Betäcka ponny med halvblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jardina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 246
J

Jardina

Om man har ett maxat ponnysto som med stor sannolikhet är connemara/fullblod och har en väldigt vacker och korrekt exteriör, skulle det då kunna bli bra om man betäcker henne med en halvblodshingst?
Hon har gång som en storhäst, hoppar som en storhäst och ser ut som en storhäst men är ponny.
Hur stor risk är det att fölet blir mindre än 160?
Är liten själv så jag behöver ingen jättehäst.
Vill ha en lätt långbent hingst till henne, då hon är väldigt musklig själv.
Bara undrar då jag funderar på att betäcka henne så småningom, då hon har vacker gång och hoppteknik som bara den.

Sv: Betäcka ponny med halvblod?

Kombinationen i sig kan bli bra, men risken ÄR stor att mankhöjden kommer att hamna någonstans mellan 148-160. Sen så kan den ju såklart bli både större och mindre också. Störst sannolikhet för att få en avkomma över 160måttet är att du kollat hur tilltänkte hingsten har förrärvt sig storlekmässigt, att välja en som förrärver sig över medel. Sen så är ju frågan hur storleken ser ut på hästarna i ditt stos stam?. Sen så är det delade meningar om det är bra eller ej att betäcka med en hingst som är mkt större än stoet. På naturlig betäckning så borde det vara klart olämpligt men på semin så menar en del att det är ok för att fostret anpassar sig efter mammas mage. Du kommer nog få fler svar ang detta.

Vill du ha något som lättar upp så kanske en hingst som står högt i blod, rentav rent fullblod vore lämpligt, då slipper du också blanda in fler raser i stoet.

Kan du inte berätta lite mer om henne och rent av lägga in några bilder?

Personligen så skulle jag hellre använda mig av en ponnyhingst för att försöka få en bra ponny men därmed inte sagt att kombinationen skulle bli misslyckad. Däremot så är nog en hädt på kanske 153 mer svårsåld om du inte tänkt att spara avkomman.

Maria

Avkomman är tänkt att bli min nästa tävlingshäst.
Har inga bra bilder på henne på min dator.
Men det är ett väldigt maskulint sto, alla berömmer min vackra hingst ute på tävlingarna.
Hon är väldigt proportionell i kroppen, och ser inte ut som ngn korsning.
Hon har okänd stam, vet bara att hon är importerad från irland, men importören är död så jag kommer inte längre än så.
Hon är hård i huvudet, vet vad hon vill, men aldrig dum.
Älskar att hoppa och gör det riktigt bra.
Har 3 riktigt bra gångarter.
har som sagt mkt muskler så hon ser grövre ut än hon är, har stlk ponny på benskydd och stlk S i boots.
vackert huvud och vacker att se på.
En wow häst mao.
Har kollat på några hingstar och vill ha en lite större, men ädel och lätt hopphingst, men med bra gångarter.
Vill inte ha något som lättar upp utan mer något som inte tynger ner om du förstår.

Låter som ett väldigt trevligt sto!! Har hon tävlat?

Jag vet inte hur mkt du satsar o vad du har för ambitioner men det är alltid svårare att hävda sig i de lite högre klasserna med en häst som är strax över ponnymåttet, det är värt att ha i åtanke.

Just nu tävlar vi Lb hopp och dressyr med placeringar.
Men hon har kapacitet för de allra högsta klasserna i både hopp och dressyr, hon är 11 år och har varit en vandringspokal då ingen klarat av henne. Men nu ska hon stanna.
Ska tävla henne som storhäst när jag fyller 19, och hon har kapacitet nog att klara sig där också.
Storgalopperad.
jag satsar mot toppen, men har inte pengarna att lägga på en häst som motsvarar mina förväntningar.
Därför undrar jag hur stor risken är att fölis blir liten, för jag vill ha en häst som är som mitt sto, bara 10-15 cm högre.

Risken är ganska stor att måttet blir kanske 148-160, men det finns chans för att avkomman kan bli högre också med en större hingst. Men det går aldrig att förutse, det är precis som med lotteri... Du kan genom rätt hingstval ge bästa möjliga förutsättningar för att avkomman blir så stor som möjligt, men det är långt ifrån en garanti. Känns det inte som att det är ok för dig att om några år stå med en häst på kanske 153 så skulle jag nog inte våga chansa. Du kan köpa ett föl för en skaplig slant eftersom det finns stööre tillgång än efterfrågan på dem, då är sannolikheten betydligt större för dig att få vad du tänkt dig storleksmässigt. Det är ju tråkigt om du betäcker stoet o först om kanske 4år upptäcka att "jaha, hon blev inte större, vad gör jag nu", då har hon ´garanterat kostat rejält med pengar ändå.

Om du väljer att chansa på att betäcka ditt sto ändå o få en häst på 160+ så använd semin isånna fall, naturlig betäckning med en såpass stor hingst iförhållande till stoet kan ge tråkiga konsekvenser.

Mvh maria

Det där med storleksnedärvning är knepigt, och som många skrivit så man kan ju kika hingstens mankhöjdsblup t ex. Men glöm inte stoet.

Vissa ston ger envist smått oavsett hingst, andra ger stort oavsett hingst (med ädr hingsten kan påverka 'graden' av smått/stort).

K:s mamma t ex (arab) var 148 cm, hingsten 151, K var 155. Samma sak har gällt för alla de stoets avkommer - de har blivit stora (kom ihåg vi pratar araber, där 'stor' inte är samma sak som inom hbl).

Ett connemarasto jag kände för många år sen nu, hon gav alltid små avkommor. Hon var maxad D, men oavsett om det var med annan D-ponny eller med fullblod, så hon envisades med att ge D-ponnyavkommor, som var någonstans mitt i kategorin.

Så, som de andra säger - STOR risk att du får en under 160, men chansen finns att du får en större. Så fundera lite på hur mycket du vill chansa helt enkelt =)

Det FINNS en marknad för de där mellan 148 och 160 även om den är begränsad. Men om fölet blir för litet och du måste/vill sälja, så är det bara ett bra föl finns marknaden även omd en inte 'syns' så bra.

/Alex - 160 cm över havet själv och som vill ha häst mellan 155 - 160 =)

Min ponny är korsning mellan New Forest och Halvblod, mamman (new forest) är 148 cm exakt i mkh, pappan vet jag ej då jag inte sett honom. Fellow är i alla fall "bara" 143 än så länge. Men har är bara 3 år så han kanske växer mer...

Jo, jag vet att risken finns att det blir ett litet föl.
Men jag är knappt 1,63 själv så blir den inte större än 1,55 så är det ingen kris.
Det jag vill ha är stoets gång, och kapacitet inom hoppningen.
Vill inte ha för stor häst då jag inte är så jättestor direkt ;).
Har kollat lite på Corlensky G då jag tycker att det är en trevlig hingst.

Ja är det så att du tänkt att ha avkomman själv o att det är ok för dig ifall hästen blir liten, ja då så kan du ju pröva att betäcka med en halvblodshingst! Blir det en häst i ponnymått så lär det knappast bli svårsålt heller. Ditt sto verkar ju vara en trevlig individ! Corlensky är en trevlig hingst, har själv en fölunge efter honom. Hon har blivit ädlare än mamman, och har längre ben. Mkt reslig och snygg!

Jo precis, jag tänker som så här att om det blir en litem storhäst så gör det inget bara den har kapaciteten jag vill ha.
Men om det blir en ponny så blir den ju knappast svårsåld.
Jo Corlensky är en vacker och trevlig hingst.

I nya numret av Ridsport ,sidan 68 är det en artikel om en av våra "gamlingar" här på gården.
Sam(numera Walle) är en korsning av en Bernsteibmamma(167) och welsh cob hingsten Cippyn Red Cruzader.
Han var ca 158 som 3åring(vid inridningen) och slutade tydligen upp mot 170:eek: vilken man väl aldrig kunde tro...

Mkt trevlig häst har han dock alltid varit:love:

Liknande trådar

Avel funderar på att betäcka mitt SWB- sto. Stofamilj 40. Hon har en god exteriör av kraftigare modell. Min önskan är att avkomman skall bli...
Svar
17
· Visningar
1 618
Senast: Joganna
·
Avel Jag har ett D-ponnysto jag tänkt avla på nästa år. Hon är maxad och ser ut som en storhäst. Många blir väldigt förvånade när de får veta...
Svar
11
· Visningar
1 786
Senast: Gimsan
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 086
Senast: Heloise
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa... 2
Svar
23
· Visningar
3 680
Senast: HMQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka