betäcka första gången?

Hallau

Trådstartare
När låter ni betäcka era ston första gången??
Som unghästar (vilken ålder) eller efter inridning?
Vill gärna höra för och nackdelar.

Sv: betäcka första gången?

Efter inridning och bedömning.
Anser inte att det är nyttigt för häst som växer och utvecklas långsamt att betäckas tidigt. Dessutom vill jag ha hästarna inridna så jag vet vad dom går för, helst också bedömda och visade, gör mer för marknadsföringen av avkomman om du har visat upp stoet och har bildbevis på detta, inte bara en fet hårig boll som fått ett föl...

Om jag hade ett sto skulle jag betäcka innan inridningen, då finns det ingen risk att jag råkar avbryta inlärningen
En häst blir aldrig lika bra (ridmässigt&gångartsmässigt) efter föl som den var innan.

L betäcker när de är tre första gången. Naturligtvis måste man hålla stenkoll så de får tillräckligt med mat. Det är också bra att betäcka stona innan de rids in eftersom de mognar lite genom att ha varit mamma.

/Jenny

Fördelarna är att, när inridningen är klar, stoet redan har ett föl, vilket gör att man inte behöver ha bråttom med betäckning om man vill fortsätta rida stoet ett ta till.

Stoet kan mogna av att få föl.

Nackdelen är att inridningen blir ngt försenad pga att stoet går med föl.
Sedan måste man ju bedöma hur mkt stoet kommit i utvecklingen.Personligen funderar jag på att låta betäcka min 3 åring då jag själv ska ha barn & jag tror hon skulle mogna av det+ att hon nog har exteriören för det.

Tänkte kanske oxå betäcka vid 3års ålder, nästa år.
Mitt sto är väldigt välväxt. Hon ser mycket mer "färdig" än sina jämnåriga.
Det är bra att få höra allas för-nackdelar.
Tack:bow:

En häst blir aldrig lika bra (ridmässigt&gångartsmässigt) efter föl som den var innan.[/QUOTE]

Den hästen jag rider, går bättre nu änn innan hon hade föl.

Det är väl ändå individuellt hur bra en häst blir, varken före eller efter föl, annars skulle man aldrig tävla ett sto som fått föl.Däremot kan det bero på att stoet inte hunnit byga upp sig som den var innan den fick föl.

När jag köpte mitt ena sto var hon dräktig. Hon fick fölet som fyraåring och sen blev hon inriden, funkade jätte bra på henne.
Tycker det är väldigt inviduellt om man kan betäcka som treåring eller inte, är hästen välväxt och välmående som treåring ser jag ingen anledning att inte betäcka.

Jag håller med Kiickan till viss del. Är ju såklart individuellt, men det är klart att det kan vara svårt att hämta sig från en graviditet, samma för människor. En del klarar sig superbra och kroppen funkar lika bra som innan. En del återhämtar sig aldrig riktigt...

Känner inte heller igen beskrivningen att ett sto aldrig blir lika bra ridmässigt och gångartsmässigt efter att de haft föl. Stoet jag rider går också mkt bättre nu än innan hon hade föl

Det kan ju bero på en mängd olika saker. Du kanske rider mycket bättre nu osv.
Sen är det ju som sagt individuellt...

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: Springer
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka