Betäcka med icke registrerad hingst?

Rea

Trådstartare
Sitter i en diskution med en kompis om det här med att betäcka lite hur som helst :smirk:.
Om man har ett sto (svensk ridponny) och släpper henne på bete med en häst som fortfarande är hingst (Svhbl, han ska kastreras) i syfte att få henne dräktig, hur gör man sen?
Jag har fått för mig att man inte kan registrera fölet sen och att man inte ska göra såhär medans motparten i diskutionen säger att det spelar ingen roll och det är ett ok sätt att få stoet dräktigt! Vad säger ni om detta? Vilka är nackdelarna förrutom att man inte har en aning om hur fölet blir och diverse skador som kan uppkomma på hästarna?

För det första så är det olagligt att använda icke avelsvärderad hingst om man inte äger både sto och hingst.

Sen så tycker jag att det låter så vansinnigt onödigt! Det finns så många buskavlade hästar i det här landet, det behövs inte fler! Vill hon ha ett föl efter hästen så använd en godkänd hingst! Då är avkomman lite lättare att sälja om det skulle behövas en dag. Många säger att det inte spelar någon roll om hingsten är godkänd (bara den är frisk och snäll som någon skrev här :D) för dom ska ändå behålla hästen själv. Men man vet inte vad som händer här i livet, så det argumentet håller inte!

Lycka till med att övertala din kompis om att det är korkat!

När jag hör om folk som betäcker hejvilt med vadsom helst så förlorar jag alltid allt förtroende för den personen. :(

Jag instämmer till fullo med Görel och CK :bow:
Finns inget mer att tillägga!

Då var jag inte helt fel på det, men idag när jag kom till stallet så har hon redan åkt iväg med stoet till hingsten :(. Ja vad säger man, visst är stoet fint och jag skulle själv mycket väl kunna tänka mig betäcka henne en dag fast med avelsvärderad ponnyhingst dock...
Kommer man att kunna registrera avkomman och kommer den att kunna få pass i framtiden? Eftersom det är olagligt antar jag att det kommer att bli någon typ av "vite" eller dyl?

Alla hästar går att registrera. Dock blir det ju bara brukshandlingar. Tråkigt när folk gör såhär. För att inte tala om risken för skador på både hingst och sto! Kommer de vara där och övervaka hela tiden? Har hingsten betäckt förrut? Är stoet betäckt förrut?

Hu då. Hoppas de har koll på hästarna och inget händer dem.

En av mina före detta grannar fick den smarta iden att ta ett föl på ett varmblodssto, hingsten hade hon ju i stallet, en 2 årig halvbloding som hon sålt men ej levererat.
Hon ringde mig och frågade försynt om det var vanligt att hingstarna blev svullna, typ fotboll efter de betäckt.
Frågade vad hon gjord egentligen, och hon tyckte det var enklast att släppa in hingsten i stoets box...
När han höll på som bäst hade stoet vikt in rumpan i ett hörn, och han hade vrickat till snorren.
Så kan det gå när vissa gör föl.

Kan bara hålla med vad de andra skrivit här....
Oansvarigt och högst oseriöst!!!!

Ja det känns inte alls kul eftersom jag har haft stoet som "mitt" sen litet föl och kommer att äga henne till hälften from års-skiftet. Just kännerjag mig orolig för Lillans skull :crazy:. Fick "erbjudandet" att vara med på fölet men avböjde, den dagen det blir aktuellt att ta föl på henne kommer jag att välja en godkänd hingst med erkända kvaliteér!

..och hon tyckte det var enklast att släppa in hingsten i stoets box...
När han höll på som bäst hade stoet vikt in rumpan i ett hörn, och han hade vrickat till snorren.
Så kan det gå när vissa gör föl.
Och vad kunde då även hänt med stoet.. jo, en penetrering rakt igenom slidväggen och upp i tarmen.. stackars sto isf!!! :crazy:

Liknande trådar

Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 543
Senast: Narcissa
·
Avel Hej! Det är så att jag äger ett d ponny sto som numera fått en skada och jag funderar på att i framtiden betäcka henne med en welsh...
Svar
11
· Visningar
2 652
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Michis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka