betäcka med??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare corillo
  • Startdatum Startdatum
C

corillo

jag har ett shettis sto, väldigt fin, men hon är >105 cm och har ingen stam.. :(
om man betäcker henne med en godkänd hingst och får ett föl som håller måttet. kan man ställa ut fölet då??
annars tänkte jag betäcka med en annan ras, men vet inte vilken. :confused:
jag skulle gärna vilja ha en lite större ponny, men jag har har hört delade åsikter om det där. vad säger ni?

Om du ska betäcka henne så tycker jag att du ska betäcka med en shettishingst.
Fast eg så tycker jag att du ska köpa ett sto med bra stam om du vill betäcka.

även om du har en godkänd hingst så får du inte lov att ställa ut fölet. Jag håller med lila att om du ska betäcka så använd en shettis.

SOm du redan fått veta, det går INTE att ställa ut avkomman som shetlandsponny även om pappan är godkänd.
Shetlandsstamboken är SLUTEN, vilket innebär att det itne går att "tillverka" en stamboksberättigad shettis utifrån ett ostammat sto, OAVSETT hur många led med godkända hingstar du tillför...

Sen:
Shetlandsrasen är tyvärr klart överrepresenterad när det gäller förlossningshinder, det ÄR ett faktum. man vet inte vad det beror på dock.
Men bara DET gör att du borde dra öronen åt dig och låta bli att använda en större hingst för att få en större ponny. För även om det i NORMALFALLET är så att fostret anpassar sig efter moderns storlek, så kan du aldrig vara säker på att det blir så! Och skulle DU vilja utsätta ditt sto för att inte kunna föda fram fölet?

Mitt råd:
Vill du ha en större ponny, KÖP EN!

(ch låt bli att betäcka ditt sto alls - det finns ÄNDÅ överflöd av shetlandsföl med FULL stam, varför fylla på med ett som inte ens har det? Dessutom: inom ponnytravet får man bara tävla med ponnyer med 3 leds känd härstamning. Detsamma diskuteras, såvitt jag har förstått (dock en helt säker, men hoppas verkligen) inom ridsporten. Detta kommer i så fall att innebära att avkomma inte får användas till detta ändamål heller!
Jodå, jag förstår att man kan vilja ha föl efter sitt sto, men ibland måste hjärnan och förnuftet gå före hjärtat! ;)

ok.. tack.

det sista om en större hingst var mer en fråga i förbifarten.. även om ni hade sagt att det är ok så hade jag inte gjort det.. jag har redan en stor häst till mig själv och det räcker, än så länge. ;)
jag ville veta hur det va..

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 991
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka