betäcka minishettis

jassica

Trådstartare
har en minishettis på ca 78 cm som jag vill betäcka, men har läst någonstans att minisar har svårt vid fölning,stämmer det?

Sv: betäcka minishettis

vad trist, vad är det som gör att de får det svårt, just för att de är så små? Vill ju inte riskera att det händer något, hon ska få en kompis och jag har alltid vela haft ett föl, så tänkte slå två flugor i en smäll, men då kanske det är tryggast att köpa en mini till.

Jag skulle defenitivt köpa. Små ponnier har svårare fölningar just pga storleken. Dessutom vet du ej vad just ditt sto kommer lämna. Oftast blir det billigare att köpa en "färdig" ponny i slutändan.

Har du visat ditt sto?

nej hon är inte visad, jag har henne som sällskap här på gården och är inte intresserad av något annat heller.

Jag har varit med några gånger på stuteri då det gått snett med mini shetland, och det som gör det extra jobbigt är att det är så svårt att komma åt och vända eller lägga till rätta eller dra ut dem, vilket ibland går bra med större hästar. Detta medför att stoet kan stryka med då en fölning inte får dra ut på tiden.

Men det finns trots allt många fölningar som går bra, hör efter med ett bra stuteri med gott rykte och lyssna vad de tycker.

Min mamma var på ett minishettis stuteri som ung, spenderade flera år där. Dom hade ett 10-tal föl varje sommar, och hon sa att en gång var det nära att gå galet, men de andra gick hur bra som helst. Så risken är väl kanske större att det går snett hos minisar än hos stora, men de flesta fölningar borde ju logiskt sett gå bra, annars skulle de ju inte finnas några minisar, och inte heller finnas nåt intresse av att föda upp dom..

Lite så tänker jag med, därifrån min kommer har de många minisar och får föl varje sommar, och för dem verkar det ju gå bra, och det är också där jag tänkt betäcka henne, men vi får se hur jag gör, vill inte att det ska hända henne något. Har ju några månader att fundera på :)

alltså...
Det är konstaterat att shetlandsponnyer - oavsett storlek - är klart överrepresenterade (jämfört med andra raser) vad gäller förlossningsproblem. Man vet inte riktigt varför, men en av teorierna är att shettisarnas föl är större i förhållande till moderns kropp jämfört med andra raser. Och om man tror på den teorin så är kanske följden av detta är att ju mindre shettisarna är, destom större är risken för komplikationer.

jag vill inte råda dig att göra det ena eller andra, men det är ju bra att känna till alla förutsättningar innan man betäcker sitt sto.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
36
· Visningar
961
Senast: ufot
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka