Betäcka gammalt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare forumskrivare
  • Startdatum Startdatum
Sv: Betäcka gammalt sto?

Jag har aldrig sänkt mig så lågt att jag hackat på andras namnförslag...
Och jag hoppar inte på andra med taggarna utåt när jag tycker att de skrivit något som är fel.

Vill också gärna ha ett öppet forum och är så oerhört trött på de som hackar på en om de tycker att man placerat ett kommatecken fel.

Om du läser det jag skrivit ordentligare ser du att jag inte förbjudit någon annan att svara.

Å andra sidan kunde du ju använt dig av en bättre formulering då, för den var inte särskilt trevlig.

Det var det jag syftade på.

Eventuellt gammalt groll från din (Görels) sida känns kanske mindre lämpligt att vädra i det här sammanhanget? Tycker jag i alla fall, så jag fortsätter inte den diskussionen här.

Senast ändrad:

Det är ju inte att stoet är friskt eller inte, utan äldre ston har sämre slemhinnor som lättare angrips av infektioner, man skall vara medveten om att stoet kan mycket väl bli dräktigt men att man tar en chansning som kan innebära kostnader för behandlingar på dessa ston och mindre chans till dräktighet

*kl*
förra året betäckte vi ett sto f-89 (alltså lika gamal som din är iår :)) och det tog sig på sista försöket med en hingst på samma station så det var färsk (ifs en Cassini-hingst, o dom har ju generellt vad jag förstår ofta lite sämre kvalité?).
Själva drktigheten gick väldigt bra, men när ungen kom ut var hon väldigt liten och hamnade på klinik där man fick öppna henne då man inte trodde hon var helt utvecklad i tarmarna (otroligt liten, och bajsade inte och fick feber osv.) men det visade sig att allt var som det skulle.
Men hon repade sig (född fux, o så märr ;) men blir skimmel) och nu är allt som det ska.
Anledningen till att vi valde att betäcka henne när hon var så pass gamal är att hon har presterat väldigt bra på hoppbanan (gått VM, plac. i stora GP m.m), så vi ville ha något kvar efter henne.
Självklar fick hon gå tom efter allt detta men vi funderar faktiskt på att göra något försök igen i vår, nu har hon ju kommit "igång" så att säga, men vi är inte helt säkra på hur vi ska göra.
Fick ju lägga en hingst på henne som stog nära o.s.v då de va problem med att få henne att ta sig. Skulle vilja lägga en riktigt bra prestationshingst på henne!!
Stoet själv har väldigt fina kvalitéer, är korrekt "i kropp o ben", elektrisk, mkt scoop och ett fantastiskt huvud!!

Men men, får som sagt se först o främst ska dom få komma hem (stoet med föl står fortf. i holland)
100_0793.jpg

100_0792.jpg

100_1058.jpg

på bilderna är hon 10-14 dga gamal och just kommit hem från kliniken. Som ni ser är hon väldigt liten, hunden är en rottweiler så där ser man ganska bra + att stoet är runt 162 o hon står nästan under magen o diar.
Vet inte exakt hur stor hon är idag eftersom jag inte har henne hemma.

Det är mina erfarenheter av det iaf, hoppas det kanske hjälpte dig lite i ditt beslut...

tror du att det finns någon risk för att fölen kommer fortsätta vara små pga henne ålder?
Och hur tror du det skulle fungera med fryst nu när hon kommit igång?

Nu kanske inte jag skall yttra mig om det då jag inte är veterinär men som lekman vid sidan av en veterinär så är väl ett sto i den åldern inte det optimala

Gud så soligt då så många har skrivit! Jag tackar alla som skrivit!:)

roligt menade jag såklart! :) tusen tusen och åter igen tusen tack för att ni har skrivit era tankar:)

KL
Om man har ekonomin så varför inte betäcka stoet vid så hög ålder. Man ska vara medveten om att hon inte tar sig el resoberar under tidens gång alt ut kommer en ynka pynka fölis för att stoets moderkaka inte varit i topptrim.

En annan sak att komma i håg är att ett sto som tävlats och tränats och är i kondition kan fort rasa om den ställs av som avelsto och inte får motion under dräktigheten. Äldre ston tenderar till att fort bli äldre om de "bara" blir avelsston.

Vi betäckte vårt gamelsto förra året, 18 år, hon släppte tyvärr 2 ägg som blev befruktade och resorberade sedan vid ett försök till klämning av den ena. I år ska vi försöka betäcka henne igen.
Vad jag däremot inte gör är att ta en dyr hingst, jag använder mig av en bra meriterad och toppstammad hingst som är billigare då jag vet att risken är stor att det inte blir föl i år heller.

Tycker inte heller att det är så gammalt. Har ett eget som ska betäckas i år och jag upplever henne inte som gammal.

Spännande! Vilken hingst får Cezzan hälsa på i år? Här betäcker vi bara Connemara stoet. De andra ska få vila från föl och tävlas istället.

Spännande! Vilken hingst får Cezzan hälsa på i år? Här betäcker vi bara Connemara stoet. De andra ska få vila från föl och tävlas istället.

Det blir Lambourghini igen! Åringen är så lyckad, han rör sig väldigt bra och är förvånansvärt korrekt, så det varför inte fortsätta med en så lyckad kombination:)

Det var tänkt att han skulle bli fälttävlanshäst men med de rörelserna skulle han inte skämmas på en dressyrbana!

Är det gammelstoet som är connemara? Eller har du köpt ännu fler nya hästar nu igen;)

Nope, här köps inte in flera hästar till stuteriet. Det är Connemaran som är äldst bland mina egna, hon blir ju 19 i år. Den enda skillnaden mot i våras är att NF stona nu äntligen är sålda, Candrah har kommit hem för att stanna och Dyblygiad är hos Ölänningarna på station. Så ledes har vi enbart 7 hästar hemma och en borta. Det tar sig :crazy:

Att betäcka ditt 19 årigt sto är säkert inget problem. Du skall bara tänka på några saker. Välj en fritil hingst med + variant på spermakvalite och dräktighet på semin. Då ditt sto slipper utsättas för alla andra infekterades stons smitta. Åk till stationen där hingsten finns. Då existera inga helgdagar där skick inte kan komma fram. man kan då vara lite kall och minimera semineringarna vänta på att ägget är riktigt moget. Han har ju hingsten på plats och behöver inte gardera sig på skickdagar. Hingstäg. kommer att göra allt för att få ditt sto dräktigt. Ja kanske till och med tömma extra en gång för ditt sto om denna dag passa bättre för ditt sto. Men först titta veterinären på stoet bedömmer han/hon att det inte är några risker för stoet så finns det inga hinder. Vi hade ett 24 årigt sto som betäcktes första gr på vår station + att vi skickade till ett lika gammalt sto förra året. Båda stona tog sig på första brunsten. Vi ha själva ett 23 årigt sto och två 19 åringar dräktiga som skall föla i år. Så lycka till med ditt sto och hoppas du få glädjas med ett fint föl efter henne 2010

Att betäcka ditt 19 årigt sto är säkert inget problem. Du skall bara tänka på några saker. Välj en fritil hingst med + variant på spermakvalite och dräktighet på semin. Då ditt sto slipper utsättas för alla andra infekterades stons smitta. Åk till stationen där hingsten finns. Då existera inga helgdagar där skick inte kan komma fram. man kan då vara lite kall och minimera semineringarna vänta på att ägget är riktigt moget. Han har ju hingsten på plats och behöver inte gardera sig på skickdagar. Hingstäg. kommer att göra allt för att få ditt sto dräktigt. Ja kanske till och med tömma extra en gång för ditt sto om denna dag passa bättre för ditt sto. Men först titta veterinären på stoet bedömmer han/hon att det inte är några risker för stoet så finns det inga hinder. Vi hade ett 24 årigt sto som betäcktes första gr på vår station + att vi skickade till ett lika gammalt sto förra året. Båda stona tog sig på första brunsten. Vi ha själva ett 23 årigt sto och två 19 åringar dräktiga som skall föla i år. Så lycka till med ditt sto och hoppas du få glädjas med ett fint föl efter henne 2010

Jag har ett lyckat exempel på att man kan betäcka gamla ston men det beror väl på hur skicket är på dem. Nu har mitt 24 åriga sto fölat. Jag kan tänka mig att det är mitt sto hastak menar.:) Hon gick över tiden en månad och fick ett rätt tunt föl. Fölet var dock väldigt piggt från början och galopperade inne i boxen efter bara några timmar. Stoet klarade fölningen galant. Hon har haft väldigt bra hull hela vintern och är fortfarande väldigt fin. Fölet diar hela tiden så hon blir nog rund snart.

Kul att så många vill hjälpa till! :D:D:D

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
765
Senast: cassina
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 253
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka