Betäcka - När?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thokkadis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 217
T

Thokkadis

När tycker ni man kan ta föl på hästen för första gången? Alltså hur sent för att det inte ska bli för sent. Man kanske inte kan vänta för länge. Är det sent vi ungefär 8-års ålder? Eller vad tycker ni?

/Johanna

Sv: Betäcka - När?

Jag tycker att det är sent första gången när stoet börjar närma sig 20. Mitt eget sto var 15 när hon inseminerades för första gången. Tog sig på första brunsten och allt gick problemfritt.

Instämmer med Görel, mamman till min fölis var 14 när hon inseminerades och allt har förlöpt utan några som helst problem.
Måste tillägga att det blev ett helt perfekt föl såklart:love:
Inka

Vet inte om jag behöver svara då du redan fått så bra svar, men upp till 15-16 år tycker jag att man kan testa att ta första fölet. Efter det vill jag helst att stoet ska ha haft föl innan för att jag ska betäcka henne.

Jag kan tillägga att mitt sto som blir 18 i år är dräktig igen och att hon återigen tog sig på första brunsten utan behandlingar.

Åh du har tur som har en häst som har det så lätt för att bli dräktig :D

Har jag förväxlat dig med någon annan som betäckte med Feliciano som hade svårt att få sitt sto dräktig?

Jag betäckte med Feliciano 2005 men då tog hon sig som sagt på en gång så du förväxlar nog lite.

Ok, tack för svaren, allihopa :) Då behöver jag inte ha så bråttom med att betäcka :D

/Johanna

ja vet att där ja praktisera betäckte dom ett arab sto vid 25 års ålder till å med en som va 26-27 år, visseligen fått några föl innan, men om man tänker ålder.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Shaggy
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31