Betäcka sto med snett bäcken!?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wizzard
  • Startdatum Startdatum
W

Wizzard

Skulle ni våga betäcka ett sto som är ganska rejält sne i sitt bäcken? :confused:

Sv: Betäcka sto med snett bäcken!?!

Går hon inte att rätta till då? Testat ET eller kiropraktor?

Min xxa har blivit sned av en vurpa (troligen) men ska rättas till av ET.

Går hon inte att rätta till då? Testat ET eller kiropraktor?

Min xxa har blivit sned av en vurpa (troligen) men ska rättas till av ET.

Nja, hon har gått med detta i över 10 år, så det är väl tveksamt. :confused: ET kommer på till veckan, men tror inte att det kommer att bli "normalt" igen trots upprepade behandlingar på grund av att hon har gått med det så länge. Vet inte varför tidigare ägare inte har behandlat detta, när det var aktuellt.

skulle nog rådfråga veterinär med stor erfarenhet av avel på ston. KAn ju blir en för stor belastning och kan försvåra fölning, men jag har inte så stor erfarenhet av detta även om jag jobbat på seminstation, det är ju liksom lite upp till ägarna att se till att stona är ok.

Vet ett sto som var rejält sned efter att ha gått omkull som unghäst (har jag för mig) Hon var på bete hos mig ett år med en fölis och tror hon hade fått flera tidigare utan problem.

kl

Vi har ett sto inackorderat som enligt uppgift brutit bäckenet som tvååring.

Hon kom till oss för dryga tre år sedan.

Då hon kom så hade hon hingstföl vid sidan. Och har fått tidigare några föl.
8 totalt.
Ägaren berättade för oss att i två av hennes fölningar så fick dom inte ut ungen.
Övriga fölningar har sedan varit jobbiga.

Då Isa fölade hos oss var vi i full beredskap och mycket riktigt så blev det besvärligt. Hon lämnar själv mycket stora föl och orkar inte själv ta sig igenom fölningsprocessen.
Hon behöver mycket handlingskraftig hjälp, stadigt under fötterna och energikick efter fölning, draghjälp för att komma upp.

Hon är sanslöst sned i bakpartiet. Helt tillplattad på ena korshalvan. Ser gräslig ut...
Ena bakfoten går hon långt under sig med vilket gör att hon sliter snett.
Så pass sned att vi måste stödja henne vid verkning. Eftersom hon lägger stor vikt på andra foten utan att vara halt så blir det benet överansträngt. En antydan till pålagringar i diverse leder.

I övrigt pigg som en iller och klarar sig bra. Mjölkar som en arla-ko då hon väl kommer igång. Råmjölken är däremot lika med noll.

Nu är hon dräktig igen men det känns ändå inte alls bra att ha en sådan i stallet. Jäklas kan det ändå göra i fölsäsongen med fullt friska märrar i bra ålder.

Så personligen så skulle jag tycka Nej till en sådan i fölboxen. :crazy:
Och ägde jag en sådan av känslomässiga skäl så skulle hon enbart få vara sällskapsdam åt andra.

AM

Jag har en bekant som hade ett sto med liknande skada. Helt förvrängd i bakpartiet (hon var efter Bums Stuart). Hon gick i avel, vet dock inte om det innebar problem vid förlossningen. Har dock svårt att tro att det INTE påverkade på nåt sätt.

Men Herregud! Att man ens funderar på att fortsätta avla på ett sånt sto, stackars häst! :crazy: :eek: :mad:

kl

Nu är hon född 94 och klarat sig riktigt bra trots handikapp.
Det är ju igentligen just vid fölning som hon behöver extra pyssel.

I övrigt så klarar hon sig bra.

Kan väl igentligen säga så här:
Det finns massor med skadade ston i fölboxarna. Förslitningsskador, kroniska hältor, trasiga leder, felkontruerade bäcken (trånga, korta osv)
Pålagringar i diverse leder, lynnesproblem, svårmjölkade, vrånga och en hel hop andra varianter.

Icke att förglömma kroniska hosthästar.
För att inte tala om alla som betäcker små ponnysar med stora hästar för att få en stor avkomma. Minishetland hör ju också till dom som har väldigt besvärliga fölningar :crazy:

Alla dessa har problem.
Vår sneda tös har nog ett ganska bra liv ändå.

Vilket jag tycker att man kan se på hennes "friska" sida..eller?

isaaprli09.jpg

Fölningen ÄR ett orosmoment, ja. Vi gör så gott vi kan.

Ska ta kort bakifrån och från andra sidan så ser ni hur tösen är konstruerad. :D

AM

Duktigt.

För när en häst har gått snett, är sned från början eller av en skada så anpassar sig senor och muskler för detta.

Bifogar bild på märren jag skrev om.
I hennes fall skulle nog en "envis" kiropraktor bryta sönder henne helt och hållet.

Så här såg hon ut dagen efter att hon kom till oss.

sned.jpg

(hon var ganska omusklad, då hon hade gått ensam i många år och tunn så därför syns skadan väl.)

6 månader senare med rejält med mat och motion i storflock.

sned2.jpg

Men låt er inte luras av den nedre bilden.
Under muskulaturen är hon väldigt sned.
Hon går nästan lite sidvärtes på rakt spår.

AM

*KL*
Avla eller inte avla på ett snett sto tycker jag att der beror på orsaken till att stoet är snett.
Detta stoet skadade svårt vid födseln och fick ett deformerat kors. Alltså inget ärftligt men hon dög inte till ridhäst så hon sattes i avel. Vilket kanske var tur för hon blev mamma till ett par riktiga klasshästar i hoppning.

Jag skulle ta henne till veterinär först! -någon som har mycket erfarenhet utav fölning och avel.

Min hästs mamma är sned i ryggen eller om det var bäckenet? efter att hon träffat en hingst på fribetäckning (han skulle betäcka och hon gick undan och ville inte riktigt, då blev det väl antagligen nånting med ryggen?) Men hon går som avelssto och har inga problem med att föla och har heller inte ont, men hon kan tyvärr aldrig bli ridhäst.

Duktigt.

För när en häst har gått snett, är sned från början eller av en skada så anpassar sig senor och muskler för detta.

Gissar jag rätt att du skrev ordet "Duktigt" med ironi?

Jag berättar om mina erfarenheter och får ironi tillbaka? :(

Jag menade inte att en kiropraktor är en trollkarl kan rätta till alla snedheter av olika de slag.

Men på min häst, och den snedhet han hade, så gick det bra. Det tog lång tid innan resten av kroppen också blev rak. Som du säger, att muskler och senor anpassar sig, sen måste de anpassa sig på nytt till den nya rakheten..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka