Betäcka katt

RebeccaJoli

Trådstartare
Hej kära kattvänner!

Jag är ingen katt-människa, men har på uppdrag av min mor gett mig in i det här med kattavel.

Hon har en katt, förmodligen norsk skogskatt (vi hittade henne övergiven som kattunge) som nu är drygt ett år. Hon går nu på P-piller och vi vill ta en kull kattungar på henne för att sedan sterilisera henne.

Hur gör man då?
Hur hittar man hanar?
Vad ska man tänka på?
Hur går en betäckning till?
Hur lång tid innan ska man sluta ge P-piller?
Hur vet man om hon blivit dräktig?
Ska man hålla henne inne under tiden hon inte äter P-piller?

Ja, frågorna är många. Kattungar har stallkatterna fått förut, men det har ju liksom skött sig själv. Nu vill ju kära mor gärna hitta en bra hane till katten.

Mycket tacksam för svar! :)
 
Sv: Betäcka katt

Snälla, snälla, snälla ta inga ungar på katten.
Det finns över 100.000 hemlösa huskatter i Sverige redan, det behövs inga fler.

Att katten skulle vara renrasig skogkatt (utan s mellan skog och katt) är ganska osannolikt. Vad baserar ni det på?
 
Sv: Betäcka katt

Ta inga ungar på denna katten. Ni vet inte var hon ger för något och det finns som sagt alldeles för många oönskade katter redan. Det spelar ingen roll om ni "Redan har hem till alla kattungar" (vanligt påstående). Vill man ha kattungar så finns det jättemånga fina på blocket redan. Köp en därifrån.

Kastrera henne omgående istället. P-piller är inte bra för missen alls. Och man behöver inte ta en kull innan man kastrerar. Det är inte bättre för kisse utan helt enkelt en tråkig myt.
 
Sv: Betäcka katt

Hur hittar man hanar? Annonserar efter en eller släpper ut katten och låter henne hitta en själv. Att kontakta raskattuppfödare är lönlöst vi enligt förbundsregler inte får medverka till huskattavel.
Vad ska man tänka på? Förutom det självklara att veta att det finns hem till kattungarna finns det en del tester som är bra att. För norsk skogkatt specifikt DNA-test för GSD IV samt generellt scanna hjärtat för HCM. Samt blodprov för de smittsamma sjukdomarna FIV och FeLV. Hanen ska såklart testas för samma sjukdomar.
Hur går en betäckning till? Tja, löpande hona träffar hane och så parar de sig om de vill. Eftersom blodvite kan uppstå om de inte gillar varandra ska deras vistelse med varandra övervakas.
Hur lång tid innan ska man sluta ge P-piller? Det varierar. Nu när det går mot mörkare tider är det inte säkert att honkatten kommer komma i löp öht.
Hur vet man om hon blivit dräktig? Röda tuttar 3 veckor efter parning... ungefär.
Ska man hålla henne inne under tiden hon inte äter P-piller? Beror väl på om ni vill ha koll på vem som är pappa eller inte, men det är att rekommendera ja.
 
Sv: Betäcka katt

Tack för ett bra svar!

Vi har hem till minst 6 ungar i dagsläget. Om det blir några ungar så blir det inte förrän tidigast till våren. Vi tycker hon är för liten ännu.

Fideli: Vi har ju ingen aning, misstänker det finns skogskatt i henne pga hennes tofsar på öronen och hennes storlek (+långhåriga pälsen såklart).

Sillysinta: Just för att p-piller inte är bra ska hon steriliseras efter att hon fått en kull.

Rent allmänt:

Är väl bra att man frågar och är seriös inför en eventuell betäckning istället för att som många låta katterna springa hej vilt och föröka sig? Förstår inte varför man får en massa ramaskrin när man faktsikt bryr sig och inte bara släpper ut katten så den kan föröka sig med första bästa?

Att det finns massa hemlösa katter beror ju på att folk bara släpper ut sina okastrerade katter hej vilt, inte pga de som är seriösa med sina tankar kring att ta en eventuell kull...
 
Senast ändrad:
Sv: Betäcka katt

En liten tankeställare..
Om dina 6 vänner som vill ha katt hjälper 6 katter från ett katthem så ger det plats åt ytterligare 6 katter dom i nuläget ingen bryr sig om. Är det inte bättre att ta hand om dom som redan finns?
Det är jätte bra att du vill vara "seriös" men det finns så otroligt många kärleksfulla och fina huskatter som behöver hem redan.
 
Sv: Betäcka katt

vad vill ni föra vidare för gener som katten har?

Vad händer om dessa sex helt plötsligt ångrar sig och inte vill ha katter? Varför vill ni avla på katten? vad vill ni para den med för katt? (om jag skulle säga jag var intresserad av en katt som skulle kanske paras, skulle jag gärna veta med vem och det förväntade resultatet)

Ska ni behålla någon kattunge själva? glöm inte försäkringar!
 
Sv: Betäcka katt

Hon kommer att kastreras, inte steriliseras.

Det blir lite ramaskri för även om ni vill vara "seriösa" så är det fortfarande, ursäkta språket, korkat och oseriöst.

Toffsar på öronen och lång päls har även huskatter som inte har något med Norsk Skogkatt (utan S) att göra.
 
Sv: Betäcka katt

Nä, precis. Det verkar vara en svårknäckt myt det där med långhår och SkogSkatter som tyvärr lurar i fler okunniga att dom har en raskatt.
 
Sv: Betäcka katt

Ramaskri? :confused:
Det finns massor av hemlösa huskatter, oavsett hur dom kommit till, så är dom hemlösa. Om man nu ändå inte vill ha en raskatt utan en huskatt så kan man väl lika gärna köpa en sån på ett katthem och låta bli att producera fler? Det är inte alls säkert att dom hemlösa kommit till på det sättet du tror, det kan lika gärna vara en av dina köpare som släpper ut sin katt lös, den rymmer och producerar på egen hand massa ungar.
Men visst. Du vill vara seriös.

1. Gör alla tester man bör göra. HCM som alla katter kan få och eftersom du nu tror det är en skogkatt så ska du testa för GSD IV.
Hanen ska såklart också testas, det kommer du alla gånger få betala själv. Räkna med några tusen per katt på det.
2. Försäkring. Du kommer att i 3 år vara ansvarig för evenutella dolda fel. Har man raskatt kan man försäkra sig mot sånt, men jag tror bara nått enstaka bolag låter huskattuppfödare göra det. Annars får du ju ta ur egen ficka.
3. Snitt på jourtid kostar i bra fall 10.000, i dåliga fall uppåt 20.000 och att du kan bli sittandes med en kull utan mamma som behöver nappas varannan timme i några vecka.
4. Har du fått mer än 2 kullar under senaste året (stallkatterna menar jag då) så måste du ha tillstånd från Länstyrelsen.
5. Har ni tagit fler kullar (vilket ni ju gjort, mer än 1) så räknas du som näringsidkare med dom skyldigheterna det innebär.
 
Sv: Betäcka katt

Varför vill ni ha kattungar? :)

Jag kastrerade min hona när hon var runt halvåret och hon hade inte fått en kull innan så man måste inte ta en kull innan kastration.

Anledningen till att JAG kastrerade henne fastän hon är världens underbaraste och fina lilla misse är att det finns så sjukt många hemlösa katter. Hon var en ladugårdskatt, hade jag inte tagit henne hade hon fått nacken knäckt... och jag vill inte bidra till att det föds mer "värdelösa" katter i den benämningen att de inte har något värde förutom det emotionella.

Jag skulle vilja ha kattungar, de är helt underbara små varelser :love:. Men det känns inte helt rätt att sätta fler huskatter till livet för MITT höga nöjes skull, när det redan finns ett överskott på hemlösa katter.
 
Sv: Betäcka katt

Ansvarsfullt beslut, sådana som du försöker ju i alla fall hjälpa huskattens situation i Sverige :bow:

Vill man ha kattungar kan man ta hem en dräktig hona från katthem, det behövs massa jourhem till sådana under vår och sommar.
 
Sv: Betäcka katt

Ta inte illa upp men dina 6 vänner kan komma att ändra sig även om de ville ha en kattunge då de visar sig att honan är dräktig. Men när kattungarna väl är född har de ångrat sig eller köpt från någon annan. Man ska alltid ha en plan B.

Sedan är de inge billigt att föda upp en kull. Har du otur kan honan bli akutsnittad pga av en kattunge som fastnat, felläge eller värksvaghet. Det händer givetvis oftast på jourtid och kan kosta en slant.

Baksidan är väl också att ha styrka att kunna ta bort kattungar med synliga defekter som tex tarmarna utanför koppen, sjuka och svaga kattungar. Kollar du inte blodgruppen och parar fel kan du sitta med en kull som tynar bort och du inte kan göra något. Blir kattmamman dålig eller inte har mjölk kan de innebära heltidsstödmata varannan timme dygnet runt. Det är inge lätt jobb.
 
Sv: Betäcka katt

Ta inte illa upp men dina 6 vänner kan komma att ändra sig även om de ville ha en kattunge då de visar sig att honan är dräktig. Men när kattungarna väl är född har de ångrat sig eller köpt från någon annan. Man ska alltid ha en plan B.

Skriver under på det!
Haft massa folk som ångrat sig från en dag till annan, avbokat besök jättesent etc.

Så de vill ha kattungar NU. Är de dessutom villiga att betala nån tusenlapp iaf så ni kan vaccinera, chippa, besiktiga och ev avmaska ungarna?
 
Sv: Betäcka katt

Ta inte illa upp men dina 6 vänner kan komma att ändra sig även om de ville ha en kattunge då de visar sig att honan är dräktig. Men när kattungarna väl är född har de ångrat sig eller köpt från någon annan. Man ska alltid ha en plan B.

Sedan är de inge billigt att föda upp en kull. Har du otur kan honan bli akutsnittad pga av en kattunge som fastnat, felläge eller värksvaghet. Det händer givetvis oftast på jourtid och kan kosta en slant.

Baksidan är väl också att ha styrka att kunna ta bort kattungar med synliga defekter som tex tarmarna utanför koppen, sjuka och svaga kattungar. Kollar du inte blodgruppen och parar fel kan du sitta med en kull som tynar bort och du inte kan göra något. Blir kattmamman dålig eller inte har mjölk kan de innebära heltidsstödmata varannan timme dygnet runt. Det är inge lätt jobb.



Snacka om att köra med skräckpropaganda.

På samma sätt som att någon kan ångra sig om en kattunge så kan det väl komma till en ny som vill ha en. Varför bara se problem?

De allra flesta kattor föder sin kull utan några som helst problem. Har man riktig otur så kan det givetvis gå illa, men det tror jag nog TS redan vet.


*KL*

Jag hoppas att ingen av er i tråden som anser det vara en synd att avla på ej rasrena katter med argumentet att det finns hemlösa katter att ta hand om istället själva sysslar med kattavel.

För isåfall så kan ni ju fundera på ifall det inte skulle kunna räddas en massa hemlösa katter ifall rasaveln upphörde. Jag är övertygad att många som idag har raskatter skulle valt huskatter ifall det inte fanns en massa raskatter på marknaden. Alltså bidrar även er avel till det ni anklagar TS för. Det blir lite dubbelmoral.


Till TS:

Vad kul att du vill ta ungar på din katt. Jag antar att det stora problemet är att hitta en lämplig hane. När du väl gör det så lär väl naturen sköta resten ifall katterna sammanförs när honan löper.

Så ifall du inte kan hitta någon lämplig hane inom bekantskapskretsen, jobbkolleger m.m. så är en idé att annonsera i lokaltidningen. Beskriv vad du har för katt och vad du söker för typ av hane.

Hur göra med p-piller har jag tyvärr ingen koll på, förhoppningsvis kan någon annan berätta det.

Lycka till!
 
Sv: Betäcka katt

Att eran katt är en (till synes) frisk, trevlig, vänlig katt tror jag inte någon här försöker antyda motsatsen till. Men avel är inte kloning. Bara för att eran katt är underbar betyder det inte att hennes ungar kommer ärva samma temperament. Att ha kattungar kräver MASSOR och ÄR dyrt. Och nej, jag menar inte kostnader som akutsnitt mitt i natten, det kan visserligen också ske. Men saker som mat och kattsand är ju inte gratis, speciellt inte om det är en stor kull som man givetvis ska ha tills det är lagligt att låta de flytta (och trust me, är man i situationen av att ha en stor kull sitter man nästan och räknar dagar de sista tre veckorna innan de är lagligt att hitta nya hem åt de). Katten kan få en kull på 1 unge lik väl som en kull på 10. Min huskatt fick 9 ungar i sin sista kull innan hon kastrerades. Hon födde de och de fick växa upp i ett uthus som just var nyrenoverat. När kullen var gammal nog att flytta var rummet de växt upp i, i samma skick som innan renoveringen. Kattungar tar upp massor tid, tid som man garanterat vill lägga på annat än en hord av krävande kattungar.

P-piller är dessutom cancer framkallande. Kastrering är en bra grej att göra och kostar bara bråkdelen av vad en normalstor kull utan komplikationer kostar under de veckor man har de.
 
Sv: Betäcka katt

Snacka om att köra med skräckpropaganda.

På samma sätt som att någon kan ångra sig om en kattunge så kan det väl komma till en ny som vill ha en. Varför bara se problem?

De allra flesta kattor föder sin kull utan några som helst problem. Har man riktig otur så kan det givetvis gå illa, men det tror jag nog TS redan vet.


Lycka till!

Skräckpropaganda? Det är ju verkligheten!:crazy: Jag har sjäv suttit med en raskattskull på 3 st tills de var 6 månader då folk ångrade sig +att jag sa nej till folk som inte borde ha djur överhuvudtaget. Sitter just nu med en stor kull (som jag inte räknat med på en förstföderska) och är redan nervös för jag vet att någon kommer med all säkerhet att stanna tills de är långt över 12v frågan är bara hur många. Men det är något man ska ha i åtanke då man tar kull på sin hona.
Jag har faktiskt bara hört argumentet att "det är så många vänner och bekanta som vill ha kattungar efter min katt" bland blandrasuppfödare (både på hund och katt). Man kan ju undra varför?:crazy:

Till TS ska ni ta kull på honan bör ni ha en bra försäkring och en buffert för ett besök på jourtid kan skena iväg. Jag har läst många trådar om just att personer som tar kull visar sig att de inte räknat med att de kan hända saker vid, efter och under förlossning som kostar pengar. Ibland har honan blivit jätte dålig innan de kunnat skrapa ihop pengarna..:(
 
Sv: Betäcka katt

Äh men lägg av! Om vi som avlar raskatter bidrar till hemlösa katter så bidrar väl all rasavel till att statusen på korsningsdjur inte är så hög. Det finns raser av djurarter för att man ska kunna välja den ras som passar bäst i ens familj.

Att huskatten har så Jävla låg status och är hemlösa är inte vårat fel. Det är alla idioter som inte tycker katter är ett skit värda och anser att en katt klarar sig själv. Vilket jag förmodligen kan skriva under åt alla raskattsuppfödare att det är fel!

Så du tycker vi ska sluta upp med all planerad rasavel? Varför avlade fram renrasiga hundar, finns det inga renras så köper folk blandraser = grisen i säcken va de gäller hälsa och egenskaper. Det är precis samma sak med en katt. Köper man en lugn ras då vet man att den kommer lämpa sig att ha inne i en lägenhet. Tar man en huskatt så kan man lika gärnar få en extremt aktiv katt som river halva lägenheten.
 
Sv: Betäcka katt

Tack för ditt svar!

kl

Anledningen till att min mor vill ta ungar på sin katt kan inte jag svara på. Jag försöker bara få fram infon hon vill ha.

Jag förstår er välmening med att rädda alla hemlösa katter, men tror ändå ni angriper problemet på helt fel sätt.

Sen undrar jag, de här som vill ha kattungar från min mors katt, de vill ju förmodligen ha det för att de vill ha en lika söt katt. En stor, långhårig, kelig katt, som de har från början till slut. Varför skulle de vilja ta sig an en hemlös katt som inte alls lever upp till vad de vill ha?

Och gällande att köpa kattungar på blocket, kolla vad folk tar betalt för långhåriga bondkatter. Ur samma kull, korthårig 100:-, långhårig 1000:-.

Vill man ha en långhårig katt, så hjälper det ju inte att det finns tusentals hemlösa korthåriga katter. Människan är en ytlig varelse. Hate to bring it to ya, men så är det.

Jag tycker att staten borde gå in med pengar och betala kastrering av katter. Är ju bättre än att skjuta av dem, för det är ju så verkligheten ser ut, och det kostar ju oxå pengar. Kastrera alla hemlösa katter, så har man ju kommit en bit på vägen iaf.

Vi tror inte heller att det är en raskatt, och jag är inte alls insatt i kattavel, därav denna tråd, där jag hoppades få konkreta tips istället för att bli idiotförklarad, och rent krasst bryr vi oss inte om vad för ras hon är eller inte är, det är en förbannat trevlig katt och det är det enda som är vitkigt. Skulle någon av intressenterna backa ut är kattungarna mer än välkomna att bo hos mig.

Vad gäller att vi fått kattungar förut, ja, det har vi, min mormor och morfar fick kattungar när jag var liten, och våra stallkatter fick kattungar en gång. Alla har fått bo kvar hos oss där de kastrerats och fått leva ett gott liv. Det här är vår första katt på nästan 10 år, så näringsidkare vet jag inte om det kan kallas... :grin:

Sen kan jag tillägga för er som är oroade att katten är fösäkrad, det är min mors ögonsten och hon lägger alla pengar i världen på sin katt om det skulle behövas:)
Men jag ska åka hem till henne och säga att det nog är en dålig idé att betäcka katten.
 
Sv: Betäcka katt

Men jag ska åka hem till henne och säga att det nog är en dålig idé att betäcka katten.

Jag hoppas verkligen inte att du gör det för att ett gäng inskränkta typer här har skällt på dig.

För mig är alla katter lika fina oberoende av ras, men lyssnar man på en del här inne så inser man att de har ett intresse som blev väldigt omodernt när det gällde människor kring 1945. :devil:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
638
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: DeCloe
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 382
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag ska givetvis ta detta med veterinären också, men vill kolla av erfarenheter här! Om man i framtiden skulle kunna tänka sig en kull...
Svar
14
· Visningar
2 909
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp