Betäcka sto som kommer direkt från galoppen?

athena

Trådstartare
Tror ni det funkar? Erfarenheter? Brunstar de normalt sett när de är i träning? Brukar det vara svårt att få dem dräktiga?

Sv: Betäcka sto som kommer direkt från galoppen?

Mitt sto kördes direkt från Täby till seminstationen när hon seminerades första gången. Detta var hos hennes förra ägare så jag vet inte hur tränad hon var.Hon betäcktes som treåring så hon hade ju inte haft nån lång karriär på banan direkt. Sista starten enligt galoppsport var 2002-12-29 och vad hon gjorde därefter fram till seminering på våren vet jag inte. Hon tog sig iaf direkt på första brunsten.

ja läste nånstans av en vetrinär hade skrivit, om ett sto som var i toppkondiotion så kunde den få svårare att bli dräktig, varför vet ja ej :)

Jag hade ett sto 02 som ej blev dräktig, kom direkt från galoppbanan då. Trots kraftigt sommarbete och fin sommar blev det aldrig någon riktig brunst och inget föl heller.

Som jag har märkt så är problemet med tävlingsston att de, trots bra brunst utåt, och fina ägg, inte öppnar upp livmoderhalsen.
När jag seminerar såna brukar vi mixtra med att spruta pg, och sen får man räkna med att stå och pilla ganska mycket för att kunna komma in.
Jag kan tänka mig att vid naturlig betäckning kommer inte sperman i i livmodern på såna ston.

Min seminvet ville att jag skulle ta mer mitt sto i kondition innan seminering. Skulle bli lättare då sa h*n. Fast jag har inget fullblod, men det borde ju funka likadant oavsett.

Det kan säkert funka i vissa fall, men det är nog bra om de får gå ner i kondition för att öka chanserna för dräktighet.

Jag har betäckt ett par ston i hög "elit" kondition, både fullblodsston och ridhästar. Ett sto behövde ett helt år innan hon "kom ner" så att hon tog sig. Men hon var väldigt stressad i skallen också, så jag tror att det berodde mycket på hennes allmäntillstånd. Ett annat sto blev dräktig på andra brunsten, men hon hade inte varit i träning i mer än 6-7 månader. Ett annat sto körde vi förbi hingsten på vägen hem från banan och hon tog sig på en gång. Hon saknade helt kroppsfett då hon hade varit dryga året i träning utan vila.

Det är nog mycket olika från sto till sto.

många travhästar betäcks under tävlingsperiod, och fortsätter sedan tävla och träna ett par månader efter inseminationen/betäckningen.

Vårt fullblodssto tog sig på andra brunsten. Iof så låg hon inte direkt i träning då hon såldes från Täby pga istadighet vid ridning:angel: det gick mer åt sidan och upp än framåt. Numera är hon en trevlig och mkt ridbar individ med föl vid sidan:love:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 278
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: Mabuse
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka