Betäcka mitt sto

Boe

Trådstartare
Jag har funderingar på att betäcka mitt Hannoveraner sto.
Men jag är inte så insatt i den aveln, så min funderation är ifall hon har nått att tillföra?

Verkar ha blivit avelsbedömd och godkänd i tyskland, men jag försår inte allt eftersom hon har ett tyskt pass...

Hennes stam;
E: Wolkentanz

U:History UE:Hitchcock

Sv: Betäcka mitt sto

Ingen som kan hjälpa mig? som hhar hannoveranare själv?

Han har ingen siffa bakom så jag antar I.
Wolkentanz är efter Weltmeyer.

Vart kan jag hitta information om mitt sto, när det inte finns något avelsföbund i sverige?

Jag tycker det är bra stam på ditt sto! Wolkentanz är en mkt bra hingst som förärvt sig väl och hingstarna på mödernet är bra.

Ditt sto tycks ha en hebror som gått bra i unghästklasser i dressyr!

Hinner inte kommentera mödernet mer nu, men helt klart en trevlig stam. Är hon dessutom en trevlig häst kan hon vara värd att avla på!

Senast ändrad:

Okej tack så mycket för hjälpen!
Hon är jättefin men av den mindre modellen, ca 160cm hög.
Veterinären som besiktade henne tyckte jag skulle prova henne i fällttävlan.

Vart kan jag hitta mer info tex vad hon fick på bruksprovet? Kunde ju vara intressant ifall jag bör få henne bedömd igen..

Jag skrev mail till hannoveranerförbundet och fick ett utdrag ur stamboken tror jag det var med alla siffror vad gäller 3 årstestet och även på mammans dito. Tog en liten stund men dock. Hemsidan www.hannoveraner.com

Okej. Jag har varit in på deras hemsida och kikat lite. Men jag kan ju inte tyska. men jag kanske kan skriva på engelska till dem...?

Jag gillar Wolkentanzarna,har under åren ridet ett 10 tal,alla är fuxar,bra modeller,mycket trevliga och hoppar tillräkligt för hobbyryttaren och rör sig strålande.
Finns minst en till buke medlem som har en och den får gärna flytta tillbaka hit när ägaren ledsnar på den :angel:

Vad roligt att höra :laugh:.
Jag har ju inte hunnit ha denna häst så länge, men än så länge känns hon trevlig.
Och som sagt tyckte vet. att hon rörde sig strålande. Nu är ju de inga avelsexperter på så vis.. Men det kändes också roligt att höra.

Den tidigare ägaren ville betäcka med for pleasure, bra idé?

Nej!!!!!!!!!!

Kanske ska förtydliga,inget fel på For Pleasure (har haft en son till honom) men blandningen blir fel.

Senast ändrad:

.

Den tidigare ägaren ville betäcka med for pleasure, bra idé?

Han kostar bara 50.000 kr och finns bara på fryst....
Kan inte förstå varför man vill betäcka med en hopphingst när stoet har bra dressyrblod ? Välj en bra dressyrhingst eller allroundhingst istället.
Avkommeindex 2008 i Hannoveraner verband:
Wolkentanz I
Dressyr 147
Hoppning 77

Hitchcock
Dressyr 100
Hoppning 65

Vilken tur att då att jag tog över. Har inte en tanke på en sådan hingst, han är även för dyr helt enkelt..
Jag är mer inne på en allround hingst. Men det blir inte i år. Vill dels hinna tävla lite i sommar och sedan kika efter hingst som passar i lugn och ro. Ifall hon nu känns bra.

Maila Hannover!
Jag har själv gjort det ett par ggr och alltid fått svar samma dag.
De är väldigt service minded och det har inte varit några problem med engelska.
PM:a mig om du vill ha adressen till hon jag har haft kontakt med.

Har fått svar från hannoververband ang. premiering med mera av min häst. men hur räknar jag ut poängen som?? känner mig väldigt novis..

Har hon gjort ett SLP och du fått poängen, eller vad menar du att du fått från hannoveranerförbundet? I Tyskland lägger man inte samman poängen som här.

Ok då förstår jag. Vad innebär SLP?
Hon är visad som 3-åring vid hand och riden som 4-åring om jag förstått tyskan rätt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka