Sv: Betäcka på EGEN hand samt ärftliga fel.
Jag har ett sto -08 163cm. Har täta tornutskott men kan ev bli bra med rätt uppbyggnad enligt vet. Som även sagt att bara hon är i bra kondition så ska hon utan problem kunna få föl uutan risk för ärftligt fel.
Sen har min mamma ett sto -04 160cm som är helt korekkt i byggnad. Har vid undersökning visat blåsljud på hjärtat. Ej visat påverkan dock. Men ej undersökt vidare. Tror ni att det skulle vara skadligt att betäcka henne?
Jag har en hingst på ca 150 (3år). Funderar på att betäcka dessa via fri betäckning. Ör detta attt rekommendera? Hur går man tillväga och i vilken månad kan man betäcka?
Några lösryckta kommentarer till detta.
När man betäcker sitt sto så ska det vara för att man tycker att det är helt okej att få en kopia av stoet, med alla hennes fel och brister. Har man ett sto med defekter så måste man räkna med att avkomman kan få samma.
Jag undrar HUR SJUTTON din veterinär vågar vara så säker på att stoet ska kunna få en avkomma med annan anatomi än vad stoet har? Täta tornutskott är ju liksom en anatomisk konstruktion och självklart kan det nedärvas! VILL du ha en till häst som har samma ryggproblem, eller kanske värre, som stoet? OM inte, låt bli att betäcka henne...
Blåsljud på hjärtat kan påverka hästar på flera olika sätt, bland annat så är det större risk att ge dem lugnande medel och det kan också påverka prestationsförmågan. Det är också en defekt som är kasserande för avelshingstar, åtminstone i vissa raser.
Så, man ska kanske tänka sig för både en och tre gånger innan man betäcker ett sto med blåsljud på hjärtat. Tycker du själv att det låter lockande att få en avkomma som kanske får större problem än mamman, om du har otur?
Vad gäller att använda en egen treårig hingst så står det dig helt fritt att göra som du vill. Men du kommer garanterat att anses som tämligen oseriös om du gör den parning du funderar på, med två defekta ston och en hingst som inte har gåtts igenom ens veterinärt för avelsgodkännande. HUR vet du att han inte har några liknande defekter som stona?
Jag skulle rätt upp och ner vilja avråda dig både från att betäcka stona och att använda den egna hingsten.