"? Är det såna som avlar marsvin? Hästens kropp åldras, men eftersom hästar har så rymliga förlossningsvägar så är det ingen fara.

Veterinärerna på Ultuna sa detta när vi kom in med märren, och avelsstallet där jag hjälper till lite på tar inte emot ston äver 12. Men det är sant, alla säger så olika så man gör väl som man vill själv ;)

En vännina betäckte sitt sto första gången när stoet var 17 år gammalt. Veterinären trodde inte det skulle bli några problem då stoet var i så fin kondis - och det blev faktiskt ett jättefint och välmående föl. :) Stoet klarade av både dräktigheten och fölningen kanon.

Tror det är väldigt individuellt, och man kan ju alltid rådfråga en veterinär om stoets kondition.

Tack till allihopa för alla svar. Hon får nog bli en sällskapsdam istället för mor.

Tack till allihopa för alla svar. Hon får nog bli en sällskapsdam istället för mor.

Är hästen i bra kondition finns det säkert inga hinder!

Om jag vore dig skulle jag nog vara glad över att hon är jämn i humöret oavsett brunster, för brunstar gör hon säkert! :D :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 385
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Blöt utebox!