Betäcka sto för första gången

malinsnoops

Trådstartare
Jag har ett Quartersto som jag skulle vilja betäcka nästa år. Hon blir då 8 år, är hon för gammal för att betäcka då? Hon har aldrig haft föl tidigare.

Sv: Betäcka sto för första gången

Hej!
Nej, hon är inte för gammal.
Vad har du tänkt dig för hingst??

Nej, det kan jag verkligen inte tänka mig. Viktigast är väl att stoet är i god form. Det stoet jag rider betäcktes första gången förra sommaren, då var hon 18 år gammal men då blev det inget. Nu är hon betäckt igen och kommer få sitt första föl när hon är 20. Dock är hon kollade av vetrinär innan som har sagt att hon är i tillräckligt god form för det.
Men nej, 8 kan ju knappast vara någon ålder..

Har inte bestämt mig för hingst än, vill ha en reining/cutting hingst, inte stor, under 150, bra psyke och med bra extriör. Låter bra att det inte är någon ålder.

Jag hänger gärna med på den här tråden om jag får :)

Mitt ena islandssto fick gå på fribetäckning hos en hingst förra sommaren men tog sig inte. (det blev bestämt i sista stund att hon skulle betäckas när liks tillfället fanns så nära så att säga, så jag kontrollerade henne aldrig innan).

I vilket fall, hon tog sig inte, :(
och det upptäcktes inte förrän hingsten åkt hem igen.

Jag TROR att det kan ha att göra med att mitt sto var väldigt stressad när vi stod i det stallet och hon blev superstressad av att det hela tiden togs in och ut olika ston till hingsten och att hingsten togs ut i tid o otid för att ridas och så. Hon sprang omkring och magrade t om lite för hon hade inte ro att äta. Hon är i vanliga fall ganska lugn och stilla i hagen.

Jag tror inte att hon har något 'knas' som gör att hon inte tog sig, utan jag tror att det isf beror på allt 'runt-i-kring', men nu till frågan;
Bör jag kontrollera henne med vetrinär innan betäckning nästa gång, och isåfall vad kontrollerar man, och hur?

Typ göra en check att hon klarar av en betäckning?

Hästen är ett femgångssto, 10 år, fullt frisk och vid god hälsa i övrigt,
har bra hull och kondis
(är inte igångsatt men har stora hagar att röra sig över och jobbas & rids emellanåt, men inte så regelbundet pga att matte är sjuk idagsläget)

Hennes mamma har varit mkt lätt att få dräktig och varit ett bra fölsto enligt mitt sto's uppfödare.

Jag hade isf tänkt betäcka henne (samt ev mitt andra sto, som varit avelssto hos tidigare ägare) till sommaren.

Med stor sannorlikhet blev ditt sto inte dräktig för att hon blev nervös. Det är viktigt att hingsten och hans ston får vara ifred i betäckningshagen. Dom måste lära känna varandra så att stoet tryggt kan stå still när han ska betäcka. När du ska betäcka nästa år kör stoet i god tid till hingsten innan brunst så ska du se att det går bra. Jag skulle inte veterinär kolla henne. Jag två godkända quarterhingstar och tar emot många ston varje år och jag skulle inte ta ut och rida dom under betäckningssäsongen. lycka till.

Ett sto på åtta år är inga problem att få dräktig. Det är vid 14 år som folicklarna börjar skrumpna ihop och det är svårare att få dom dräktiga. Att vid så sen ålder som 20 betäcka ett sto för första gången är mycket riskfyllt. Du som gjort det behöver ha hästen under veterinär kontroll den sista tiden och under förlossningen. Risken är överhängande att hennes gamla kropp inte orkar med dräktigheten och att hon kommer att gå ner i vikt. Att en veterinär skulle ha sagt att det var okey att betäcka ett så gammalt sto har jag svårt att tro på.

Hur är det med en 17 åring? Min f.d tävlingshäst blir 17 nästa år och hon är i fint skick, normala brunster osv. Vill ställa henne i avelsboxen och tänkte sätta kaffet i halstrupen när det började skrivas om att det är direkt farligt aat betäcka en gammal häst! :o

Jag skulle kolla ditt sto så hon inte har någon bakterieinfektion i livmodern som gjort att hon inte tog sig. Mycket enkelt att kolla och pengasparande så slipper man försöka och försöka utan att det tar sig.

Jag skulle kolla ditt sto så hon inte har någon bakterieinfektion i livmodern som gjort att hon inte tog sig. Mycket enkelt att kolla och pengasparande så slipper man försöka och försöka utan att det tar sig.

Oj, det hade jag inte en tanke på.. vilken hemsk matte jag känner mig som :o
Hur kollar man sånt? alltså vad säger man till vetrinären att man vill göra?
Eller rättare sagt, vad heter provet jag ska be om?

Finns det någon behandling/bot om det skulle vara det?
Hoppas verkligen inte att min fina tjej har ngt sånt elände.

Veterinären gör helt enkelt en bakterieodling på prov från livmodern och finns där något så sköljer man livmodern och lägger in antibiotika. Det brukar gå bra att bli av med problemet. :)

Lycka till.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Uppsättning
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur