betäckning vid hovbensförbroskning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Muminros
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 441
M

Muminros

Kan man betäcka ett sto som har lindrig hovbensförbroskning? Är det ärftligt?
/Sara

Antar att du menar hovbroskförbening, då finns det en ärftlig typ.. ston & hingstar tillåts ej i avel.. samt en som kan uppstå av yttre våld vilken ju inte är ärftlig!

Mitt tidigare inlägg syns inte på forumet (Avel).. står 0 svar där??

Kopierar in på nytt med risk för dubbelt :smirk:!!!

Antar att du menar hovbroskförbening, då finns det en ärftlig typ.. ston & hingstar tillåts ej i avel.. samt en som kan uppstå av yttre våld vilken ju inte är ärftlig!

Vaddå tillåts ej? Att en hingst m hovbroskförbening tas ut avel är jag absolut med på, men inte 17 är det olagligt att betäcka ett sto som har detta fel. Mindre lämpligt, javisst, men inte förbjudet.

Dessutom är ju hovbroskförbening något som ofta uppkommer i ganska hög ålder och som i väldigt många fall inte märks utan röntgen, så det finns nog gott om avelmärrar som har detta fel. Har man ett sådant sto får man ju fundera på om man ska betäcka igen. Å andra sidan kanske hon redan har en laddning trevliga o friska avkommor (o generna förändras ju inte) och då får man tänka ordentligt...

OBS: Tolka inte mitt inlägg som att jag tycker att man ska betäcka ston med ärftliga defekter...

Tror att hon har fått det av uttre våld eller nåt..hon är 16 år och kan ridas utan problem eller smärta enligt veterinär..tränar även hoppning och dressyr...hon är ganska ung i kroppen..Vet inte så mycket om hennes bakgrund men håller på att kolla upp det...Kan ha fått detta p.g.a. överbelastning av frambenen...kan det vara möljigt?
/Jag

Tillåts ej.. kanske var att 'ta i' i nutid (?), förr var det benhårt.. ingen B-lapp! Men uppdagas det vid premiering så får man definitivt åka iväg på röntgen.. och är det inte yttre våld (hur de nu kan se skillnad?) så blir omdömet: Bör ej användas i avel!

Jag hade en 4-åring på inridning som plötsligt blev halt. Efter många undersökningar så konstaterades hovbroskförbening på båda fram i olika grader.

Ganska trist när jag senare pratade med hennes uppfödare och fick höra att hennes mamma tagits bort pga det! :crazy:

Jag skulle inte avla på ett sånt sto!

/C

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 263
Senast: Murray
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
549
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta om mitt sto har haft föl innan? Veterinären såg att hon har blivit sytt i vulvan och då...
Svar
5
· Visningar
828
Senast: Tuppis
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31