betäcka mitt sto!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stall banal
  • Startdatum Startdatum
S

stall banal

´Vad ska man tänka på??Ska betäcka mitt sto nu under vår/sommar, vad är viktigt att tänka på. Kan ni som verkar ha så himla mycket erfarenhet ge mig tänkvärda tips. Har haft häst i flera år, så jag är inte helt oerfaren, däremot har jag bara haft valacker. Känner mig mogen för nåt nytt. Vill vara med från början helt enkelt... :love: :banana:

Sv: betäcka mitt sto!!

Trodde att den här tråden kunde dra igång lite diskussioner, men inte. Det är väl kanske bara jag som tycker att det ämnet är relevant i dessa tider, då man funderar på om man ska betäcka, när, var, hur och med vem??!! :confused:
:banana: Hoppas att nån nappar :rofl:

Tänk på NÄR nästa år du vill ha ditt föl...betäcker du i April...så får du föl i Mars tex dvs ganska tidigt...kanske inte så kul.(personligen föredrar jag att få föl från slutet av april och framåt).

Kolla brunsterna på ditt sto...se när de börjar och hur länge hon brunstar...får du in vanan på detta kan du lättare planera NÄR ditt sto är klart för att åka i lagom tid=sparar pengar på dygnskostnaden på stationen.

Kolla upp vad den hingst du har tänkt dej har för dräktighetsstatestik.

Kolla upp så hingstägaren har löst licensen.

Kör du till seminstation eller vanlig station så bör du ha med dej papperna på stoet för att fylla i alla härstamningsuppgifter etc.

Är det en förstagångare...så bör man ha extra koll så man är med vid födseln-annars finns en risk att hon vaktar fölet emot dej.Ju mer kontakt från början...ju säkrare fölis som lättare är kontaktbar...nyttja första tiden till hantering redan från första stund(dvs röra hästen över hela kroppen samt på huvudet och i öronen mm).

Gör en ordentlig fölhage...helst staket...föl ser dåligt och brakar igenom det mesta i tråd/rep/elbandsväg i början om man inte passar dem.Tar någon vecka sedan är synen något bättre.

Var två för att ta sto och föl in och ut...led alltid fölet före första tiden.En hand på bogen och en runt rumpan.

Inget kraftfoder efter födseln...möjligen enbart lite uppblött betfor.Avvakta lite och se till så fölet får i sej mjölk ordentligt.När du börjar ge kraftfoder igen...börja med en mindre dos och öka efter hand (för att förhindra mjölkstockning).

Föl är känsliga för drag.

Första tiden räcker det med bara korta stunder ute...kanske 5-10 min åt gången beroende på väder och temperatur...men gärna flera gånger per dag istället isåfall.(Beror ju mkt på NÄR man får sitt föl).

Lämna aldrig föl med grimman på utan uppsikt vare sej det är inne eller ute.(kan fastna med bakhovarna om de kliar sej bla)

Var aldrig ute så länge att fölet lägger sej på marken.Marken kan vara förödande kall och ge lungeflammation på ett känsligt föl.Först i juni börjar marken bli hyfsat varm.Men man ska alltid vara försiktig första tiden.

Undvik kontakt med andra hästar från andra stallar när fölet är litet.Be hovslagaren komma till dej första så han inte varit hos andra innan.Låt inte goda vänner klampa in med hästkläder de haft i andra stall.

Ja det var lite...bara du inte blir avskräckt nu...

Tack!!
Nej jag blir inte avskräckt, har flera kunniga/erfarna personer i bekantskapskretsen, det jag inte vet, vet förhoppningsvis dom. Jag blev glad för tipsen. Som sagt är både spännande och otroligt nervöst så här 1:a gången, är ju inte ens på gång än, men ändå!! :banana:

Jag är också pågång :p det är spännande.
Funderar lite på hur långt jag skall åka för att hitta en isishingst som jag är nöjd med :angel: Det finns minst två bra grannar så finns det ju den ursnygge :bow: Ypsilon något längre bort :bow:
Angående fölning så vill jag nog ha mitt i maj.

Visst är det spännande, ska betäcka mitt halvblodssto e. Swift-Vivaldi med Simsalabim. Hoppas på en allround kompis att utvecklas tillsammans med. Har du flera ston eller bara ett, har du nån tidigare erfarenhet av avel??

Jag hakar på med en fråga som kanske skulle varit på foder istället? Vad gör ni för förändringar i foderstaten för de dräktiga stoet? Tillskottsfoder? Och är det någon som ändrar något för ston som ska betäckas, men som inte är dräktiga? (Jag tänker på de annonser jag sett med div. medel som sägs befrämja brunst och dräktighet)

Vad det gäller foder kan man inte svara rent generellt.Det beror på utgångsläget och i vilket hull stoet är i från början.Jag fortsätter med normal foderstat men ökar successivt efter tidens gång.

Allt är ju beroende på vad man har för sto...men ett hbl sto behöver ganska mkt kraftfoder.Dessutom måste man ju utgå från VAD man har för hö....så svara generellt går inte.

Förresten när det gäller hö...var noga med HUR ni förvarar höet och unvik fukt. Dräktiga ston är extremt känsligt mot dåligt hö med mögelsporer vilket kan orsaka kastning.

Det påstås att det finns örter som främjar brunster-har aldrig prövat.När det gäller dräktiga ston skall man för övrigt unvika örter då detta visat sej kunnat påverka foster negativt (föl utan ögon tex...missbildningar för övrigt).

För att få igång brunsten kan man tex ha tänt i stallet om nätterna.Använda värmelampa i boxen går också.Själv tycker jag även att man ser ett samband mellan bättre brunster som blir tydligare vid användandet av lusern...detta är dock inget som är bevisat-men har fått mej att fundera.

Bra att du har folk du känner som har erfarenhet...ta vara på allt du kan få veta och anteckna ner goda råd & tips.

Lite till..

Stoet ska ha fällt klart vinterpälsen innan du betäcker.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Santoxen
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp