Betäcka gammalt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare forumskrivare
  • Startdatum Startdatum
F

forumskrivare

Vad tycker ni om att betäcka ett gammalt sto?

Jag har ett sto som är född 1990, hon är väldigt pigg och fräch. Jag är sugen på att betäcka henne till sommaren men jag vet inte hur jag ska göra. Hon är så fin och jag vill gärna ha kvar något från henne sen då hon går bort...

Snälla svara så många som har några tankar! Alla tips å tankar är bra!:)

Sv: Betäcka gammalt sto?

Det finns ganska många gamla trådar med samma frågeställning, mitt förslag är att du använder sökfunktionen och letar efter några sådana. :idea:

Jag tycker inte att ett sto född -90 är så gammalt. Jag har äldre ston än det som ska föla och är hon bara frisk och i bra skick så finns väl inget hinder. Är du osäker, be din veterinär om ett utlåtande.

Tycker inte heller att det är så gammalt. Har ett eget som ska betäckas i år och jag upplever henne inte som gammal.

Om hon är 19år och inte fölat förut brukar vi tycka att bäst datum har gått ut,dessa gamla damer som ej fölat förut drar ofta på sig infektioner, problemen ökar på ston som ej fölat tidigare vid 12-13 år,

Mitt sto blev inseminerat första gången som 15-åring och andra gången som 17-åring, tog sig på första brunsten båda gångerna och fick inga behandlingar, men hon är kanske ett undantag?

Fast jag tycker nog det är skillnad på om en 15-åring betäcks första gången eller om en 19-åring betäcks första gången.

Är det stoets första föl så hade jag inte betäckt henne som 19-åring. Har hon dock haft föl innan så hade jag nog gjort det, förutsatt att hon är frisk osv, men det är väl en självklarhet.

Vet inte om det är så stor skillnad. Min foderhäst betäcktes för första gången efter jag lämnat tillbaka henne som 19 eller om det var 20-åring. Tog sig på första försöket trots hon var maidensto. Hade inga problem med varken dräktighet eller förlossning, men lyckades tyvärr bryta g(riffel eller om det var gaffel)-benet när fölet var ca 2 månade så hon togs bort så fort fölungen var stor nog att klara sig själv.

/Camilla

Och i många fall så tar det sig inte alls när man betäcker ston för första gången i den åldern..

Jag var mest intresserad av att få ta del av Per Ks erfarenhet, det finns få här som har så stor erfarenhet av att vara hingsthållare som han har.

Varför då?

Tror att även andra kan vara intresserad av en erfaren hingsthållares kunskaper. Det är ju knappast vare sig första eller sista gången som frågan kommer upp.

Precis.

Dessutom liknande trådar finns det gott om...

planerar att betäcka mitt snart 17 åriga sto, eller hon skall betäckas som 16 åring, fyller i maj

om stoet går att betäcka när den är lite äldre baror ju helt på stoet, asså hur hon är är hon gammal och skruttig så skulle jag inte vågat.. men din verkar ju vara frisk och bra så det går att betäcka, men tänk på att itne ta för stor hingst om det är förösta fölet.. bättre att ta en hingst i samma höjd eller lite mindre för att underlåtta för stoet, när de har fått ungefär 2-3 föl så kan man ta ganska stora hingstar för att få stora hästar, fast det är ju beroende på hur hästarna klarade fölningen med :) Lycka till !

Varför då?

Tror att även andra kan vara intresserad av en erfaren hingsthållares kunskaper. Det är ju knappast vare sig första eller sista gången som frågan kommer upp.

Så slipper du besväras av att andra än PerK svarar på din fråga! :idea:

Håller annars med om att frågan är av allmänintresse, men skulle kanske tänka att om man skriver på ett öppet forum får man stå ut med att man inte bara får svar från en person.

Sten i glashus?

Tycker det är jättetrevligt om vi kan hålla forumet öppet, så att det inte bara bli en liten klubb för inbördes beundran där bara några få får skriva.

Jag läser också gärna Per K , s svar så jag hoppas att det inte blir pm av det, det tråkigaste som finns när vissa svar i tråden plötsligt går via pm.

Jag läser jättegärna PerK svar, men jag läser jättegärna alla andras svar också! :bump:

Det var mer ett tips - om man tycke det är besvärande att få svar från mer än en enda användare, så finns det en jättebra PM-funktion man kan använda, så slipper man det.

Roligare för alla blir det förståss om man kan stå ut med att andra svarar också, så att alla får läsa alla svar! :laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
765
Senast: cassina
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 253
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka