Betäcker båda stona med hbl-hingstar

T

Thuja

Sto nr 1, hbl fux e. Napoleon ue. Urbino blir betäckt med STANFORD (SÅ läcker han är!)

Sto nr 2 brun vbl blir betäckt med icke reg. ZEB (ngn som vet ngt om honom?)

Vad tror ni om detta?

Nu vet jag ju inte var du bor...men du känner väl till att Zebn inte längre finns i Skåne? Han har sålts och finns i Kalmartrakten om jag inte missminner mig. De nya ägarna har dessutom ökat priset rejält! Från 3000kr plus moms! Hos förra ägaren kostade han ju 2500kr inkl moms...

Verkar som att många med vbl valt/väljer att betäcka med Zeb, jag är en av dem som gjorde det förra året. 2 ston: en förstgångare som kastade tvillingar den 26/12 och en äldre märr som varit med förr, hon väntar den 2/4 och allt ser bra ut.

Zeb i övrigt: vissa säger att han har skarpt temperament, andra att han har bra (som vanligt), vissa avkommor verkar få lite skarpt temperament (vet en här inne med hingstavkomma som haft lite besvär...), när jag träffade honom tyckte jag bara att han var trevlig! Stoet spelar ju också in, hennes härstamning bakåt, eftersom många vbl har skarpa anfädrar. Zeb är i alla fall en riktig gentelman med stona och betäcker ända ner till B-ponnyston, med den äran.

Zeb har inte så mycket vitt och verkar tyvärr lämna ungefär som sig själv. Jag föredrar ca 50-50! Vissa har bara fått pyttelite vitt... Men det är ju en risk man får ta!

Stanford är ju super! Varför inte betäcka även vbl stoet med honom? Eller välja en arab alt eng fullblod till stoet? Eller, varför inte en paint...VicTimRocket tar emot alla raser och lämnar 100% färg. Jag tycker paintarna i allmänhet påminner lite om travarna i kroppsformen.

Menar du allvar eller har jag fattat fel, betäcker Zeb även b-ponnyer? :eek: Om jag läst rätt, hur :devil: kan man lägga en stor hbl-hingst, som dessutom betäcker naturligt, på en liten ponny?! :confused: :mad:

Nej, du förstod helt rätt! Zeb betäcker ner till B-ponnyston. Och det går tydligen helt utmärkt! Han är en gentleman...stoppar tydligen inte in hela grejen på så små ston, utan kör bara med främre delen. :o

Antar att inte alla hingstar har den egenskapen att de kan känna av sånt. Har hört talas om skräckexempel där hingsten mer eller mindre vrålande kastat sig över ett förskrämt sto och nästintill våldfört sig på stoet. :eek:

Zeb är bara 160 cm hög och ädelt byggd. Inte särskilt stor i något avseende...han slängde ut sin grej när jag var där med mitt sto (de stod i var sin box) och den såg inte särskilt kraftig ut (normal mot smal eller hur man ska uttrycka det). :smirk:

Zeb är dessutom väldigt kärleksfull mot stona han ska betäcka och har ganska långa förspel. Inget hets eller tvång där inte! Jag tror han lärde sig en hel del de första åren när han fribetäckte. Han har dessutom ärr på halsen efter den perioden (blev sparkad av ett sto). Sånt gör en nog lite försiktigare! :D

Oj det var många svar! Vad bra!!! :)

Jag betäcker vbl-stoet med hbl för att öka värdet på avkomman och för att få en kraftigare häst. Hade jag haft råd hade jag GÄRNA betäckt båda med Stanford (eller annan godk. hbl) men ekonomin tillåter max 3000 kr på vbl och det är ändå hbl-stoets avkomma jag vill satsa mest på.

*L* Jag bor på Öland så att ZEB är här i närheten gör mig inget alls... :smirk: Trist att de höjt avgiften för honom men jag anser att han är relativt billig iaf om man jämför med en godkänd hingst..

Tack för alla svar! :love:

VicTimRocket..har jag varit i kontakt med och tycker egentligen att han skulle passa bättre. Man han kostar 5000 kr mot ZEBs 3000. Trist när priset ska få bestämma men vad gör man inte?

men 3000 + moms blir ju 3750 kr och om VicTim Rocket kostar 5000 inkl. moms så är ju skillnaden dryga tusenlappen. Varför snåla med en tusenlapp om du nu dessutom tycker han passar bättre. Eller: låt bli att betäcka vbl. stoet - då sparar du ju ännu mer :smirk:

Hmm..hade inte sett att ZEB var UTAN moms...lurigt..tåla att tänka på det där...Återkommer då jag bestämt mig! :bow:

Nej, jag vet, deras annonser är lite svårtydda. Jag har för mig att det var på deras hemsida jag såg det där med moms!

Kan inte heller förstå varför de höjer priset på en hingst som inte är godkänd, bara blir äldre, inte har så många "renrasiga" avkommor och ännu färre som visat framfötterna. Med tanke på hur länge han betäckt...

Och själv har han inga speciella meriter heller. Förutom färgen då, men den får ju bara 50% av avkommorna. Och så får avkommorna bara grå papper, oavsett ras på mamman! (Det blir ju olika avdelningar/register också, beroende på stoets ras. Med vbl sto blir det ju bara korsningsregister.)

Tänk du efter både en och två gånger! Som någon här innan räknade ut, det skiljer ju bara en tusenlapp om du väljer Stanford istf Zeb även till vbl-stoet! Du måste ju även räkna in uppstallnings o ev beteskostnaderna i det hela.

Lycka till! :)

Fick ett vykort på VIC TIM ROCKET idag och börjar faktiskt luta åt honom trots allt. Har ju som sagts ett hbl som jag rider och tränar själv (hon med Stanford) och vbl tävlar jag idag i distans dock kommer en avkomma efter VIC Tim att bli ca 150 cm-kanske t om lägre och då ponny och när fölet är ca 5-6 år kan jag ha ridit in honom och då skulle han ev kunna passa till vår dotter..

Känner som någon av er skrev- Vic Tim är godkänd och det känns bättre att lägga de pengarna en godkänd hingst.

Vi får se hur jag gör- ännu har ingen av stona brunstat rejält (och dessutom kanske hbl ÄR dräktig sen förra året- se annan tråd) så ännu är det inte dax att åka iväg!

Varför inte en arab till varmblodet och Stanford till hbl??

Arab/vbl kan ju bli utmärkta distanshästar!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt sto i år med min kompis hingst, för eget ändamål. Och jag tänkte börja nu i maj så jag har några månaders...
Svar
6
· Visningar
1 598
Senast: Twihard
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 368
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 255
Senast: KickiH
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar