Betäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rianimare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 138
R

Rianimare

Hur sent är det att betäcka ett sto som aldrig har haft föl förut? Endel säger ju 13 år medans endels äger att om stoet tillåter sig att betäckas även om hon är 20 år så är det inga problem även om hon aldrig har haft föl förut. Hur är det??

Mitt gamla(19) sto blev betäckt då och hade inga problem alls under varken dräktighet eller fölning.
Vi pratade med vet innan som tyckte att så länge hästen var i bra kondition och betäcningen tog så skulle det inte var några problem med hennes ålder.

Okej. Mitt sto fyller 15 år nästa år. Jag tror inte att jag får ta föl nu för mina föräldrar men hon är fortfarande inte för gammal när jag får bestämma själv! ;)

Jag har hört att stoet helst ska vara under 20 år. Men som sagt, är hon i bra kondition och är frisk och pigg, är det inga problem om hon är äldre.

Det finns de som betäcks för första gången då de är 20-25 och det har gått bra. Är du osäker kan du ju låta din veterinär känna på henne och kolla om allt verkar bra.

Min erfarenhet är att "tar de sig så är det okej".

Dock inte då det gäller tvååriga ston som vissa hävdar är mogna att få föl som treåringar om de nu tar sig.

HUr som helst, jag skulle betäcka om jag var du och stoet i övrigt är friskt och i gott skick.

Jag har hört ännu lägre rekommenderas av någon avelsförening, kommer ej ihåg vilken.
10 år var senaste enligt dem, då blev jag lite skrajsen! 10 år är ju ingenting! Hur ska man då veta säkert att ens häst håller som den ska? (dessutom skulle det bara vara ett år kvar då för min pålla, innan det vore för sent...)

Jag gläds åt att det finns många som hört annat, då behöver jag ju inte jäkta! :)

Jag har aldrig sett eller hört ASVH rekommendera ngn maxålder för betäckning iaf. Skulle rimma rätt illa med tanke på de ston som tävlas på internationell nivå och inte hamnar i fölboxen förrän runt 16-års åldern.

En kompis funderade på att betäcka sitt sto förra året, men veterinär avrådde pga åldern (15 år då). Fullt friskt sto i övrigt, men som inte haft föl tidigare.

Precis! Hur kan en häst visa sitt fulla värde innan 10 års ålder?

Det sägs att äldre ston är kapabla att bära föl så länge de blir dräktiga och ser fräscha ut, men hur vet man det i förväg?

Det man inte, lika lite som med människor. Det är helt individuellt, men ett sto i gott skick och som brunstar normalt kan man alltid låta gynundersöka och testa med att betäcka om allt ser ok ut. Det är alltid en chansning att betäcka ett äldre sto med tanke på fertiliteten, men tar man en hingst med erkänt hög fertilitet så har man iaf gjort vad man kunnat om allt det övriga ser bra ut. :)

tja, jag tror iaf inte längre på den där 10års gränsen. :smirk:
Har jag lite flyt lär jag inte behöva vänta tills hon blir över 15 innan jag har råd att betäcka och behålla ett föl, så jag är inte längre orolig. :cool:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 093
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 654
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka