Betäcka sent

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kristalia
  • Startdatum Startdatum
K

kristalia

Hur länge brukar stona brunsta egentligen. Till september ungefär eller.
Tänkte också höra varför man gärna vill ha fölen tidigt födda? För att man tänker på t.ex treårstest eller för travet. Så att man hinner träna dem så länge som möjligt eller?

Eller är det också därför att man försöker tidigt så att man ska ha många chanser på sig om stoet inte blir dräktigt på första försöket.

Det kommer pga omständigheter bli så att jag betäcker i slutet av juli och fram i augusti.
Vad tror ni? Är det sent?

Sv: Betäcka sent

Man betäcker på våren för att kunna släppa fölet på bete under sommaren.

Många hingstar slutar betäckningssäsongen i slutet av juli eller början av augusti.

Mitt eget sto brunstar gärna in i november :crazy:

Slutar betäckningssäsongen- Jag ska betäcka naturligt, och det är inge problem för hingstägaren.
Tänkte bara vad jag ska tänka på om jag betäcker så sent. Jag ska inte på något treårstest eller någon visning så just för mig spelar det ingen roll.

Det är väl lite som Görel säger. Bra bete!
Man vill ju gärna att fölet skall få med sig det.
mvh

Fördelen med att få föl tidigt är ju att de hinner få i sig mycket bete. Fast å andra sida måste fölen då stå inne på stall mycket den första perioden. Fölar stoet sent kan hon föla ute, och fölet kan sedan gå ute hela sommaren, vilket jag tycker är att föredra.

Enligt Kerstin Darenius (som är proffs på hästgynekologi, för den som missat det...) så är det faktiskt bättre att betäcka senare på sommaren, ur dräktighetssynpunkt, dvs stona har lättare för att bli dräktiga då.
Att vi vill ha fölen tidigt är ju dels för att det ska finnas kvar näringsrikt gräs då de börjar kunna tillgodogöra sig det och dels för alla dessa årgångstävlingars skull.

Mitt hblsto seminerades sista gången den 27/7 förra året och kommerföla i midsommar om hon är punktlig. Jag hade gett henne ytterligare en chans till seminering om hon inte hade blivit dräktig då.
Hennes halvbror, här känd som "Guldklimpen", som gjorde ett ALLDELES utmärkt treårstest :D är född den 2 juli (mamman blev först dräktig i maj, men släppte det (pga infektion i livmodern), seminerades om och blev dräktig igen. Gick dessutom 19 dagar över tiden... ) Så det behöver absolut inte vara dödsstöten för en häst bara för att den inte är född i mars-april. :) Man får ju bara se till att kompensera näringsbortfallet i gräset med kraftfoder och ge fölet bästa möjliga start med de förutsättningar man har.

I fullblodsaveln vill man ju ha fölen födda så tidigt som möjligt, gärna i februari. Vi hade ett fullblodssto som vi betäckte väldigt sent och hon fölade ett hingstföl 6 juni ute på betet, och hon gick ute till november med föl. Detta föl sattes sen i träning och startade och var placerad som 2-åring och var trea i Derbyt som 3-åring. Enligt all expertis skulle han ej kunna starta som 2-åring eftersom han var född så sent...så ibland ska man inte tro på alla goda råd från experter.

Vi fick ett föl i feb. och ett i mars. Jag hade hört av många att det var bra. Endel tyckte att det va rena skiten att få så tidigt så jag testade. Nu är jag nöjd med resultatet. Fölen är välhanterade innan dom går på bete,vintern känndes inte så lång när man hade något att se fram emot.Vi löste det med en väldigt enkel lösdrift på dagarna där hästarna kunde gå in. Detta funkade jätte bra för oss.

Jag har fått föl från mars tom slutet av augusti. jag tycker att fölningarna känns mest rätt om de kommer i maj. Då kan de gå ute mkt, ganska snart dygnet runt, det är bra och näringsrikt bete. Sedan så är fölen helt avvanda i början av nästa år, och det känns lättare att ha avvänjningen inder den perioden då det är "mörkast" och tråkigast ute ;) Men även 2 åringen som är född sent i augusti är pigg och ingen kan se att det är ett "sent" föl...

Elmelts fick däremot ett föl för 2 år sedan i sept/oct nån gång, och den har varit "sen" ända fram tills nyligen faktiskt...

m,en det kan hon säkert berätta om själv ;)

Jag föredrar tidiga föl, dels för hanteringens skull och dels att de ska kunna tillgodogöra sig betet mer. Vidare så är jag tävlingsnänniska och då är det ingen nackdel precis att de är tidiga.

Mitt föl föddes i år, den 6/1, han växer nu så det knakar av allt gröngräs, sen diar han även men tack vare det goda gräset börjar han minska själv på diandet.

Mina ston är lättare att få i brunst på vintern, varför vet jag inte men de har alltid varit så! Noora (som är mamman) började brunsta redan i november, sen betäckte jag henne runt slutet på januari 2004, höll tummarna för ett 2005 föl och det fick jag!

De går på lösdrift så det har aldrig varit något problem, samt så har fölis fått jordens päls, han är väldigt motståndkraftig mot kyla och regn - något som hans mamma inte är i lika hög grad!

Kommer betäcka tidigt nästa år med.

Camilla

Föredrar föl i maj/jun...jag vill att de ska kunna vara ute och röra på sej redan från start så mkt som möjligt för att stärka skelett,leder och muskler tidigt.Personligen tror jag att fölen får i sej lika mkt näring från gräset via mjölken.Dessutom tar det ju inte mer än ett par veckor innan de kan börja knapra på själva ändå.

Ameo har rätt...det är konstaterat att om man betäcker senare när sommaren kommit igång på allvar, så stimuleras slemhinnor osv mkt mer än tidigare på säsongen.

Ser inget hinder i varför du inte skulle kunna betäcka...bara kontrollera din station så hingsten finns till förfogande så länge som du behöver.

Ok, men då verkar det inte ska bli några större problem alltså. Bra Bra,,, Tusen tack

Fördelen med ett föl fött i april - juni är att om man har tillgång till bra bete under sommaren blir kostnaden lägre för stoägaren.
Föl som är födda i januari - mars är så stora att de behöver tillskottsfoder innan betesperioden börjar och att det kan vara svårt att ha fölet ute beroende på vädret. Är de födda juli - september kommer det att behövas kraftfoder till både sto och föl redan under de sommarmånader som är kvar och hela hösten. Plus att det kan vara svårt igen att ha en fölunge ute beroende på väder och vind.
Är konstaterat av vetenskapen (kommer dock inte ihåg namnen på forskarna) att en hästs utveckling i skelett, senor och leder är beroende på hur mycket utevistelse den får som föl. D v s att hållbarheten påverkas om hästen inte får vara ute mycket redan från början.
Så det är väl egentligen skälen till lite tidigare betäckning, annars går det ju bra att betäcka hela sommaren så länge stoet är brunstigt.

Jag tror inte att det finns något som är vare sig rätt eller fel utan det är väl till stor del beroende på vad man ska ha den till kanske, och vad man har för egna möjligheter med att hålla föl/weanling.

Jag får mitt första i mitten av mars nästa år. Det tycker jag själv är i tidigaste laget, men det fick bli så i år då stoet gått gall i två år och vi inte visste varför. hellre då börja betäcka tidigt om vi skulle få problem som skulle ta flera brunster att åtgärda. Men nu blev det aldrig bekymmer för stoet blev dräktig på första brunsten (fjärde för året). Men nästa år betäcks hon efter en månad, inte på fölbrunsten.
Andra fölet kommer i mitten av april. Det är mera lagom, för då kan man utnyttja boxperioden under den tiden som fölet fortfarande är såpass litet att den inte betar, och lagom till att den börjar tugga gräs och hö får den gå ute på bete, och sist men inte minst är det en stor fördel att kunna vänja av fölen innan vinterna har kommit.
Det blir både mer tidsödande att mocka en box där det står en stor och en halvstor häst, och det är mer oekonomiskt då ströåtgången ökar drasktiskt.

Nej, lagom tidigt födda vill jag ha dom, så att avvänjningen kan ske på hösten och sedan separata boxar/försäljning under vintern då mammorna ändå rids. Det blir en mycket lättare hantering då. :)

(desutom har man lättare att få bra resultat på utställning när dom ser ut som små knoddiga föl ett par månader gamla, och inte som ynkliga föl som dom är rätt länge ;) )

Mitt sto har riktiga brunster året om.. :smirk: Har dock inte haft det dom senaste två åren, då hon har varit dräktig.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar