Sv: Betäcka gammalt sto?
*kl*
förra året betäckte vi ett sto f-89 (alltså lika gamal som din är iår
) och det tog sig på sista försöket med en hingst på samma station så det var färsk (ifs en Cassini-hingst, o dom har ju generellt vad jag förstår ofta lite sämre kvalité?).
Själva drktigheten gick väldigt bra, men när ungen kom ut var hon väldigt liten och hamnade på klinik där man fick öppna henne då man inte trodde hon var helt utvecklad i tarmarna (otroligt liten, och bajsade inte och fick feber osv.) men det visade sig att allt var som det skulle.
Men hon repade sig (född fux, o så märr
men blir skimmel) och nu är allt som det ska.
Anledningen till att vi valde att betäcka henne när hon var så pass gamal är att hon har presterat väldigt bra på hoppbanan (gått VM, plac. i stora GP m.m), så vi ville ha något kvar efter henne.
Självklar fick hon gå tom efter allt detta men vi funderar faktiskt på att göra något försök igen i vår, nu har hon ju kommit "igång" så att säga, men vi är inte helt säkra på hur vi ska göra.
Fick ju lägga en hingst på henne som stog nära o.s.v då de va problem med att få henne att ta sig. Skulle vilja lägga en riktigt bra prestationshingst på henne!!
Stoet själv har väldigt fina kvalitéer, är korrekt "i kropp o ben", elektrisk, mkt scoop och ett fantastiskt huvud!!
Men men, får som sagt se först o främst ska dom få komma hem (stoet med föl står fortf. i holland)
på bilderna är hon 10-14 dga gamal och just kommit hem från kliniken. Som ni ser är hon väldigt liten, hunden är en rottweiler så där ser man ganska bra + att stoet är runt 162 o hon står nästan under magen o diar.
Vet inte exakt hur stor hon är idag eftersom jag inte har henne hemma.
Det är mina erfarenheter av det iaf, hoppas det kanske hjälpte dig lite i ditt beslut...